• Anonym (Idiotiskt)

38 år och börjat röka

Är 38 år och tills för ett år sen hade jag kanske provat att röka fem gånger i hela mitt. Träffade en ny man i januari och han feströkte och jag började också göra det. Gillade att ta ett par cigg efter några glas vin och framåt våren-försommaren behövdes det inte vin för att jag skulle röka under helgerna. Innan sommaren var över så var jag daglig rökare och där är jag nu. Har varit en riktig renlevnadstjej som gillar att träna osv. Ändå är jag helt fast i rökningen nu och vet inte hur jag ska ta mig ur det eftersom jag gillar ciggen. Nån annan som varit så korkad att ha börjat i vuxen ålder? Hur slutar jag när jag vill sluta men ändå tycker så mycket om att röka?

• Svar på tråden 38 år och börjat röka
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Camilla) skrev 2021-12-11 10:14:19 följande:

Synd men förväntad utveckling. Så länge jag som förälder också röker är det svårt att neka tonåringen att röka om denne vill det. Viljan att sluta måste komma från dem själva och förhoppningsvis inser de det längre fram. Sen kan man ha olika regler hit och dit huruvida de skall få röka hemmavid eller ej? 

Vår dotter röker och vi tillåter det men bara utomhus förstås. 

Så är det ju. Hjälper du din dotter med cigaretter också?
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2021-12-11 11:12:30 följande:
    Nja, nu är varken jag eller dottern några storrökare precis men säg att vi kanske röker i snitt 2 paket var per vecka. Hon får åtminstone betala 1 paket själv för att förstå att det inte är ett gratisnöje. Det är svårt men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte sponsrar henne lite. Men med det kommer krav på allt det övriga. Hjälpa till hemma med städning, matlagning, plugg etc. Funkar bra.
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2021-12-11 11:12:30 följande:

Ja, som jag skrev i andra svaret. Hur resonerar du? Cigg får ju tonåringarna tag på i vilket fall som helst och i ditt fall finns storasystern att be om hjälp?
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Camilla) skrev 2021-12-11 21:22:23 följande:

Ja, som jag skrev i andra svaret. Hur resonerar du? Cigg får ju tonåringarna tag på i vilket fall som helst och i ditt fall finns storasystern att be om hjälp?

Ja, det är min inställning också. Vi har bestämt att dottern får ett paket var tredje dag vilket innebär att hon kan röka 6-7 cigg per dag vilket hon tycker är ok. Hon får dels mindre pengar till annat, dels hjälpa till extra hemma. Påminner om ert upplägg. Hon tycker det känns bra och säger själv att hon inte behöver vara cool i tid och otid utan känner sig trygg i att hon kan skapa en rutin i när hon röker. Jag hoppas hon håller sig till den planen.
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2021-12-11 22:52:03 följande:

Ja, det är min inställning också. Vi har bestämt att dottern får ett paket var tredje dag vilket innebär att hon kan röka 6-7 cigg per dag vilket hon tycker är ok. Hon får dels mindre pengar till annat, dels hjälpa till extra hemma. Påminner om ert upplägg. Hon tycker det känns bra och säger själv att hon inte behöver vara cool i tid och otid utan känner sig trygg i att hon kan skapa en rutin i när hon röker. Jag hoppas hon håller sig till den planen.

Låter vettigt och liknar vårt upplägg.Faktum är att sen hon fick tillåtelse att röka hemma är oron över att ungdomarna skall hitta på dumheter med tex alkohol som bortblåst. Visst festas det men det går aldrig över styr. Otroligt lugnt och tryggt på alla sätt och vis.

Vi har en bättre kommunikation och inga hemligheter för varandra helt enkelt.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2021-12-10 20:57:55 följande:

Du och andra som följt tråden förstår ju vilken väg det tagit Den yngsta röker nu på daglig basis och hon behöver inte smyga med det?

Ja, det var nog givet att det skulle bli så.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2021-12-11 22:52:03 följande:

Jag vet inte exakt vad du menar med rutin men jag har också något som kan kallas rutin. Eftersom jag inte kan röka under stora delar av dagen hjälper det mig när suget sätter in som värst. Det har blivit mycket lättare att hantera det när hjärnan är inställd på att jag inte kan röka under arbetsdagen. Har du också en rutin kring när du röker?
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Tuva) skrev 2021-12-16 16:49:39 följande:

Jag vet inte exakt vad du menar med rutin men jag har också något som kan kallas rutin. Eftersom jag inte kan röka under stora delar av dagen hjälper det mig när suget sätter in som värst. Det har blivit mycket lättare att hantera det när hjärnan är inställd på att jag inte kan röka under arbetsdagen. Har du också en rutin kring när du röker?

Jo, lite åt det hållet. Nu när läget är som det är att hon röker och absolut tänker göra det så har vi gjort en deal. Vi vill inte att hon ska hålla på och röka i tid och otid för att va cool utan hon ska klara sig på 6-7 cigg per dag. Hon har själv fått lägga upp sin plan. En cigg direkt på morgonen innan frukost, en på väg till sin buss, en på lunchrasten i plugget, en när hon kommer hem från skolan, en efter middagen och sen har hon ytterligare 1-2 att disponera under kvällen. Självklart kan jag inte hålla koll på om hon röker mer än så med kompisar men hon säger att hon håller sig till vår deal och jag väljer att lita på henne.
  • Dunderthunder

Det är enkelt! Tänk bara på hur själviskt det är och hur många andra du skadar med din rökning. Sedan är det nog inte så kul att en stor majoritet av din omgivning kommer alltid att tycka illa om dig när du röker, eftersom att det bara är korkat att röka och går inta att försvara på något sätt.

Jag hoppas du slutar och börjar med något vettigare istället:)

• Anonym (min man)

Min man var 30 år när han började röka. Han fick en cigarett på sin mors begravning och fortsatte med feströkning, tills han en dag var fast.

När han var 41 år blev han pappa och försökte sluta röka. Det gick inte alls. Han började drömma mardrömmar och slåss i sömnen så ingen av oss orkade mer efter två veckor, så han började igen. Vid två tillfällen till försökte han, men det enda han lyckades med var att minska rökandet avsevärt. Vändningen kom när vi helt enkelt inte hade pengar.

Vi stod där en månad och valde mellan mat och cigaretter. Valet var självklart. När han hade varit rökfri under två veckor, så tyckte han att det var dumt att börja igen. Nu har han varit rökfri under ett halvår. Han säger att han är röksugen, framför allt på morgonen. Min styvfar har varit rökfri under 22 år. Han är också sugen på en cigarett varje gång han vaknar. Jag antar att suget aldrig går ur helt.

Svar på tråden 38 år och börjat röka