• Anonym (Idiotiskt)

38 år och börjat röka

Är 38 år och tills för ett år sen hade jag kanske provat att röka fem gånger i hela mitt. Träffade en ny man i januari och han feströkte och jag började också göra det. Gillade att ta ett par cigg efter några glas vin och framåt våren-försommaren behövdes det inte vin för att jag skulle röka under helgerna. Innan sommaren var över så var jag daglig rökare och där är jag nu. Har varit en riktig renlevnadstjej som gillar att träna osv. Ändå är jag helt fast i rökningen nu och vet inte hur jag ska ta mig ur det eftersom jag gillar ciggen. Nån annan som varit så korkad att ha börjat i vuxen ålder? Hur slutar jag när jag vill sluta men ändå tycker så mycket om att röka?

• Svar på tråden 38 år och börjat röka
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2021-08-25 22:43:03 följande:

Jag fattar! Tufft läge med så många timmar utan cigg. Gissar att första ciggen efter arbetsdagen smakar mer än bra

Tycker också att det är opraktiskt ibland, i vissa sammanhang passar det ju inte att röka. Har dock inga såna direkta begränsningar som du har. Tolkar dig som att du inte har några begränsningar hemma i alla fall.

Nej, hemma är det lugnt Bor ensam men har en pojkvän som är helt bekväm med att jag röker.
  • Anonym (Camilla)

Nästan identisk historia med trådstartaren. Rökte lite som ung i tonåren men fastnade aldrig, mycket tack vare att merparten av ens umgänge inte rökte då.    För något år sen (är 40+) började jag feströka lite igen pga arbetskamrater som rökte och sen i våras har det blivit några cigaretter även i vardagen. Idiotiskt, jag vet men tycker det är fantastiskt avkopplande, speciellt efter träning eller ett glas vin. Röker inte jättemycket och klarar mig i regel på ett paket i veckan.
    Har också en 16 årig dotter som röker hemma och hon gör det inte lättare för mig.
    Känner suget direkt när jag märker att hon är på väg ut för att ta sig ett bloss.
    I början försökte jag låta bli att röka tillsammans med henne men sedan i somras orkade jag inte hålla på den principen längre. 

• Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Camilla) skrev 2021-09-10 13:44:46 följande:

Nästan identisk historia med trådstartaren. Rökte lite som ung i tonåren men fastnade aldrig, mycket tack vare att merparten av ens umgänge inte rökte då.    För något år sen (är 40+) började jag feströka lite igen pga arbetskamrater som rökte och sen i våras har det blivit några cigaretter även i vardagen. Idiotiskt, jag vet men tycker det är fantastiskt avkopplande, speciellt efter träning eller ett glas vin. Röker inte jättemycket och klarar mig i regel på ett paket i veckan.

Har också en 16 årig dotter som röker hemma och hon gör det inte lättare för mig.

Känner suget direkt när jag märker att hon är på väg ut för att ta sig ett bloss.

I början försökte jag låta bli att röka tillsammans med henne men sedan i somras orkade jag inte hålla på den principen längre. 

Ja, det är nog så bland oss som börjat röka i mogen ålder att vi skapat eller fått någon anledning att feströka.

Jag är inte så nöjd med att min dotter röker men vi har många bra samtal när vi tar varsin cigarett tillsammans. Var det samma för dig att din dotter började före dig?
  • Anonym (Camilla)

Ja, det är klart att jag hellre sett att dottern inte började röka.

Hon började smygröka ungefär samtidigt som jag började feströka men jag märkte ingenting i början förutom att hon var borta något mer på kvällarna än vanligt.

Jag var knappast någon bra förebild då hon såg mig röka allt oftare även när det inte var något festligt tillfälle men konstigt nog kommenterade hon aldrig min nya ovana.

Allt oftare såg jag cigg och tändare i hennes rum och kläder och förstod att hon exprimenterade. Hon skyllde aldrig ifrån sig utan sa att det var hennes och att hon rökt. Senare kom det fram att hon rökt regelbundet ganska länge och var beroende.

Försökte förklara att det inte var så smart att börja men trovärdigheten var ju noll när jag själv rökte. Där och då bestämde vi att hon inte behövde smyga längre om hon tänkte fortsätta. Hon fick röka hemma men bara utomhus förstås och skaffa sina cigg själv vilket inte verkar vara något problem då hon jobbar extra och har äldre vänner. Någon enstaka gång har jag hjälpt henne med nåt paket om det varit kris. Vi har också en hel del bra samtal när vi röker tillsammans. Dåligt samvete? Både och. Dotterns plan är att försöka sluta efter gymnasiet iaf.

• Anonym (En till)

Flera stycken i tråden som börjat röka som vuxna ångrar inte att de numera röker. Du hade hellre önskat att din dotter inte börjat men ångrar du att själv att du började eller??

• Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Camilla) skrev 2021-09-10 18:24:24 följande:

Ja, det är klart att jag hellre sett att dottern inte började röka.

Hon började smygröka ungefär samtidigt som jag började feströka men jag märkte ingenting i början förutom att hon var borta något mer på kvällarna än vanligt.

Jag var knappast någon bra förebild då hon såg mig röka allt oftare även när det inte var något festligt tillfälle men konstigt nog kommenterade hon aldrig min nya ovana.

Allt oftare såg jag cigg och tändare i hennes rum och kläder och förstod att hon exprimenterade. Hon skyllde aldrig ifrån sig utan sa att det var hennes och att hon rökt. Senare kom det fram att hon rökt regelbundet ganska länge och var beroende.

Försökte förklara att det inte var så smart att börja men trovärdigheten var ju noll när jag själv rökte. Där och då bestämde vi att hon inte behövde smyga längre om hon tänkte fortsätta. Hon fick röka hemma men bara utomhus förstås och skaffa sina cigg själv vilket inte verkar vara något problem då hon jobbar extra och har äldre vänner. Någon enstaka gång har jag hjälpt henne med nåt paket om det varit kris. Vi har också en hel del bra samtal när vi röker tillsammans. Dåligt samvete? Både och. Dotterns plan är att försöka sluta efter gymnasiet iaf.

Jag var nog naiv och hängde inte med när min dotter började röka. Till mitt försvar var det mer frekvent under pappaveckorna och när jag upptäckte det var hon daglig rökare. Jag kände direkt att jag inte ville att hon skulle smyga och sen dess har hon fått röka öppet. Glad ändå att hon trots detta fortsatt med sina idrotter. När jag också började tyckte hon att det var oerhört pinsamt att jag också började men numera är det helt naturligt för oss båda. Min dotter nr 2 är 15 år idag och jag vet att hon smygröker ibland (har märkt att hon snott cigg från mig och har känt att hon luktar rök ibland).
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (En till) skrev 2021-09-10 20:55:20 följande:

Flera stycken i tråden som börjat röka som vuxna ångrar inte att de numera röker. Du hade hellre önskat att din dotter inte börjat men ångrar du att själv att du började eller??

Nu har ju inte jag barn men jag ångrar att jag började men inte tillräckligt mycket för att just nu försöka sluta. Jag klarade ändå hela tonårstiden utan att ens testa och fattar knappt att det blev så här.
  • Anonym (En till)

Ser du något positivt med att vara rökare Tuva?

Är din kille positiv eller negativ till att du röker och så ifall hur? (Du skrev att han är OK med det).

• Anonym (Tuva)
    Anonym (En till) skrev 2021-09-27 16:16:00 följande:

Ser du något positivt med att vara rökare Tuva?

Är din kille positiv eller negativ till att du röker och så ifall hur? (Du skrev att han är OK med det).

Det positiva är att jag tycker det smakar gott och känns oftast avslappnande.

Min kille är nog varken eller. Jag rökte när jag träffade honom så han har inte upplevt mig som icke-rökare. Hade det varit en dealbreaker hade han nog ställt krav på mig i början. Han tyckte iofs att jag var ganska crazy när han fick reda på att jag börjat röka som vuxen. Aldrig något gnäll över när jag går ut och röker eller så. Köper cigg till mig om han handlar osv.
  • Anonym (A)

Vad många som börjat röka som vuxna.

Svar på tråden 38 år och börjat röka