• MyLonging

Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka

Har precis börjat bli aktiv med att öppna mina tankar om sekundär barnlöshet. kort och gott: Jag har försökt aktivt att få ett syskon i över 2 år. En graviditet under dessa år som slutade i MA i vecka 11+. 
    Alla som försöker bli gravida vet hur många tankar och känslor som finns i en och hur jobbigt det är i perioder. 
    Jag hoppas att vi kan dela tankar och erfarenheter med varandra. 

Berätta gärna om er histora.

• Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka
  • MyLonging

Åh. Kör bisolvon och vitamin kvinna denna cykeln. Har blivit lite halvdant med tabletterna. Är sämst på att ta tabletter när det är 3ggr om dagen. Vissa dagar har varit 3 ggr vissa 2. Har haft ägglossningsvärk igår/idag och är bara på cykeldag 11. Verkar som min ägglossning är lite tidigare än normalt. Vi för på för fullt varannan/var 3 dag. 

Vi får se hur det tar sig. Jag vågar inte tänka längre än dag för dag. Alla känslor kring denna syskonresa är så påtagliga nu, känns som en oändlig väg. 

Bara jag som blir lite extra depp såhär innan jul just med alla dessa känslor om en önskan till ett syskon? På någon sätt känner man sig glömd. Varför drappar det oss?

• Milie

Hej! Jag tänkte att jag skulle börja hänga i den här tråden. Vi har försökt med ett syskon i över ett år, men inget händer. Jag fick kolla progesteron och AMH via Landstinget men läkaren var så himla mähäig. Vi har bestämt att bekosta en fertilitetsutredning och nån typ av behandling själva så imorgon ska jag kontakta en fertilitetsklinik. Känns jobbigt men lite spännande.

Ser fram emot att få fördriva lite överanalyseringstid med att istället läsa om hur det går för er!

• jooo
    Milie skrev 2017-12-17 22:24:59 följande:

Hej! Jag tänkte att jag skulle börja hänga i den här tråden. Vi har försökt med ett syskon i över ett år, men inget händer. Jag fick kolla progesteron och AMH via Landstinget men läkaren var så himla mähäig. Vi har bestämt att bekosta en fertilitetsutredning och nån typ av behandling själva så imorgon ska jag kontakta en fertilitetsklinik. Känns jobbigt men lite spännande.

Ser fram emot att få fördriva lite överanalyseringstid med att istället läsa om hur det går för er!

gick dr snabbt med nr 1? ni har ingen diagnos någon av er sen innan? bra att ni tagit kontakt ett steg på vägen
  • jooo

väntar på bil suck dagarna går ju såå sakta! äl + 3 dag. min mans svägerska är gravid med sin 3a, gör ju än inte mindre sugen.

• Milie

Första gick på sjunde försöket. Då hade jag 12 dagar lutealfas men nu har jag inte ens 10. Oftast runt 8 dagar. Jag köpte progesteronkräm för flera månader sen, men har inte testat. Funderar på att köra en sväng den här cykeln. Jag har ägglossning nu i veckan.

Inga diagnoser men jag har bara en äggstock. Därför var läkaren lite fundersam på hur man bedömer AMH-värdet. Hon trodde att man måste dubbla mitt värde för att kunna jämföra med referensintervallet.

jooo skrev 2017-12-17 22:32:03 följande:

gick dr snabbt med nr 1? ni har ingen diagnos någon av er sen innan? bra att ni tagit kontakt ett steg på vägen

• Anonym (VågaTro)
    Anonym (Blirsåtrött) skrev 2017-12-17 20:33:14 följande:

Nä inte något sådant. Bara att om vi blir gravid en tredje gång ska vi försöka tjata till oss ett tidigt ul på fertilitetsklinik, har både bm och gynekolog på gynakuten sagt. Men jag äter vitamin kvinna, räknade till 21 vitaminer och mineraler i den och den ska främja fertilitet. Och sambon käkar nått fertilitetspaket med vitaminer . Tänkte jag skulle ringa nästa år till lokala bm och kolla läget vad dom säger

Jaa det har varit hemskt. Speciellt senaste gången. Första vul trodde dom den bara gömde sig. Andra va dom lite orolig men trodde fortfarande den bara gömde sig. Tredje kändes ganska körd men fanns ändå en chans. Såå om jag skulle få komma på vul nästa grav vill jag ha gått minst 10 veckor så de inte finns en.chans för den att gömma sig. Vill behöva gå på bara ett vul där de antingen är bra eller åt helvete liksom. Få veta på en gång i så fall .

Ja jag äter också en massa tillskott. Men när jag väl blivit gravid har jag inte ätit annat än D vitamin så jag funderar på om de inte spelar någon roll för min del,men jag törs inte chansa heller.

Skulle prova med bisolvon ordentligt inför denna ÄL hade jag tänkt,men glömde helt bort det!

Och nästa ÄL vet jag inte om jag kommer kunna ha sex vid, ska operera mig för cellförändringar på livmodertappen,dom ska tydligen skärs bort Endel en vecka innan ÄL. Och man vill ju inte dra på sig nån infektion.

Ah jag fattar att du vill vänta nästa gång! Så himla märkligt att dom inte kunde se att det inte stod rätt till direkt...

åh kan vi alla inte bara få bli gravida?! Känns ju så orättvist att vi ska behöva gå igenom det här..

Men jag har en känsla av att det kommer hända inom en snar framtid! Och då kommer den här perioden falla i glömska! Och vi ses i BF 2018 grupper istället :))
  • Anonym (VågaTro)
    MyLonging skrev 2017-12-17 21:35:36 följande:

Åh. Kör bisolvon och vitamin kvinna denna cykeln. Har blivit lite halvdant med tabletterna. Är sämst på att ta tabletter när det är 3ggr om dagen. Vissa dagar har varit 3 ggr vissa 2. Har haft ägglossningsvärk igår/idag och är bara på cykeldag 11. Verkar som min ägglossning är lite tidigare än normalt. Vi för på för fullt varannan/var 3 dag. 

Vi får se hur det tar sig. Jag vågar inte tänka längre än dag för dag. Alla känslor kring denna syskonresa är så påtagliga nu, känns som en oändlig väg. 

Bara jag som blir lite extra depp såhär innan jul just med alla dessa känslor om en önskan till ett syskon? På någon sätt känner man sig glömd. Varför drappar det oss?

Jag som helt glömde bort att ta bisolvon inför denna gång! Hoppas det funkar för dig! Jag fick min ÄL på cykeldag 12 fast alla kalendrar sa att den skulle infalla på dag 15. Så nu är det bara att vänta. Känner igen mig i det du skriver,att ta saker dag för dag annars blir man så himla vilsen. Bäst är ju när man helt glömmer bort att ha koll, att man har så mycket för sig så man inte kollar kalendern m.m.

Jag har blivit bättre på det, nu när hoppet är lika litet som ett sandkorn. Försöker som säga till mig själv att det kommer bli bra. Men det är alltid en lättare period för mig kring ÄL.

När har du BIM?
  • Anonym (VågaTro)
    Milie skrev 2017-12-17 22:24:59 följande:

Hej! Ja det här är en bra tråd!:) Spännande att höra hur det går för dig också under utredningen. Vad kostar en sådan utredning? Går det fortare om man kontaktar och bekostar själv än om landstinget gör en åt en ?
  • UndrandeSökare

Beklagar verkligen era minus och missfall.

Sekundär barnlöshet kan bero på kvinnans immunförsvar. Efter första graviditeten kan immunförsvaret tagga upp och försöka förhindra fler graviditeter, då blir det bara minus eller missfall sen. Vissa får problem redan att få första barnet pgr av immunförsvaret.

Tyvärr "tror inte" svenska läkare på att immunförsvaret kan orsaka fertilitetsproblem. Det finns bara en enda klinik i Sverige som sysslar med detta och det är ivfFalun, men de hjälper endast om man gör ivf där.

Men utomlands har de hållit på med immunutredning och behandling under mycket lång tid. I USA har de hållit på sedan 1990-talet.

Det finns en tråd här på Familjeliv som heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" där är vi många kvinnor som endera varit till Aten eller är på väg dit för utredning. Många har också fått sina barn tack vare immunmedicinering.

Medicineringen består främst av Intralipiddropp, Kortisontabletter, Fragmin och trombyl. Men det kan också behövas starkare mediciner.

Om ni vill veta mer kan jag rekommendera boken "is your body babyfriendly" som finns att köpa på Bokus och Adlibris för ca 200kr.

Ni är välkomna till Atentråden för mer info.

• MyLonging
    Anonym (VågaTro) skrev 2017-12-19 18:49:23 följande:

Jag som helt glömde bort att ta bisolvon inför denna gång! Hoppas det funkar för dig! Jag fick min ÄL på cykeldag 12 fast alla kalendrar sa att den skulle infalla på dag 15. Så nu är det bara att vänta. Känner igen mig i det du skriver,att ta saker dag för dag annars blir man så himla vilsen. Bäst är ju när man helt glömmer bort att ha koll, att man har så mycket för sig så man inte kollar kalendern m.m.

Jag har blivit bättre på det, nu när hoppet är lika litet som ett sandkorn. Försöker som säga till mig själv att det kommer bli bra. Men det är alltid en lättare period för mig kring ÄL.

När har du BIM?

Jag brukar också må bäst runt ÄL sen ungefär en vecka innan mens blir jag som mest hängig. Min BIM är runt 7/1 då mina 3 sista cyklar börjat den 7:e .

Ja altså detta med tabletter tar lite tid att komma i rutin med haha. Fungerar det inte nu så kommer jag prova denna någon gång till kanske med någon månads mellanrum.
Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka