• MyLonging

Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka

Har precis börjat bli aktiv med att öppna mina tankar om sekundär barnlöshet. kort och gott: Jag har försökt aktivt att få ett syskon i över 2 år. En graviditet under dessa år som slutade i MA i vecka 11+. 
    Alla som försöker bli gravida vet hur många tankar och känslor som finns i en och hur jobbigt det är i perioder. 
    Jag hoppas att vi kan dela tankar och erfarenheter med varandra. 

Berätta gärna om er histora.

• Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka
  • UndrandeSökare
    Anonym (Blirsåtrött) skrev 2018-01-14 16:55:22 följande:

UndrandeSökare

Aha okej det är på det viset med Falun. Ja de blir hemskt dyrt! Bara en sån sak, för mig, att åka till en privat klinik för ett tidigt ultraljud blir dyrt. Närmsta ligger ca 20 mil bort :/ blir jag gravid en tredje gång tyckte min gynläkare på gynakuten att jag absolut skulle se till att få ett tidigt vul, men inte alls säkert fertilitetskliniken går med på de så i så fall blir de en resa på 20 mil enkel resa.

Ja, jag kan tyvärr bara hålla med och beklaga situationen. Har man fertilitetsproblem och immunproblem i Sverige så blir det dyrt och krångligt. 
    I vissa fall måste man också söka hjälp på flera kliniker eftersom de är duktiga på olika saker. Vi har varit på Life clinic i Aten för immunutredning på mig, Koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar hittades. Sen har vi gjort sperm dna fragmentationstest på mannen i Riga och spermafel hittades. Har också gjort mensblodtest via Serum i Aten (det skickar man via posten).

Har du fått testa några mediciner än så länge som Trombyl och Lutinus?
  • Anonym (Blirsåtrött)
    UndrandeSökare skrev 2018-01-14 17:18:08 följande:

Ja, jag kan tyvärr bara hålla med och beklaga situationen. Har man fertilitetsproblem och immunproblem i Sverige så blir det dyrt och krångligt. 

I vissa fall måste man också söka hjälp på flera kliniker eftersom de är duktiga på olika saker. Vi har varit på Life clinic i Aten för immunutredning på mig, Koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar hittades. Sen har vi gjort sperm dna fragmentationstest på mannen i Riga och spermafel hittades. Har också gjort mensblodtest via Serum i Aten (det skickar man via posten).

Nej jag har inte försökt få hjälp än då jag enligt landstinget inte har problem än. Men ska som sagt ringa min lokala bm till veckan och se vad dom säger iaf
  • Anonym (Blirsåtrött)
    UndrandeSökare skrev 2018-01-14 17:18:08 följande:

Nej jag har inte försökt få hjälp än då jag enligt landstinget inte har problem än. Men ska som sagt ringa min lokala bm till veckan och se vad dom säger iaf
  • UndrandeSökare
    Anonym (Blirsåtrött) skrev 2018-01-14 19:22:22 följande:
    Om inte bm kan hjälpa dig, så boka tid hos en privat gyn och fråga om de kan skriva ut Trombyl och Lutinus. Får man inte hjälp med recept på det så kan man köpa receptfri progesteronkräm (Progesterall) på tex Gravidkollen. Det följer med bruksanvisning hur man ska smörja med krämen.

Får man inte recept på trombyl så innehåller receptfria Albyl Minor 250mg samma sak som Trombyl 75mg men man måste dela varje tablett Albyl Minor i 3 delar och ta en tredjedels tablett per dag.

Sen är det bra om man tar folsyra, d-vitamin och Omega 3 dagligen när man försöker få barn (min läkare i Aten rekommenderade det).
  • MyLonging
    limitededition skrev 2018-01-12 14:35:18 följande:

Hej!

Läst igenom tråden och känner att jag inte kan låta bli att dela min historia. Om nu tråden även får folk att plussa, än finns det hopp!

Jag är 29 år och har en dotter ifrån ett tidigare förhållande som är 8 år,  blev gravid 1 månad efter att ha slutet med ppiller när jag blev med henne. Jag och min nuvarande har försökt skaffa barn sedan förra sommaren utan framgång, vilket börjar tära lite på humöret.

Jag har sedan start käkat folsyra, men har nu istället gått över till Vitamin kvinna ifrån apoteket. Haft lite problem med min cykel som vart väldigt oregelbunden sedan jag tog ut min hormonspiral förra våren. Fick mens redan en månad efter uttag, för att sedan vara utan mens i flera månader, tills den kom tillbaka i november. Men sedan dess har jag haft väldigt långa cykler. Mens på dag 40 och nu sitter jag för andra gången på cykelns 40:e dag. Negativt gravtest imorse och fortfarande ingen mens.

Ringer till BM imorse men de sa att de inte kan göra något. Möjligen ta kontakt med gyn på sjukhuset för att se om de kan tänkas göra något. Annars får jag vänta tills vi försökt bli gravida ett år innan vi får söka hjälp.

Då jag har en dotter sedan innan och det inte var några som helst problem att bli gravid med henne. Så börjar ju även frågorna dyka upp bland släktingar och bekanta, när man skall bli gravid igen och när nästa barn kommer. Skyller på att min sambo (som är två år yngre) inte känner sig redo ännu. Trots att vi båda är JÄTTEREDO. 

Man försöker att inte stressa, men försöker att inte tänka på det så mycket. Men det går ju inte en dag utan att man längtar, hoppas och önskar bli gravid inom snar framtid. Har inte vågat köpa några ägglossningstest för att inte bli besatt. Men det kanske får bli nästa steg med tanke på min numera långa menscykel.

Håller tummarna för alla i tråden att vi får det efterlängtade plusset snart! 

Du är så välkommen! Tillsammans är vi starka. <3
  • Anonym (Blirsåtrött)
    UndrandeSökare skrev 2018-01-14 20:42:06 följande:

Om inte bm kan hjälpa dig, så boka tid hos en privat gyn och fråga om de kan skriva ut Trombyl och Lutinus. Får man inte hjälp med recept på det så kan man köpa receptfri progesteronkräm (Progesterall) på tex Gravidkollen. Det följer med bruksanvisning hur man ska smörja med krämen.

Får man inte recept på trombyl så innehåller receptfria Albyl Minor 250mg samma sak som Trombyl 75mg men man måste dela varje tablett Albyl Minor i 3 delar och ta en tredjedels tablett per dag.

Sen är det bra om man tar folsyra, d-vitamin och Omega 3 dagligen när man försöker få barn (min läkare i Aten rekommenderade det).

Som jag skrivit strax ovanför har jag redan beställt progesteron krämen. Och som sagt, närmast privata är 20 mil enkel resa så inget jag gör än för lite Trombyl.

Jag käkar Vitamin kvinna som innehåller allt det plus 15 vitaminer och mineraler till. (osäker på om den innehåller omega 3 dock men har ett par kartor med de). Folsyra är den enda bm här i krokarna säger att man ska ta men jag har ätit vitamin kvinna hela tiden.

Men tack för tipsen ändå
  • limitededition
    Anonym (Blirsåtrött) skrev 2018-01-14 16:56:05 följande:

Hur många är det kvar i denna tråd nu som ännu inte blivit gravid?

Jag är inte gravid. Dag på cykel 44 :( ingen mens. Inte gravid. Brösten har börjat ömma, så kanske kommer mensen snart...
Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka