• Anonym (Idiotiskt)

38 år och börjat röka

Är 38 år och tills för ett år sen hade jag kanske provat att röka fem gånger i hela mitt. Träffade en ny man i januari och han feströkte och jag började också göra det. Gillade att ta ett par cigg efter några glas vin och framåt våren-försommaren behövdes det inte vin för att jag skulle röka under helgerna. Innan sommaren var över så var jag daglig rökare och där är jag nu. Har varit en riktig renlevnadstjej som gillar att träna osv. Ändå är jag helt fast i rökningen nu och vet inte hur jag ska ta mig ur det eftersom jag gillar ciggen. Nån annan som varit så korkad att ha börjat i vuxen ålder? Hur slutar jag när jag vill sluta men ändå tycker så mycket om att röka?

• Svar på tråden 38 år och börjat röka
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-11-15 18:23:11 följande:
    Haha.. tack! Men det har jag knappast i andra sammanhang när det kommer till rökningen.

Ja, det finns några till som röker men de jobbar inte så nära mig. Blir ju självklart röksugen flera gånger om dagen men samtidigt är det en vana att inte röka när jag jobbar.

Anonym (Tuva) skrev 2022-11-15 18:23:11 följande:
    Haha.. tack! Men det har jag knappast i andra sammanhang när det kommer till rökningen.

Ja, det finns några till som röker men de jobbar inte så nära mig. Blir ju självklart röksugen flera gånger om dagen men samtidigt är det en vana att inte röka när jag jobbar.
    På tal om lärare som röker? min yngsta dotter berättade om en händelse tidigare i höstas. Hon och hennes kompis gick för att röka på en rast. Om jag fattat rätt går de bakom något garage eller liknande som ligger precis utanför skolans område. När de rundar hörnet på byggnaden blir de jättepaffa, där stod nämligen en av skolans lärare redan och rökte. Läraren blev minst lika förvånad och släckte snabbt sin cigg och gick lite skamset därifrån :)
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2022-11-16 18:25:06 följande:

På tal om lärare som röker? min yngsta dotter berättade om en händelse tidigare i höstas. Hon och hennes kompis gick för att röka på en rast. Om jag fattat rätt går de bakom något garage eller liknande som ligger precis utanför skolans område. När de rundar hörnet på byggnaden blir de jättepaffa, där stod nämligen en av skolans lärare redan och rökte. Läraren blev minst lika förvånad och släckte snabbt sin cigg och gick lite skamset därifrån :)
    Hahaha! Snopet för läraren att ha samma ställe för att smygröka. Det är nog bäst att jag fortsätter att låta bli, i den situationen vill jag inte hamna.
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2022-11-16 18:25:06 följande:

Min dotter och hennes klasskamrater som går på gymnasiet har faktiskt en rökruta precis utanför skolområdet. Dit går också de rökande lärarna. Någonstans måste de ju ta vägen? 
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Camilla) skrev 2022-11-20 00:12:18 följande:
    Min dotter och hennes klasskamrater som går på gymnasiet har faktiskt en rökruta precis utanför skolområdet. Dit går också de rökande lärarna. Någonstans måste de ju ta vägen? 
    Låter ju väldigt praktiskt, men är det ens tillåtet med tanke på att de flesta som går på gymnasiet fortfarande är under 18?
  • Anonym (Idiotiskt)

Är det någon av er som testat vape?
    Yngsta dottern har skaffat en sån för att använda när hon inte har möjlighet att röka cigg. I plugget använder hon den på toaletten om det är tajt mellan lektionerna och inte hinner gå ut och röka. Hon använder den även här hemma ibland när hon inte orkar gå ut att röka, eller som de senaste dagarna då det varit svinkallt.
    Jag har fått testa den men tycker inte alls att det är samma känsla som att röka en cigg.

• Anonym (Tuva)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2022-12-16 22:39:42 följande:

Är det någon av er som testat vape?
    Yngsta dottern har skaffat en sån för att använda när hon inte har möjlighet att röka cigg. I plugget använder hon den på toaletten om det är tajt mellan lektionerna och inte hinner gå ut och röka. Hon använder den även här hemma ibland när hon inte orkar gå ut att röka, eller som de senaste dagarna då det varit svinkallt.
    Jag har fått testa den men tycker inte alls att det är samma känsla som att röka en cigg.

Jag har testat. Tänkte att det skulle vara praktiskt i vissa sammanhang mer än att jag är motiverad att sluta röka cigg. Tyvärr tyckte jag inte att det kunde ersätta ciggen även om det är praktiskt att kunna ?röka/vejpa? nästan överallt. För mig är det inte bara nikotinet som behöver ersättas utan hela grejen med att röka en cigarett. Min vape ligger tämligen oanvänd här hemma.
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-12-17 21:27:58 följande:
    Jag har testat. Tänkte att det skulle vara praktiskt i vissa sammanhang mer än att jag är motiverad att sluta röka cigg. Tyvärr tyckte jag inte att det kunde ersätta ciggen även om det är praktiskt att kunna ?röka/vejpa? nästan överallt. För mig är det inte bara nikotinet som behöver ersättas utan hela grejen med att röka en cigarett. Min vape ligger tämligen oanvänd här hemma.
    Både min dotter och jag har testat men tyvärr inget vi fastnat för. Det är svårt att ersätta vanliga cigaretter så vi håller oss till det än så länge. Visst är det praktiskt men långt ifrån samma känsla. 
  • Anonym (Idiotiskt)

Röker ni när ni är sjuka?

Jag åkte på en rejäl influensa strax efter nyår och mådde verkligen skit. Faktum var att jag inte ens hade en tanke på att röka under 3-4 dagar när jag mådde som sämst, men så snart jag kände mig lite piggare blev jag röksugen som bara den trots att jag fortfarande var sjuk. Det var ju bra, men kändes lite märkligt att inte bli det minsta röksugen när jag mådde som sämst.

Yngsta dottern var också ordentligt sjuk några dagar men hon gick ändå ut och rökte så det där verkar vara olika.

Hur är det för er andra I tråden?

• Anonym (Camilla)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2023-01-21 01:08:26 följande:

Röker ni när ni är sjuka?

Jag åkte på en rejäl influensa strax efter nyår och mådde verkligen skit. Faktum var att jag inte ens hade en tanke på att röka under 3-4 dagar när jag mådde som sämst, men så snart jag kände mig lite piggare blev jag röksugen som bara den trots att jag fortfarande var sjuk. Det var ju bra, men kändes lite märkligt att inte bli det minsta röksugen när jag mådde som sämst.

Yngsta dottern var också ordentligt sjuk några dagar men hon gick ändå ut och rökte så det där verkar vara olika.

Hur är det för er andra I tråden?

Lustigt, där är vi helt lika. Vi båda åkte på en förkylning för någon vecka sen och jag hade inte heller någon lust att röka men dottern rökte som vanligt. 

Tycker det kan kvitta om man inte känner smaken. Hade förmodligen tagit en menthol om de funnits kvar. 

Svar på tråden 38 år och börjat röka