• MyLonging

Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka

Har precis börjat bli aktiv med att öppna mina tankar om sekundär barnlöshet. kort och gott: Jag har försökt aktivt att få ett syskon i över 2 år. En graviditet under dessa år som slutade i MA i vecka 11+. 
    Alla som försöker bli gravida vet hur många tankar och känslor som finns i en och hur jobbigt det är i perioder. 
    Jag hoppas att vi kan dela tankar och erfarenheter med varandra. 

Berätta gärna om er histora.

• Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka
  • MyLonging
    Anonym (Moomin) skrev 2018-01-07 17:59:18 följande:

Hej alla! Har hänt mycket omtumlande saker omkring oss. Det nya året brakade igång med både negativt och positivt. Men det negativa kommer vi att kunna hantera tillsammans, jag och sambon.

Det positiva är att även vi väntar ett syskon! Nu hoppas vi att allt går vägen med graviditeten, för mer negativitet kan jag inte klara just nu. Man får ta en dag i taget!

Kramar!

Grattis, helt underbart hur det plussar loss här inne. Hoppas att det positiva övervinner det negativa! lycka till! <3 
  • Kawi

Hoppar in trots lite sent kanske. Har en son som blir tre nu i januari -18, och försökt få till syskon i två år utan resultat :( trodde jag var superfertil då sonen verkligen kom till på första försöket (oskyddat och någorlunda inriktat på äl dvs). Så deppig och rädd att sonen aldrig kommer få bli storebror :( Blir 37 nu 2018. Finns fler i Göteborgstrakten kanske?

Hänger med här för tips, råd och pepp :)

• Anonym (Moomin)
    MyLonging skrev 2018-01-07 20:09:24 följande:

Grattis, helt underbart hur det plussar loss här inne. Hoppas att det positiva övervinner det negativa! lycka till! <3 

Tack så mycket! Ja, verkligen underbart och hoppas att det snart kommer ett plus för er andra med.

Har funderat lite på vad som varit annorlunda denna gång när vi plussade och det var ju bl a tillskotten jag tog. Zink har ju, vad jag tror, hjälpt mig att bli gravid förut också. Dels hade jag också denna gång ägglossning en vecka tidigare=längre lutealfas=större chans till plus? Ingen expert på fertilitet men det var iaf vad som var annorlunda denna cykel.
  • Anonym (Blirsåtrött)
    Kawi skrev 2018-01-07 22:26:21 följande:

Hoppar in trots lite sent kanske. Har en son som blir tre nu i januari -18, och försökt få till syskon i två år utan resultat :( trodde jag var superfertil då sonen verkligen kom till på första försöket (oskyddat och någorlunda inriktat på äl dvs). Så deppig och rädd att sonen aldrig kommer få bli storebror :( Blir 37 nu 2018. Finns fler i Göteborgstrakten kanske?

Hänger med här för tips, råd och pepp :)

Välkommen hit.

Jag försöker med syskon till min femåring med en annan man än hans pappa. Vi har försökt precis ett år nu. Fått två missfall under denna tid. Jag äter vitamin kvinna och mannen äter vitaminer som ska förbättra spermierna. Vi har sex ofta, i stort sett varje dag (alltid haft dock även innan vi började försöka). Jag har regelbunden menscykel så inte så svårt att hålla reda på äl. Tänkte jag ger dig en liten genomgång utifall du inte läst precis alla tidigare inlägg :D

Jag är 29 år och sambon är 28 år. Vi bor i Hälsingland.

Denna äl har precis passerat så bara att vänta på mens igen då. Är ju rätt svårt att vara positiv efter alla besvikelser.

Kul att det rullar på med plus i denna tråd iaf!
  • Anonym (Blirsåtrött)

Okej så nu är det såhär. Att jag hade äl nån gång i helgen. Hade lite ont i livmoder området igår. Kom rosa flytningar nu när jag torka mig. Kan de vara nidblödning? :O förut när jag prova ältest hade jag äl 14-15 dagar innan mens. Alltid fått mens på måndagar. Borde då ha äl söndag-mpndag. Men sist kom mensen 2 dagar tidigt (aldrig hänt) dvs lördag. Så kan ju ha haft lite tidigare äl och ett ägg har nu vunnit vandra ner och fäst? Befruktat ägg fäster ju 3-8 dagar efter befruktning.

Åååh blir så irreterad på mig själv att jag direkt tänker att jag kan vara gravid. Hade ju lite problem efter senaste missfall med rosa flytningar men det var Innan äl, vid två tillfällen. Så de är säkert bara nå tok, kanske rent av nå fel på mig (redan tänkt ringa bm nästa vecka när jag är barnfri) men så tror man att de finns en chans att man blivit gravid.

• UndrandeSökare

Blirsåtrött-Om ni har försökt i ett år utan att det gått så kan ni kontakta Landstinget (Kvinnokliniken) för utredning. Kanske ni redan har kontaktat dem? Om inte, så kan ni göra det nu.

• Anonym (Blirsåtrött)
    UndrandeSökare skrev 2018-01-10 07:39:19 följande:

Blirsåtrött-Om ni har försökt i ett år utan att det gått så kan ni kontakta Landstinget (Kvinnokliniken) för utredning. Kanske ni redan har kontaktat dem? Om inte, så kan ni göra det nu.

Eftersom jag fått missfall måste vi räkna ett år från missfallet och det fick jag 1 augusti... Enligt landsting är man inte ofrivilligt barnlös när man varit gravid och fått missfall "då kan du ju bli gravid" tycker dom. Och så måste man få tre missfall innan dom anser att det är nått fel och jag har fått två. Så har jag otur lyckas jag inte bli gravid mer och få vänta ända till augusti med hjälp. Men det är även de jag ska rådfråga min bm om när jag ringer nästa vecka.
  • UndrandeSökare

Blir så trött-Förstår att det är frustrerande med alla Landstingets regler.

Vi fick 3 missfall och gjorde missfallsutredning men den visade inget, för de tog för få prover. Inte ens ett spermaprov fick vi ta. Så vi åkte utomlands och sökte hjälp istället.

Reste till Aten och gjorde bättre utredning och fick veta att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina missfall. Gjorde behandling med mediciner men missfall ändå.

Reste sen till Riga och gjorde dnatest på spermierna och fick veta att spermierna är för dåliga för att leda till levande födda barn.

Så vi har gjort dubbeldonation med PGS på kliniken AvaRiga och har nu 5 blastos i frysen som är normala kromosommässigt enligt PGS. Blir insättning med immunbehandling under 2018.

• Anonym (Liv)

Hoppar in i tråden! Är snart 35, har en underbar treåring med min man. Har försökt bli gravid i 1,5 år. Fick nyligen veta att jag kommer att ha väldigt svårt för att bli gravid igen, oavsett naturligt eller ivf. Alltihop är rätt slitsamt psykiskt. Funderar på att, med väldigt tungt hjärta, stänga dörren till syskonförsöken och försöka gå vidare i livet som enbarnsförälder. Ska snart göra en operation och ta bort den ena äggstocken. Kommer nog bestämma mig därefter.

Hat inte läst hela tråden, men är det fler som vet med bestämdhet att det bara blir ett barn och inga fler?

• UndrandeSökare
    Anonym (Liv) skrev 2018-01-10 10:11:12 följande:

Hoppar in i tråden! Är snart 35, har en underbar treåring med min man. Har försökt bli gravid i 1,5 år. Fick nyligen veta att jag kommer att ha väldigt svårt för att bli gravid igen, oavsett naturligt eller ivf. Alltihop är rätt slitsamt psykiskt. Funderar på att, med väldigt tungt hjärta, stänga dörren till syskonförsöken och försöka gå vidare i livet som enbarnsförälder. Ska snart göra en operation och ta bort den ena äggstocken. Kommer nog bestämma mig därefter.

Hat inte läst hela tråden, men är det fler som vet med bestämdhet att det bara blir ett barn och inga fler?

Kan du tänka dig äggdonation så är det ju en möjlighet att få fler barn.
    Det håller vi på med.
Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka