• MyLonging

Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka

Har precis börjat bli aktiv med att öppna mina tankar om sekundär barnlöshet. kort och gott: Jag har försökt aktivt att få ett syskon i över 2 år. En graviditet under dessa år som slutade i MA i vecka 11+. 
    Alla som försöker bli gravida vet hur många tankar och känslor som finns i en och hur jobbigt det är i perioder. 
    Jag hoppas att vi kan dela tankar och erfarenheter med varandra. 

Berätta gärna om er histora.

• Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka
  • emeloi
    Anonym (VågaTro) skrev 2017-12-29 08:03:21 följande:

Ah Vetu jag ska också försöka göra efter den principen inför nästa ÄL. Gubben är ju döstressad när han måste prestera just dagarna kring ÄL! Kan tänka mig att han kommer uppskatta det :))

Min man tyckte det var riktigt roligt :) konstigt nog så blev det inte stress eller tråkigt, det liksom förde oss närmare varandra, det var nyttigt för vår relation :) sen att jag blev gravid (nu i v. 10) va ju självklart en trevlig bonus.. ;)
  • Anonym (Moomin)
    Anonym (VågaTro) skrev 2017-12-29 08:15:01 följande:

Vi har BIM samtidigt. Jag kände nyss av molande värk så de är garanterat mensvärk. Väntar bara på finnar och humör så är det som slaget i sten att den kommer! Zink vet jag inget om, men helt klart värt att testa!:)

Känner också molande värk av och till, även humöret ger sig till känna. Känns rätt kört även denna månad. Jaja, man får väl koncentrera sig på nyårsfirandet istället.

Ja, det känns värt att testa zink, särskilt ned positiva upplevelser sedan tidigare! :)
  • Anonym (Moomin)
    UndrandeSökare skrev 2017-12-29 08:45:18 följande:

Moomin- Det är mycket möjligt att du har zinkbrist och behöver äta zink tillskott dagligen.

Bästa sättet att ta reda på det, är att ta blodprov, det har jag gjort och fick då veta att jag ligger för lågt. Blodprovet måste tas fastande.

Endera frågar du om din läkare på vårdcentralen om hjälp eller så kan man ta prover själv genom Werlabs och Blodkollen. Gå in på deras hemsidor och kolla under provtagningsorter så ser du om de har labb i din närhet.

Werlabs har ett vitamin och mineralpaket vet jag där man testar mot många olika brister samtidigt som zink, b12, magnesium etc

Använder man rabattkoden LCHF hos Werlabs så blir det billigare.

Eftersom jag hade zinkbrist så tänker jag köpa zinktabletter med 30mg zink i varje tablett.

Tack snälla för denna informationen!

Visst borde man gå och kolla sig, har tänkt göra det men inte fått tummen ur. Dock kanske det blir missvisande nu när man redan knaprat tillskott ett tag.

Vet inte heller hur det är att ta så pass mycket mer zinl än jag gör redan samtidigt som jag ammar, om värdet nu skulle vara lågt. Men det får man väl fråga proffsen om sen. Ska definitivt boka tid för att testa mig redan nu efter nyårshelgen.
  • UndrandeSökare
    Anonym (Moomin) skrev 2017-12-29 13:39:17 följande:

Tack snälla för denna informationen!

Visst borde man gå och kolla sig, har tänkt göra det men inte fått tummen ur. Dock kanske det blir missvisande nu när man redan knaprat tillskott ett tag.

Vet inte heller hur det är att ta så pass mycket mer zinl än jag gör redan samtidigt som jag ammar, om värdet nu skulle vara lågt. Men det får man väl fråga proffsen om sen. Ska definitivt boka tid för att testa mig redan nu efter nyårshelgen.

Om du ammar måste du se till att du inte har zinkbrist. Jätteviktigt ! För mjölken från en kvinna med zinkbrist kan ge barnet zinkförgiftning, hur konstigt det än låter !
  • Pluttan

Om man får fortfarande svagt utslag på gravtest från tidigt missfall. Fick ju prekliniskt dvs började blöda en vecka efter bim. Är det så att ägglossningen kan bli framskjuten då? Hade typ ägglossningsflytningar i förrgår och igår samt lite äl molvärk som jag brukar få.

~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
  • Anonym (Blirsåtrött)
    Pluttan skrev 2017-12-29 18:20:27 följande:

Om man får fortfarande svagt utslag på gravtest från tidigt missfall. Fick ju prekliniskt dvs började blöda en vecka efter bim. Är det så att ägglossningen kan bli framskjuten då? Hade typ ägglossningsflytningar i förrgår och igår samt lite äl molvärk som jag brukar få.

Vet inte hur de är med ett sånt tidigt missfall men vid ett senare kan de visa positivt i upp till 9 veckor. Fick då de sagt till mig vid mitt första missfall när jag ringde in och prata med en snäsig tant som tyckte jag skulle ta gravtest en gång i veckan i upp till nio veckor för att se om jag fått missfall eller inte. Ringde till nästa ställe kan jag ju säga och fick åka och göra vul för att bekräfta. Iofs, mitt missfall då va ca 11 dagar efter bim. Blödde en vecka, hade äl igen ca 2 veckor efter missfallet starta
  • Pluttan
    Anonym (Blirsåtrött) skrev 2017-12-29 20:21:37 följande:

Vet inte hur de är med ett sånt tidigt missfall men vid ett senare kan de visa positivt i upp till 9 veckor. Fick då de sagt till mig vid mitt första missfall när jag ringde in och prata med en snäsig tant som tyckte jag skulle ta gravtest en gång i veckan i upp till nio veckor för att se om jag fått missfall eller inte. Ringde till nästa ställe kan jag ju säga och fick åka och göra vul för att bekräfta. Iofs, mitt missfall då va ca 11 dagar efter bim. Blödde en vecka, hade äl igen ca 2 veckor efter missfallet starta

Ja det är ju så trist när man blir bemött av snäsiga människor. Ibland undrar man om de verkligen har valt rätt yrke. Man ringer ju för att man är orolig och inte för att man inte har bättre för sig liksom. Ja då får vi se om äl är på ingång snart då. Hoppas.
    ~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
  • Anonym (Moomin)
    UndrandeSökare skrev 2017-12-29 14:23:16 följande:

Om du ammar måste du se till att du inte har zinkbrist. Jätteviktigt ! För mjölken från en kvinna med zinkbrist kan ge barnet zinkförgiftning, hur konstigt det än låter !

Oj, det lät inte bra!

Om jag haft betydande zinkbrist hade jag antagligen haft något symtom, vilket jag inte har. Letade men hittade ingen info om detta om zinkförgiftning men insåg istället när jag läste runt att det kanske inte är lämpligt att ta tillskott alls när man ammar?! Får nog tyvärr sluta helt med dem och köpa till mannen istället.
  • UndrandeSökare
    Anonym (Moomin) skrev 2017-12-29 22:40:57 följande:

Oj, det lät inte bra!

Om jag haft betydande zinkbrist hade jag antagligen haft något symtom, vilket jag inte har. Letade men hittade ingen info om detta om zinkförgiftning men insåg istället när jag läste runt att det kanske inte är lämpligt att ta tillskott alls när man ammar?! Får nog tyvärr sluta helt med dem och köpa till mannen istället.

Jag har inte heller haft något symptom på zinkbrist tidigare. Men fick sen ett sår som tagit lång tid på sig att läka och vet att zinkbrist kan vara orsaken till dålig sårläkning, därför gick jag till vårdcentralen och bad dem kolla upp en massa vitaminer och mineralbrister på mig. Jag fick veta att jag har zinkbrist och läkaren rekommenderade mig att köpa receptfria zinktabletter.
  • Anonym (VågaTro)

Gah,har inte fått min mens. Genomsnittet för mig ligger på cykeldag 26. Men har även fått på dag 25 och 27 ibland.

Idag är det cykeldag 28!!! En dag hit och dit men man kan ju inte annat än sväva på moln!

Trodde jag skulle fira in nyåret med mensen men när den inte kom firade jag in det med världens hopp inför det nya året, mkt bättre visade det sig att fira så!

Jag är mkt medveten om att den likaväl kan komma på tisdag som dom flesta kalendrar lovar. Kan inte testa mig förens imorn på morgonen heller..

Har så ont i brösten och förkyld. Vet inte om de är förkylningen som orsakar ont i brösten eller vad.

Alltså shit tänk om!!!! Gott nytt år på er alla :)

Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka