• Anonym (Idiotiskt)

38 år och börjat röka

Är 38 år och tills för ett år sen hade jag kanske provat att röka fem gånger i hela mitt. Träffade en ny man i januari och han feströkte och jag började också göra det. Gillade att ta ett par cigg efter några glas vin och framåt våren-försommaren behövdes det inte vin för att jag skulle röka under helgerna. Innan sommaren var över så var jag daglig rökare och där är jag nu. Har varit en riktig renlevnadstjej som gillar att träna osv. Ändå är jag helt fast i rökningen nu och vet inte hur jag ska ta mig ur det eftersom jag gillar ciggen. Nån annan som varit så korkad att ha börjat i vuxen ålder? Hur slutar jag när jag vill sluta men ändå tycker så mycket om att röka?

• Svar på tråden 38 år och börjat röka
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2023-01-21 01:08:26 följande:

Röker ni när ni är sjuka?

Jag åkte på en rejäl influensa strax efter nyår och mådde verkligen skit. Faktum var att jag inte ens hade en tanke på att röka under 3-4 dagar när jag mådde som sämst, men så snart jag kände mig lite piggare blev jag röksugen som bara den trots att jag fortfarande var sjuk. Det var ju bra, men kändes lite märkligt att inte bli det minsta röksugen när jag mådde som sämst.

Yngsta dottern var också ordentligt sjuk några dagar men hon gick ändå ut och rökte så det där verkar vara olika.

Hur är det för er andra I tråden?

Jag har inte varit jättesjuk någon gång sedan jag blev rökare men när jag varit förkyld och kanske haft lite feber så har jag absolut rökt mindre. Tycker inte att det smakar lika bra då men har inte kunnat avstå helt eftersom suget ändå sätter in.
  • Anonym (Rökare)

Lånar tråden lite.
    Jag har iof. ?alltid? rökt och dottern likaså. Vi båda började tidigt.

Men som svar på när man är sjuk, det blir mindre om man är väldigt sjuk.

Jag gör av med 2-3 paket per dag och dottern likaså.
    Men vid sjukdom kanske hälften av det.
    Det beror nog på att man inte är ute lika mycket.

När man är frisk är man mer i bil, går ute till saker o då blir det att man röker mer.

Känner aldrig att jag inte vill

• Anonym (Tuva)
    Anonym (Camilla) skrev 2023-01-21 07:30:55 följande:

Lustigt, där är vi helt lika. Vi båda åkte på en förkylning för någon vecka sen och jag hade inte heller någon lust att röka men dottern rökte som vanligt. 

Tycker det kan kvitta om man inte känner smaken. Hade förmodligen tagit en menthol om de funnits kvar. 

Jag har aldrig rökt mentholcigaretter, de försvann strax innan jag började röka. Har fått för mig att jag skulle gillat att röka menthol. Hann du testa innan de förbjöds?
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Tuva) skrev 2023-01-26 15:24:25 följande:
    Jag har aldrig rökt mentholcigaretter, de försvann strax innan jag började röka. Har fått för mig att jag skulle gillat att röka menthol. Hann du testa innan de förbjöds?
    Jadå, både dottern och jag rökte menthol då och då före pandemin innan de förbjöds och de var riktigt goda. Kan sakna dem mycket. Inte att röka hela tiden men som omväxling. Åker jag på semester till Schweiz eller utanför EU, typ Asien, röker jag ofta menthol. 
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Camilla) skrev 2023-01-26 16:23:19 följande:
    Jadå, både dottern och jag rökte menthol då och då före pandemin innan de förbjöds och de var riktigt goda. Kan sakna dem mycket. Inte att röka hela tiden men som omväxling. Åker jag på semester till Schweiz eller utanför EU, typ Asien, röker jag ofta menthol. 
    Har aldrig rökt menthol trots att det fanns när jag började. Har faktiskt nästan rökt några andra cigg än Marlboro Gold med undantag för att jag enstaka gånger fått någon cigg från min sambo eller mina döttrar som alla röker andra märken.
  • Anonym (En till)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-08-21 16:39:36 följande:
    Nej, som jag skrivit tidigare i tråden vill jag verkligen inte riskera att lukta rök i skolan.

Ja, den första ciggen efter arbetsdagens slut är nästan dagens bästa. Tidigare rökte jag i bilen hem men nu delar min kille, som numera är min sambo, och jag på bil och även om han är 100 % överseende med att jag röker så är det no-no att röka i bilen. Ibland stannar jag efter vägen men oftast håller jag mig till dess att jag är hemma.
    Hej,
    Klarar du dig fortfarande genom en arbetsdag utan att röka eller röker du på jobbet också?
  • Anonym (.)

Snusat t.of. hela livet sedan 14 år ålder.. Sen fick jag infall för ett par år sedan, fastnade också på fest-röka- cigarr. & tobakspipa.
    Nu snusar jag iofs. fortfarande. men får liksom inte lika mycket ur det?
    Logiskt, nä.. men så äre. och kan inte sluta. Så nu gör jag allt i en stor cocktail, festar dvs dricker öl/ sprit, röker cigarr och tar och sitter med en pipa sen på kvällen ute i solen (detta under Sommaren då givetvis, svårare att göra under vintern, kan inte röka innomhus, måste ut)..
    Men nu blir det jobbigt!

• Anonym (Tuva)
    Anonym (En till) skrev 2023-09-25 07:44:18 följande:
    Hej,
    Klarar du dig fortfarande genom en arbetsdag utan att röka eller röker du på jobbet också?
    Ja, ingen rökning för mig under dagtid på jobbet.
  • Anonym (En till)
    Anonym (Tuva) skrev 2023-09-27 20:42:55 följande:
    Ja, ingen rökning för mig under dagtid på jobbet.
    Det är bra gjort och det trodde jag inte då det nog är lätt att tänja på gränserna efterhand.ä när man i övrigt röker helt öppet.
  • Anonym (skorsten)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2017-12-13 21:48:11 följande:
    Nån annan som varit så korkad att ha börjat i vuxen ålder? Hur slutar jag när jag vill sluta men ändå tycker så mycket om att röka?
    Nej, jag rökte när jag var 13 och sen slutade jag för att jag började gilla det.
Svar på tråden 38 år och börjat röka