• Anonym (Idiotiskt)

38 år och börjat röka

Är 38 år och tills för ett år sen hade jag kanske provat att röka fem gånger i hela mitt. Träffade en ny man i januari och han feströkte och jag började också göra det. Gillade att ta ett par cigg efter några glas vin och framåt våren-försommaren behövdes det inte vin för att jag skulle röka under helgerna. Innan sommaren var över så var jag daglig rökare och där är jag nu. Har varit en riktig renlevnadstjej som gillar att träna osv. Ändå är jag helt fast i rökningen nu och vet inte hur jag ska ta mig ur det eftersom jag gillar ciggen. Nån annan som varit så korkad att ha börjat i vuxen ålder? Hur slutar jag när jag vill sluta men ändå tycker så mycket om att röka?

• Svar på tråden 38 år och börjat röka
  • Anonym (En till)

Hur går det för dig offpist?

Röker du fortfarande och i så fall hur mycket?

Röker du helt öppet nu?

• Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-01-15 23:15:42 följande:

Hur har det landat hos er familj (föräldrar, syskon m.m.) att ni börjat röka?

Hade inte berättat för mina föräldrar (ickerökare i 55-årsåldern). Skulle fira jul med dem 23-26 dec och hade väl tänkt att det kunde bli problem men tänkte samtidigt att jag skulle kunna klara mig utan cigg i tre dagar?

Det gick inget bra och redan kvällen före julafton berättade jag att jag börjat röka. De blev jättearga och det påverkade sedan hela julhelgen negativt. Jag brydde mig noll om deras moralpredikningar men mådde dåligt av att julen inte blev harmonisk. Hur har era familjer reagerat?

Trist att det blev så infekterat. Har ni kunnat prata om det efteråt?

i början hade jag allmänt jobbigt att röka öppet, det var ju bara familj och nära vänner som visste. Hos de sistnämnda var förvåningen stor. Efter ett tag blev det ohållbart att inte vara öppen med rökningen och då fick naturligtvis fler och fler vetskap om att jag rökte. Jag valde då att berätta för mina föräldrar. De blev lite ledsna och fattade inte hur jag kunde vara så dum. De rökte dock som unga båda två och det blev aldrig jättejobbigt. Det var snabbt fullt normalt att jag rökte när vi umgicks med dem. De vet ju också att min äldsta dotter röker men inte att den yngsta gör det.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2022-01-19 20:30:43 följande:
    Trist att det blev så infekterat. Har ni kunnat prata om det efteråt?

i början hade jag allmänt jobbigt att röka öppet, det var ju bara familj och nära vänner som visste. Hos de sistnämnda var förvåningen stor. Efter ett tag blev det ohållbart att inte vara öppen med rökningen och då fick naturligtvis fler och fler vetskap om att jag rökte. Jag valde då att berätta för mina föräldrar. De blev lite ledsna och fattade inte hur jag kunde vara så dum. De rökte dock som unga båda två och det blev aldrig jättejobbigt. Det var snabbt fullt normalt att jag rökte när vi umgicks med dem. De vet ju också att min äldsta dotter röker men inte att den yngsta gör det.
    Ja, det har vi gjort. De är fortfarande jättebesvikna men som de själva säger:
    ?Du är ju vuxen och får stå även för dina idiotiska beslut.?
    Det är ingen jättekris och vi kommer att ses om en dryg vecka igen. De får de en ny chans att vänja sig ytterligare
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-01-15 23:15:42 följande:

Hur har det landat hos er familj (föräldrar, syskon m.m.) att ni börjat röka?

Hade inte berättat för mina föräldrar (ickerökare i 55-årsåldern). Skulle fira jul med dem 23-26 dec och hade väl tänkt att det kunde bli problem men tänkte samtidigt att jag skulle kunna klara mig utan cigg i tre dagar?

Det gick inget bra och redan kvällen före julafton berättade jag att jag börjat röka. De blev jättearga och det påverkade sedan hela julhelgen negativt. Jag brydde mig noll om deras moralpredikningar men mådde dåligt av att julen inte blev harmonisk. Hur har era familjer reagerat?

Tråkigt att det blev som det blev för dig under julhelgen. Jag bestämde mig tidigt för att lägga alla korten på bordet och berätta att både jag och dottern rökte. Mina föräldrar blev självklart förvånade och säkert besvikna men det gick ganska fort över med tiden. Träffas vi kort för en kväll brukar vi faktiskt låta bli att röka inför andra av ren respekt och det vet jag att speciellt min mamma uppskattar. Samtidigt kan hon ha förståelse för vårt behov att, t.ex. under en julhelg, få smita iväg då och då för en rökpaus.  
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Camilla) skrev 2022-01-19 23:08:38 följande:
    Tråkigt att det blev som det blev för dig under julhelgen. Jag bestämde mig tidigt för att lägga alla korten på bordet och berätta att både jag och dottern rökte. Mina föräldrar blev självklart förvånade och säkert besvikna men det gick ganska fort över med tiden. Träffas vi kort för en kväll brukar vi faktiskt låta bli att röka inför andra av ren respekt och det vet jag att speciellt min mamma uppskattar. Samtidigt kan hon ha förståelse för vårt behov att, t.ex. under en julhelg, få smita iväg då och då för en rökpaus.  
    Ja, respekt och förståelse åt båda hållen är viktigt. En liten anekdot från förra påsken. Mormor och morfar köper alltid påskägg till barnen och förutom godis och en liten present hade de köpt ett ciggpaket och lagt i äldsta dotterns ägg. Lite gulligt och accepterande ändå :)
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2022-01-19 23:29:55 följande:
    Ja, respekt och förståelse åt båda hållen är viktigt. En liten anekdot från förra påsken. Mormor och morfar köper alltid påskägg till barnen och förutom godis och en liten present hade de köpt ett ciggpaket och lagt i äldsta dotterns ägg. Lite gulligt och accepterande ändå :)
    Mim dotter skulle nog aldrig få cigaretter av mina föräldrar, Finns liksom inte på kartan, åtminstone så länge hon fortfarande är minderårig. Speciellt min mamma tycker det är lite jobbigt att hennes barnbarn röker men har mjuknat lite på sistone och har nu ställt ut en burk på altanen som hon kan fimpa i. Dottern röker när hon hälsar på dem men inte mer än nödvändigt vilket jag tycker är bra.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-01-19 21:41:31 följande:
    Ja, det har vi gjort. De är fortfarande jättebesvikna men som de själva säger:
    ?Du är ju vuxen och får stå även för dina idiotiska beslut.?
    Det är ingen jättekris och vi kommer att ses om en dryg vecka igen. De får de en ny chans att vänja sig ytterligare
    Idag har vi träffats igen och det kändes mycket bättre. Mellan raderna bad de om ursäkt för sin reaktion senast och de kändes mycket mer avslappnade när jag gick iväg för att röka. Kanske hjälpte det att min kille var med och han visade upp sig från sin bästa sida. Det var första gången de sågs.
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-01-28 21:57:28 följande:
    Idag har vi träffats igen och det kändes mycket bättre. Mellan raderna bad de om ursäkt för sin reaktion senast och de kändes mycket mer avslappnade när jag gick iväg för att röka. Kanske hjälpte det att min kille var med och han visade upp sig från sin bästa sida. Det var första gången de sågs.
    Skönt! Känns annars som ett onödigt skav er emellan.
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Camilla) skrev 2022-01-25 18:04:48 följande:
    Mim dotter skulle nog aldrig få cigaretter av mina föräldrar, Finns liksom inte på kartan, åtminstone så länge hon fortfarande är minderårig. Speciellt min mamma tycker det är lite jobbigt att hennes barnbarn röker men har mjuknat lite på sistone och har nu ställt ut en burk på altanen som hon kan fimpa i. Dottern röker när hon hälsar på dem men inte mer än nödvändigt vilket jag tycker är bra.
    Förståeligt och bra att inte röka mer än nödvändigt i såna lägen. Det försöker vi också hålla oss till. Det ska tilläggas att dottern var 18 fyllda då. En detalj i sammanhanget är att de köpt ett ciggmärke som dottern inte rökte då, men som hon rökt sen dess :)
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2022-01-28 23:12:47 följande:
    Förståeligt och bra att inte röka mer än nödvändigt i såna lägen. Det försöker vi också hålla oss till. Det ska tilläggas att dottern var 18 fyllda då. En detalj i sammanhanget är att de köpt ett ciggmärke som dottern inte rökte då, men som hon rökt sen dess :)

Beroende på om ens föräldrar tidigare själva rökt eller ej tror jag spelar roll hur de ser på och accepterar rökning generellt. Min mamma som själv aldrig rökt vet jag tycker det är jobbigt att jag och dottern röker. Trots det brukar jag fråga om hon kan köpa cigaretter till oss när de åker på semesterresor eller kryssningar men det sitter alltid långt inne. Hon köper våra 2 limpor vilket vi är tacksamma för men det skall alltid knorras lite. Aldrig att hon självmant skulle fråga men det är ju bara att acceptera. Rökande vänner köper alltid rätt märke, Marlboro i vårt fall, med sig hem utan att vi ens ber om det.

Svar på tråden 38 år och börjat röka