Inlägg från: Anonym (Tuva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tuva)

38 år och börjat röka

Började förra sommaren som 28-åring. Hade aldrig tagit ett bloss i hela mitt liv när jag träffade lite nya vänner och började feströka och sen gick det som det gick? så sjukt onödigt och opraktiskt men gillar ciggen för mycket.

• Anonym (Tuva)

Är lärare och kan inte röka under dagarna. Det är jobbigt som f-n när röksuget sätter in, värst efter lunch och vid fika. Sen är det väl allmänt opraktiskt att ha ett beroende. På sommaren när man inte har så mycket kläder på sig eller väska med sig ska ändå cigg och tändare med. Smyger ganska mycket med min rökning och det kräver också planering. Ja du fattar?. Men tycker ändå väldigt mycket om varje cigarett jag röker.

• Anonym (Tuva)
    Anonym (En till) skrev 2021-08-25 17:58:29 följande:

Låter som vi har ungefär samma upplägg?

Hur mycket röker du?

Smyger du eller röker du inte på jobbet pga rökförbud?

Beror lite på vad jag gör, men 6-10/dag i veckorna och 10-15 när jag är ledig.

Rökförbud + att jag själv inte tycker att det är passande att en lärare röker eller ens luktar rök. Många av mina kollegor vet att jag röker men inte alla.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2021-08-25 22:43:03 följande:

Jag fattar! Tufft läge med så många timmar utan cigg. Gissar att första ciggen efter arbetsdagen smakar mer än bra

Tycker också att det är opraktiskt ibland, i vissa sammanhang passar det ju inte att röka. Har dock inga såna direkta begränsningar som du har. Tolkar dig som att du inte har några begränsningar hemma i alla fall.

Nej, hemma är det lugnt Bor ensam men har en pojkvän som är helt bekväm med att jag röker.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (En till) skrev 2021-09-10 20:55:20 följande:

Flera stycken i tråden som börjat röka som vuxna ångrar inte att de numera röker. Du hade hellre önskat att din dotter inte börjat men ångrar du att själv att du började eller??

Nu har ju inte jag barn men jag ångrar att jag började men inte tillräckligt mycket för att just nu försöka sluta. Jag klarade ändå hela tonårstiden utan att ens testa och fattar knappt att det blev så här.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (En till) skrev 2021-09-27 16:16:00 följande:

Ser du något positivt med att vara rökare Tuva?

Är din kille positiv eller negativ till att du röker och så ifall hur? (Du skrev att han är OK med det).

Det positiva är att jag tycker det smakar gott och känns oftast avslappnande.

Min kille är nog varken eller. Jag rökte när jag träffade honom så han har inte upplevt mig som icke-rökare. Hade det varit en dealbreaker hade han nog ställt krav på mig i början. Han tyckte iofs att jag var ganska crazy när han fick reda på att jag börjat röka som vuxen. Aldrig något gnäll över när jag går ut och röker eller så. Köper cigg till mig om han handlar osv.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2021-09-10 23:27:55 följande:

Jag var nog naiv och hängde inte med när min dotter började röka. Till mitt försvar var det mer frekvent under pappaveckorna och när jag upptäckte det var hon daglig rökare. Jag kände direkt att jag inte ville att hon skulle smyga och sen dess har hon fått röka öppet. Glad ändå att hon trots detta fortsatt med sina idrotter. När jag också började tyckte hon att det var oerhört pinsamt att jag också började men numera är det helt naturligt för oss båda. Min dotter nr 2 är 15 år idag och jag vet att hon smygröker ibland (har märkt att hon snott cigg från mig och har känt att hon luktar rök ibland).

Har du konfronterat den yngsta dottern beträffande rökningen? På skolan där jag jobbar kontaktas alltid vårdnadshavare om eleverna upptäcks röka. Jag jobbar inte på högstadiet och har inte koll på hur utbrett det är, mitt minne av högstadiet som elev för 12-15 år sen är att det var ovanligt med rökning.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2021-11-05 11:03:41 följande:

Ja, vi pratar mycket runt detta. Hon säger att hon röker ibland med kompisar men aldrig har skaffat egna cigg. Jag har bett henne köra med öppna kort och inte ljuga, så får vi ta det därifrån. Självklart fattar jag åt vilket håll det är på väg?

Ja, om hon säger att hon redan nu röker ibland och har kompisar som röker så är nog risken överhängande att hon röker mer och mer. Tycker ändå att det är bra att hon vågar berätta för dig.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2021-11-11 21:53:48 följande:

Ja, även om både jag och storasyster säger att det inte är bra att fastna i samma ohälsosamma, dyra och onödiga beroende som vi gjort är det inte med någon större tyngd eftersom vi själva röker.

När jag frågar henne (den yngsta) så säger hon att hon inte känner något sug efter att röka men att hon tycker det är mysigt och ganska gott. Enligt henne själv sker det inte varje dag. Det blir ett litet test i helgen då jag och båda tjejerna ska åka på en hotellweekend med spa och lite annat mys för bara oss tre. Kommer hon att nöja sig med att bara se på när jag och stora dottern röker eller kommer hon att fråga om att få smaka?

Tänk vad det svänger ändå. Jag minns att hon var så arg på mig när jag började röka och hon var 11 år.

Har du bestämt dig för hur du ska förhålla dig till om hon ber om en cigg?
  • Anonym (Tuva)

Får man ljuga för barn? Vet inte hur samtalet kom upp, men en elev frågade mig igår om jag rökt någon gång. Jag har provat någon enstaka gång sa jag. De skulle bara veta.

Svar på tråden 38 år och börjat röka