• MyLonging

Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka

Har precis börjat bli aktiv med att öppna mina tankar om sekundär barnlöshet. kort och gott: Jag har försökt aktivt att få ett syskon i över 2 år. En graviditet under dessa år som slutade i MA i vecka 11+. 
    Alla som försöker bli gravida vet hur många tankar och känslor som finns i en och hur jobbigt det är i perioder. 
    Jag hoppas att vi kan dela tankar och erfarenheter med varandra. 

Berätta gärna om er histora.

• Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka
  • emeloi
    Anonym (VågaTro) skrev 2017-12-23 23:45:05 följande:

Älskar dessa historier som ger hopp! Det enda man lever på i den här väntan :) gjorde du nått speciellt den gången då det tog sig? Eller tror du på det min barnmorska sa att när man försöker så hårt så låser sig kroppen, men när man ger upp så släpper spänningar i kroppen och då brukar plusset komma direkt...:) spännande teori ändå.

Grattis till ditt plus och En riktigt god jul!

Tack för dom fina orden :) det vi gjorde annorlunda var att vi struntade i att kolla äl, vi hade sex varje dag i två veckor runt den tiden jag vet ungefär att den är. Det som är konstigt är att jag måste ha haft tidigare äl än jag trodde, så tur att vi hade så mycket sex, min man tyckte det var den bästa metod vi prövat ;) :D
  • Anonym (Moomin)

Blev både glad och ledsen av att läsa här idag. Livet bjuder både på med- och morgångar. Hoppas på att 2018 blir vårt år allihopa, att det blir babyboom!

Jag har BIM någonstans mellan 28-31, hatar att inte veta exakt! Känner dock bara samma gamla vanliga menssymtom... :(

Har också införskaffat vitaminer; Kvinna multivitamin heter det tillskottet jag valde. Såg att det fanns olika och tog just detta eftersom det innehöll 10 mg zink jämfört med de andra som hade 7 mg. Började sen läsa på lite och insåg att det var zinkoxid vilket tydligen inte tas upp lika lätt av kroppen som vissa andra former av zinkförbindelser. Hmm, undrar om det har någon betydelse, eller om det ändå tas upp tillräckligt?! Någon som vet? Det slog mig nämligen att jag plussat 2 gånger när jag ätit zinktillskott förut, med ett missfall och sedan nästan direkt med sonen och då blev jag lite besatt av tanken nu.

• Pluttan
    Anonym (VågaTro) skrev 2017-12-23 23:40:28 följande:

Åh så tråkigt att läsa hur det gått för dig! Och så här i juletider önskar man ju bara att alla skulle ha fått vara gravida! Kämpa på och ge inte upp,du har iallafall fått se skymten av det där plusset och du vet att det är på g nu! Nästa gång så stannar det kvar! God jul på dig!:)

Tack fina du :)
    ~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
  • MyLonging

God fortsättning allihopa!. Just nu ligger jag mellan ÄL och BIM och detta är den tuffaste tiden för mig. Man har många tankar som snurrar runt. Jag tror dock inte att jag kommer bli gravid denna månaden, jag vet inte varför men det känns så hopplöst. På mindre än 2 veckor har 3 vänner kommit ut med att dom är gravida och det är väl det som gör att det känns så hopplöst. 

Dock så längtar jag efter det nya året men nya utmaningar. 2017 har varit ett riktigt SKIT år för mig. Sååå många negativa saker som hänt, tror faktiskt aldrig jag har upplevt ett sånt kaos år som detta. 

Hur går det för er alla? Hur mår ni?

• Anonym (Blirsåtrött)

Halloj.

Började ju blöda två dagar innan bim och det fortsatte. Tror de kommer sluta helt idag. Dock har de varit sjukt lite mängd. Kunnat haft trosskydd bara i stort sett. Så denna mens är inte alls som den brukar. Men sen sista missfall har jag faktiskt haft ganska ojämnt flöde, bara lite i två dagar, störtblöder dag tre, nästan inget dag fyra osv. Och så jag har vid nått tillfälle haft rosa flytningar emellan mens och äl och haft lite svag molvärk till och från nästan varje dag sen dess med. Måste verkligen kontakta bm efter helgerna. Men jag är inte gravid och cellproverna jag tog i oktober va normal så.

Så humöret är verkligen i botten, bara känner mig ledsen hela dagarna och och tror att vi aldrig kommer få nått barn. Inte nog med de så fikade vi med exet och hans familj på juldagsmorgon när vi hämtade min son. Myste med deras lilla bebis i mitt knä och får frågan ännu gång om jag och sambon inte ska ta och skaffa barn "är väl dags för er att skaffa barn nu". Snart brister de för mig och jag kommer råka vräka ur mig hur de ligger till. Svarar liksom bara "Jarå de kommer nått tag det med". Men frågan är, står man hellre ut med frågor och påhopp om när vi ska skaffa och att vi borde skaffa, eller frågor om hur det går, har de tagit sig än, är du gravid än? Jaani tjejer, jag ger upp med allt snart.

• Anonym (Blirsåtrött)
    MyLonging skrev 2017-12-27 11:23:40 följande:

God fortsättning allihopa!. Just nu ligger jag mellan ÄL och BIM och detta är den tuffaste tiden för mig. Man har många tankar som snurrar runt. Jag tror dock inte att jag kommer bli gravid denna månaden, jag vet inte varför men det känns så hopplöst. På mindre än 2 veckor har 3 vänner kommit ut med att dom är gravida och det är väl det som gör att det känns så hopplöst. 

Dock så längtar jag efter det nya året men nya utmaningar. 2017 har varit ett riktigt SKIT år för mig. Sååå många negativa saker som hänt, tror faktiskt aldrig jag har upplevt ett sånt kaos år som detta. 

Hur går det för er alla? Hur mår ni?

Tack detsamma! Den tiden är värst alltså, gå och vänta på om de tagit sig eller om mensen kommer komma! Jag lider verkligen med dig om att dina vänner blivit gravid en efter en.
  • Anonym (VågaTro)
    emeloi skrev 2017-12-24 05:26:53 följande:

Tack för dom fina orden :) det vi gjorde annorlunda var att vi struntade i att kolla äl, vi hade sex varje dag i två veckor runt den tiden jag vet ungefär att den är. Det som är konstigt är att jag måste ha haft tidigare äl än jag trodde, så tur att vi hade så mycket sex, min man tyckte det var den bästa metod vi prövat ;) :D

Ah Vetu jag ska också försöka göra efter den principen inför nästa ÄL. Gubben är ju döstressad när han måste prestera just dagarna kring ÄL! Kan tänka mig att han kommer uppskatta det :))
  • Anonym (VågaTro)
    Anonym (Moomin) skrev 2017-12-25 22:08:40 följande:

Blev både glad och ledsen av att läsa här idag. Livet bjuder både på med- och morgångar. Hoppas på att 2018 blir vårt år allihopa, att det blir babyboom!

Jag har BIM någonstans mellan 28-31, hatar att inte veta exakt! Känner dock bara samma gamla vanliga menssymtom... :(

Har också införskaffat vitaminer; Kvinna multivitamin heter det tillskottet jag valde. Såg att det fanns olika och tog just detta eftersom det innehöll 10 mg zink jämfört med de andra som hade 7 mg. Började sen läsa på lite och insåg att det var zinkoxid vilket tydligen inte tas upp lika lätt av kroppen som vissa andra former av zinkförbindelser. Hmm, undrar om det har någon betydelse, eller om det ändå tas upp tillräckligt?! Någon som vet? Det slog mig nämligen att jag plussat 2 gånger när jag ätit zinktillskott förut, med ett missfall och sedan nästan direkt med sonen och då blev jag lite besatt av tanken nu.

Vi har BIM samtidigt. Jag kände nyss av molande värk så de är garanterat mensvärk. Väntar bara på finnar och humör så är det som slaget i sten att den kommer! Zink vet jag inget om, men helt klart värt att testa!:)
  • Anonym (VågaTro)

Ska ha mensen ihelgen. Huff, dom här dagarna precis innan BIM pendlar jag mellan så mkt hopp och förtvivlan. Mest hopp faktiskt, tror fan varje gång att det har tagit sig.. haha snacka om naiv. Kör med natural cycles och mäter tempen varje morgon inför denna ÄL, den är ju normalt hög mellan ÄL och mens,är man gravid fortsätter den att vara hög. och såklart spär det på alla förhoppningar med en ny grejj... kör ju på alla kostilskott i världen som vanligt. Ska operera mig för cellförändringar precis det datumet som jag har ÄL nästa gång. Ska ringa och boka om tiden... Känns ovärt att gå miste om en ÄL nu när man försökt såhär länge och man bara blir äldre..

Håller tummarna för oss alla!

• UndrandeSökare

Moomin- Det är mycket möjligt att du har zinkbrist och behöver äta zink tillskott dagligen.

Bästa sättet att ta reda på det, är att ta blodprov, det har jag gjort och fick då veta att jag ligger för lågt. Blodprovet måste tas fastande.

Endera frågar du om din läkare på vårdcentralen om hjälp eller så kan man ta prover själv genom Werlabs och Blodkollen. Gå in på deras hemsidor och kolla under provtagningsorter så ser du om de har labb i din närhet.

Werlabs har ett vitamin och mineralpaket vet jag där man testar mot många olika brister samtidigt som zink, b12, magnesium etc

Använder man rabattkoden LCHF hos Werlabs så blir det billigare.

Eftersom jag hade zinkbrist så tänker jag köpa zinktabletter med 30mg zink i varje tablett.

Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka