Inlägg från: Anonym (En till) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En till)

38 år och börjat röka

Hej

Jag är i motsvarande situation där jag efter år av feströkande nu känner att jag blivit beroende efter semestern där det blev mer rökande än vanligt. Känns fel men njuter ändå av att röka i vardagen och för mig som alltid varit ordentlig känns det lite ?nauty? att röka????

Hur har det gått för er sedan senast?

Röker ni fortfarande och känner att det känns rätt?

I så fall varför?

Känns som jag är i ett vägskäl. Är det värt att fortsätta röka eller ska jag försöka sluta?

• Anonym (En till)

Hur gick det flr dig offpist?

Hur gammal var du nör du började och varför började du?

Röker du fortfarande och hur mycket?

Är du öppen med det?

• Anonym (En till)

Det går bra här (beroende på hur man ser det).

Trappade upp antalet under drygt ett års hemarbeta från feströkning och ett par cigg oer dag till ca 5-6 per dag utan att riktigt känna mig som rökare men det blev ju ännu mer på sem och nu ligger jag på 10-12 per dag. Det känns fel men ändå så rätt.

Vad fick dig att röka så mycket på semestern? Många ?skyller? på sin partner. Är det så för din del också?

Röker du på jobbet och vad har du för jobb. Jag smyger genom att inte röka på jobbet eller i familjens närvaro (förutom min fru)

• Anonym (En till)

Hon feströker men inte mycket mer än så.

Röker din man?

• Anonym (En till)

Som tidigare väldigt aktiv idrottare könns det lite konstigt men jag ångrar inte direkt att jag är där jag är. Svårt att veta om det är ett försvar av ens handlingar men jag trivs bra med att röka. Hade dock önskat det fanns fler i umgängeskretsen.

Min fru vill att hag slutar men tjatar inte om det (längre).

• Anonym (En till)

Låter som vi har ungefär samma upplägg?

Hur mycket röker du?

Smyger du eller röker du inte på jobbet pga rökförbud?

• Anonym (En till)

Flera stycken i tråden som börjat röka som vuxna ångrar inte att de numera röker. Du hade hellre önskat att din dotter inte börjat men ångrar du att själv att du började eller??

• Anonym (En till)

Ser du något positivt med att vara rökare Tuva?

Är din kille positiv eller negativ till att du röker och så ifall hur? (Du skrev att han är OK med det).

• Anonym (En till)

Jag har egentligen aldrig berättat för mina föräldrar men blivit påkommen på fest och svarat lite undvikande när frågan ställts i lite i förbifarten. Tror de vet och förstår men aldrig blivit någon diskussion. Dock röker jag fortf inte i deras närvaro rrots att jag är betydligt äldre än du. Lite knepigt men så är det.

• Anonym (En till)

Hur går det för dig offpist?

Röker du fortfarande och i så fall hur mycket?

Röker du helt öppet nu?

• Anonym (En till)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-04-30 01:33:19 följande:

Nu har jag råkat ut för en grej jag tycker är jobbig.

jag var vid ett köpcenter idag och när vi handlat färdigt vilket tog ett par timmar så var jag rejält röksugen och tände en cigg som jag ofta gör när vi handlat. När jag står där utanför köpcentret hör jag en röst.
    - Hej Tuva!

Då kommer en mamma tillsammans med en elev i min klass på väg in i köpcentret som ligger flera mil från skolan där jag jobbar.

Där står jag med en cigg i handen och det är ju som det är. Men eleverna i min klass har inte vetat att jag röker och nu är jag orolig för att det blir en snackis på måndag.

Eleven jag träffade idag såg ju att jag rökte och kommer garanterat berätta för klasskompisarna på måndag. Jag vet inte vad jag ska säga om någon elev i klassen frågar på måndag om jag röker.

Min kille tycker att jag ska säga som det är ifall de frågar. Att jag röker men aldrig i samband med att jag jobbar vilket är sant.

Hej Tuva,

Håller med din kille. Om du försöker med någon smålögn kommer det bara bli konstigt. Det kommer säkert fler tillfällen såsom detta ochdå blir det bara värre.

Good luck!
  • Anonym (En till)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-04-30 23:47:41 följande:
    Jag fattar! Tycker bara att detta är så obekvämt. Mina elever ser upp till mig, jag vill inte bidra till att de ser rökning som något bra. Nåja, det är som det är och hur jag än vrider på detta så är jag rökare vilket jag inte kan eller ska förneka.
    Ångrar du att du började eller njuter du bara av attvara rökare?
  • Anonym (En till)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-05-05 23:04:19 följande:

Idag kom frågan som jag bävat för. Dessutom inför hela klassen. Det var inte X som såg mig röka som frågade utan hennes kompis Y.
    Y: - Fröken! Röker du?
    Jag: - Mmmm? ibland.
    Y: -Varför det? Det är ju farligt.
    Jag: - Ja, det är jättedåligt och farligt. Jag började när jag var ung och har inte klarat av att sluta helt? men det är jättedåligt att röka. Jag försöker verkligen sluta och ni ska aldrig börja med något sådant dumt.

Pinnochio?.

Skönt att ha det bakom sig och eleverna har redan glömt. Varje litet steg gör livet lite enklare genom att det går att röka mer öppet och att man inte behöver smyga med det.
  • Anonym (En till)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-05-07 18:38:50 följande:
    Så är det. Känns som att alla vet nu. 
    Känns inte det bra?
  • Anonym (En till)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-05-27 23:36:05 följande:

Eftersom vi i stort sett bara är rökare som skriver i den här tråden måste jag få fråga. När på morgonen röker ni er första cigg? Före eller efter frukost?

När jag hade börjat röka så var det inte bråttom för mig med första ciggen, då tog jag den till kaffet i slutet av frukosten. Men numera måste jag röka innan frukosten, typ det första jag gör när jag gått upp. Hur är det för er andra?

Hej Tuva,
    Klarar du fortf en hel dag i skolan utan cigg och hur gör du i så fall. Ställer frågan då det verkar som ditt behov eskalerat en del. vilka cigg röker du?
  • Anonym (En till)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2022-08-12 17:05:15 följande:

30 grader varmt och Gud vad jag saknar att få röka på uteserveringar?.

För inte så väldigt länge sedan var det ju OK att röka inomhus på restauranter och discon?.
    Blir det mycket spring eller avstår du att röka när ni är ute?
  • Anonym (En till)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-09-18 00:26:08 följande:
    Ja, jag tycker inte att vi som börjat röka i vuxen ålder glorifierar rökningen i den här tråden. Dock har vi ju det gemensamt, just att vi varit så dumma att vi börjat i en ålder då vi borde vetat bättre och det är väl alltid skönt att kunna diskutera med andra i liknande situationer? Vi vet säkerligen allihop att rökning är dåligt för hälsan och just det behöver knappast någon påtala.
    Hej Tuva,
    Har du fortf karaktär att inte röka på jobbet och i så fall är det den enda miljön du inte ör öppen med rökningen?
  • Anonym (En till)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-11-14 18:40:27 följande:

Hej!
    Ja, jag röker inte under dagarna när jag jobbar. Är väl annars numera öppen med att jag röker om frågan kommer upp, eleverna vet ju även om jag sagt att det bara är ibland. Alla kollegor vet också. 

I övrigt röker jag helt öppet i alla sammanhang.

Stark karaktär Tova😊
    Hade det varit annorlunda om du haft arbetskamrater som rökt på skolan (kanske finns)?
  • Anonym (En till)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-08-21 16:39:36 följande:
    Nej, som jag skrivit tidigare i tråden vill jag verkligen inte riskera att lukta rök i skolan.

Ja, den första ciggen efter arbetsdagens slut är nästan dagens bästa. Tidigare rökte jag i bilen hem men nu delar min kille, som numera är min sambo, och jag på bil och även om han är 100 % överseende med att jag röker så är det no-no att röka i bilen. Ibland stannar jag efter vägen men oftast håller jag mig till dess att jag är hemma.
    Hej,
    Klarar du dig fortfarande genom en arbetsdag utan att röka eller röker du på jobbet också?
  • Anonym (En till)
    Anonym (Tuva) skrev 2023-09-27 20:42:55 följande:
    Ja, ingen rökning för mig under dagtid på jobbet.
    Det är bra gjort och det trodde jag inte då det nog är lätt att tänja på gränserna efterhand.ä när man i övrigt röker helt öppet.
Svar på tråden 38 år och börjat röka