Anonym (skrutten) skrev 2018-04-07 10:14:36 följande:
Hej!
Jag hoppar gärna in här!
Jag och min sambo har försökt få barn i snart 2 år utan att lyckas. Jag har 2 barn sedan tidigare förhållande men min sambo har inga egna.
Vi har nyligen startat en ferilitetsutredning där det framkom att min sambo har väldigt få spermier, ca 3 miljoner. Gjordes ett vul på mig som visade att allt såg bra bra ut, dock behöver jag gå ner i vikt då jag är överviktigt.
Till hösten blir det IVF enligt våran läkare, hon ville skynda på det hela då jag är 34 och min sambo blir 38.
Det jobbiga i det hela är att jag behöver sluta röka + gå ner i vikt så känner mig väldigt stressad över att jag kanske inte lyckas. Jag har ju slutat röka förut när jag blev gravid med mina barn men osäkerheten finns ju där hela tiden.
Är det fler i tråden som också behöver gå ner i vikt?
Du är välkommen hit :) tillsammans kan vi kanske stötta varandra! Jag och min man har en gemensam son på 3 år 3 månader, som vi försökt få ett syskon till i två år, 15 månader försökt aktivt. Precis gjort privat fertilitetsutredning som visade att allt var toppen, typ (fast det är det ju uppenbarligen inte?) var där idag för samtal och provsvar. Tydligen jättebra kvalitet på sperma, bra äggreserv/anlag, inga stopp i äggledarna, inga infektioner och alla prover bra. Nedslående på ett sätt eftersom jag hade hoppats på något konkret att försöka med. Läkaren (gynekologen?) sa att vi hade alla förutsättningar och att vi borde bli gravida på egen hand (!)
Velar nu fram och tillbaka om huruvida vi ska gå vidare med behandling (IVF). Jag vill men min man tvekar. Då vi har ett gemensamt barn är privat klinik enda alternativet och det kostar ju också en del. För min del känner jag att det får kosta, att jag lan försaka allt annat, typ. Men man är ju två om besluten.
Vi är ännu ett par år äldre, jag blir 37 i höst och min man 39, så jag tycker inte vi har så mycket tid att spela på :(
Jag har inte vikten emot mig, men jag förstår att det måste ge en hel del press och stress, och att det kanske av den anledningen blir ännu svårare! :(
Kram till dig!