• MyLonging

Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka

Har precis börjat bli aktiv med att öppna mina tankar om sekundär barnlöshet. kort och gott: Jag har försökt aktivt att få ett syskon i över 2 år. En graviditet under dessa år som slutade i MA i vecka 11+. 
    Alla som försöker bli gravida vet hur många tankar och känslor som finns i en och hur jobbigt det är i perioder. 
    Jag hoppas att vi kan dela tankar och erfarenheter med varandra. 

Berätta gärna om er histora.

• Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka
  • BusigaSyrran
    Tumvante skrev 2018-08-01 09:11:54 följande:

Jag har Ole Bjarne som läkare, han jobbar både på Vitanova och Aalborg sygehus. Jag blir väldigt lätt gravid, så vi blir gravid väldigt lätt.

Hoppas att Hidden C och städandet där inne gör susen!!!!

Jag hade också väldigt lätt med första tre dagar o visste inte ens när jag hade ägglossning. Men sen tog de tvärstopp. Känns dock lite som en käftsmäll med alla "jag har lätt".. Ja de hoppas jag med för de är så orättvist med att vissa inte ska ha barn o får lätt medans andra som har de stabilt och är unga kämpar.

För de är de enda jag gör utav svenska läkare att vi är unga o har tiden, men de har vi inte jag vill inte vara över 30 o få syskon men nu kommer jag ev att va de om jag kan få fler. Får kolla om han har koll på IL för IVIG ska jag tydligen inte alls svara bra på..
  • Tumvante
    BusigaSyrran skrev 2018-08-01 20:55:34 följande:

Jag hade också väldigt lätt med första tre dagar o visste inte ens när jag hade ägglossning. Men sen tog de tvärstopp. Känns dock lite som en käftsmäll med alla "jag har lätt".. Ja de hoppas jag med för de är så orättvist med att vissa inte ska ha barn o får lätt medans andra som har de stabilt och är unga kämpar.

För de är de enda jag gör utav svenska läkare att vi är unga o har tiden, men de har vi inte jag vill inte vara över 30 o få syskon men nu kommer jag ev att va de om jag kan få fler. Får kolla om han har koll på IL för IVIG ska jag tydligen inte alls svara bra på..

Det är verkligen inte rättvist! Jag är själv upp över åren (35 år nu) och är väl glad att vi kunnat bli gravida varje gång vi provat så att vi snabbare kunnat få hjälp. Kravet för hjälp i DK är ju mer än 3 missfall på raken. Nu har jag min 8.e graviditet i magen, och 1.a graviditeten resulterade i vår dotter.

Vet att det finns de som kämpat i över 10 år, med över 10 missfall i bagaget som ännu inte har något barn alls... så sjukt orättvist, då jag menar att detta är folk som skulle bli fantastiskt kärleksfulla föräldrar....

Önskar er lycka till.

Du kanske fått blodprovsresultat på någon av Ig, som visat att du inte tåler det bra. Hoppas ni lyckas mycket snart!!!!
  • jaktenpaflow
    BusigaSyrran skrev 2018-08-01 01:13:50 följande:

Låter bra, min kropp ska dock svara dåligt på ivig men bättre på il så det ska vi köra på. Jag testade positivt på hidden clamydia som tydligen kan ligga latent länge samt att de hittade död vävnad i livmodern ev efter min graviditet. Clamydian är dock inte clamydia utan bara ett släkte som man kan ha utan att de stör men de vill få bort de på mig och ska äta antibiotika i flera dagar nu. Det hittade dom hos Serum i Aten och hos Life hittade man pendlade immunförsvar.

Hur lång tid tog de för er att bli gravida med behandlingen? Körde ni naturligt eller IVF? Vi bor också nära Danmark, vilken klinik/läkare va du hos? :)

Hej, förlåt om jag hoppas in i er diskussion men du är dem första jag kommer i kontakt med som har pratat om hidden clamydia. Har varit orolig att jag haft det sen typ 12 år tillbaka då mitt mitt ex eventuellt hade haft det (enligt hans nya tjej men han förnekade det). Ingen läkare har fattar vad jag pratat om och endast testat mig för vanligt klamydia vilket varit negativt. Nu har jag nog blivit tvungen att operera bort båda mina äggledare pga en säcktuba. Förmodligen orsakad av klamydia. Som jag bara haft en gång och fick antibiotika för 2 veckor senare... Är nu orolig för att jag kan ha kvar inflammationen, vet du vad sjukdomen heter egentligen? Biter antibiotika mot vanligt klamydia på den? Kan man testa sig för den i Sverige? Tar gärna all info du har om sjukdomen:)
  • BusigaSyrran
    Tumvante skrev 2018-08-02 00:12:13 följande:

Det är verkligen inte rättvist! Jag är själv upp över åren (35 år nu) och är väl glad att vi kunnat bli gravida varje gång vi provat så att vi snabbare kunnat få hjälp. Kravet för hjälp i DK är ju mer än 3 missfall på raken. Nu har jag min 8.e graviditet i magen, och 1.a graviditeten resulterade i vår dotter.

Vet att det finns de som kämpat i över 10 år, med över 10 missfall i bagaget som ännu inte har något barn alls... så sjukt orättvist, då jag menar att detta är folk som skulle bli fantastiskt kärleksfulla föräldrar....

Önskar er lycka till.

Du kanske fått blodprovsresultat på någon av Ig, som visat att du inte tåler det bra. Hoppas ni lyckas mycket snart!!!!

Ja verkligen :( vi är så glada att vi har vår gemensamma dotter som kom naturligt men hon frågar ju om ett syskon ofta fast att vi har sagt att de inte är lätt för mig att bli gravid igen. Folk skickar ultraljud till mig skriver till mig de ska ha barn mm de vet ju inte om vår kamp men de känns så tråkiga att se hur folk lyckas o vi står fortfarande i kampen på att försöka lyckas. Därför tog vi och åkte till Aten när Ivf här misslyckades och vi fick tillbaka pengarna från Falun.

Jag hoppas att fler slipper kämpa och att Sverige kan bli mer öppen för immunbehandling.
  • BusigaSyrran
    jaktenpaflow skrev 2018-08-02 16:10:37 följande:

Hej, förlåt om jag hoppas in i er diskussion men du är dem första jag kommer i kontakt med som har pratat om hidden clamydia. Har varit orolig att jag haft det sen typ 12 år tillbaka då mitt mitt ex eventuellt hade haft det (enligt hans nya tjej men han förnekade det). Ingen läkare har fattar vad jag pratat om och endast testat mig för vanligt klamydia vilket varit negativt. Nu har jag nog blivit tvungen att operera bort båda mina äggledare pga en säcktuba. Förmodligen orsakad av klamydia. Som jag bara haft en gång och fick antibiotika för 2 veckor senare... Är nu orolig för att jag kan ha kvar inflammationen, vet du vad sjukdomen heter egentligen? Biter antibiotika mot vanligt klamydia på den? Kan man testa sig för den i Sverige? Tar gärna all info du har om sjukdomen:)

Ingen fara, jag testade positivt i Aten hos kliniken Serum (IVF klinik dessutom) de gjorde hysterskopi där de hittade död vävnad i livmodern som gör att jag inte kan behålla embryot då de dör när de ska fästas.

De gjorde ett snitt i livmodern och tog blod därifrån som de testade och de gav positivt. Jag hade klamydia som 16 åring fick ett barn vid 21 o sen sa de stopp.

Jag ska äta antibiotika i 30 dagar samma med min man, de är svårt att få ut de 30 dagar från Sverige så vi inväntar medicinerna från Aten.

Immunförsvaret kollade jag via Life kliniken i Aten om du är nyfiken på de med. ;) Bara att fråga om de är något mer.
  • jaktenpaflow
    BusigaSyrran skrev 2018-08-02 22:56:56 följande:

Ingen fara, jag testade positivt i Aten hos kliniken Serum (IVF klinik dessutom) de gjorde hysterskopi där de hittade död vävnad i livmodern som gör att jag inte kan behålla embryot då de dör när de ska fästas.

De gjorde ett snitt i livmodern och tog blod därifrån som de testade och de gav positivt. Jag hade klamydia som 16 åring fick ett barn vid 21 o sen sa de stopp.

Jag ska äta antibiotika i 30 dagar samma med min man, de är svårt att få ut de 30 dagar från Sverige så vi inväntar medicinerna från Aten.

Immunförsvaret kollade jag via Life kliniken i Aten om du är nyfiken på de med. ;) Bara att fråga om de är något mer.

Men hjälp! Så de trodde att den döda vävnaden i livmodern var pga klamydia? Har dina äggledare påverkats ngt? Kan man inte göra det där klamydiatestet på något annat sätt? Har immunförsvars utredningen ngt med klamydian att göra? Hur många år sedan är det du fick ditt barn? Har du inte lyckats bli gravid igen eller får du upprepade missfall? Men oj, förlåt för alla frågor haha! Du är den första på typ 12 år som ens hört talas om detta så Känner att jag måste passa på haha:)
  • BusigaSyrran
    jaktenpaflow skrev 2018-08-02 23:09:58 följande:

Men hjälp! Så de trodde att den döda vävnaden i livmodern var pga klamydia? Har dina äggledare påverkats ngt? Kan man inte göra det där klamydiatestet på något annat sätt? Har immunförsvars utredningen ngt med klamydian att göra? Hur många år sedan är det du fick ditt barn? Har du inte lyckats bli gravid igen eller får du upprepade missfall? Men oj, förlåt för alla frågor haha! Du är den första på typ 12 år som ens hört talas om detta så Känner att jag måste passa på haha:)

Kolla i tråden www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten

Nej de tror att den döda vävnaden är efter min graviditet som inte inte riktigt har klarat av att läka sig ordentligt. De fick skära/skrapa bort en hel del.

Nej alla mina tester är normala och inga direkta fel har hittats mer än det hos Serum & pendlade immunförsvar via Life kliniken.

Jo man kan ta mensprov som de heter och skicka till Aten men de sa säkrast är att göra ett snitt med hysterskopin. Men de kostar ju lite mer, vi valde att göra allt där nere för att få svaren vi aldrig får här i Sverige.

Jag har inte fått svar i om mitt immunförsvar är påverkat på det då de är en annan klinik som håller på med immunförsvaret och inte gjort de andra testerna verkar inte som att de gillar i Grekland att man ifrågasätter.

Det är ca 7 år sedan jag var gravid och inte fått ett enda missfall vad jag vet om sen dess. Hon va dessutom mitt första plus på stickan. Ingen fara bara att fråga på som sagt, jag försöker fortfarande att lära mig och ta reda på mer fakta för nu vill de jag ska gå på mediciner för att bli gravid igen men enligt mig löser de inga problem med obalansen men tar medicinerna o ser om de fungerar och hoppas på det sen får jag försöka se om jag kan läka ut det ifall att de inte är hidden clamydia. Detta är ju en sort som inte ger positivt på stickan här i Sverige då de inte är en "ren" klamydia utan ett släkte till dom. Läkarna här skrattar typ åt grekernas recept och behandling ändå känns de som att fler oförklarligt barnlösa blir gravida via dessa kliniker än i Sverige.
  • Anonym (Anonym mamma)

Hej på er,

Passar på att skriva och ge kanske lite hopp. Jag har haft samma problem. Har två barn sedan innan. Ett av barnen har jag med min nuvarande man. Har aldrig haft problem att bli gravid innan. Det har gått på första försöket. Det yngsta är nu snart 4 och vi har försökt att skaffa ett syskon i två år utan resultat. Det tar så mycket på energi! Utredningen visade att mitt AMH värde var jättelågt! 0,05 och FSH på 23! Det skulle krävas mirakel. Uppsala kliniken är en av de få klinikerna som gått med på att göra IVF. De andra sa att det var kört. Jag läste på en hel del och gjorde vissa förändringar. Min menscykel var jättekort 20-23 dagar och ÄL på dag 8. Jag började med akupunktur, vitaminer och träning. Förra månaden fick jag för första gången ÄL på dag 12. Nu när jag skriver har jag precis fått ett svagt pluss på -3 dagar innan BIM. Det är jättetifigt och alltid kan gå fel men det ger hopp. Tanken var att börja med IVF nästa månad. Vi får se om jag slipper. Håller verkligen tummarna. Kämpa på! Det kan gå!

• Anonym (Anonym mamma)

Glömde skriva att min FSH gick från 23 till 12.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Anonym mamma) skrev 2018-08-07 12:21:22 följande:

Hej på er,

Passar på att skriva och ge kanske lite hopp. Jag har haft samma problem. Har två barn sedan innan. Ett av barnen har jag med min nuvarande man. Har aldrig haft problem att bli gravid innan. Det har gått på första försöket. Det yngsta är nu snart 4 och vi har försökt att skaffa ett syskon i två år utan resultat. Det tar så mycket på energi! Utredningen visade att mitt AMH värde var jättelågt! 0,05 och FSH på 23! Det skulle krävas mirakel. Uppsala kliniken är en av de få klinikerna som gått med på att göra IVF. De andra sa att det var kört. Jag läste på en hel del och gjorde vissa förändringar. Min menscykel var jättekort 20-23 dagar och ÄL på dag 8. Jag började med akupunktur, vitaminer och träning. Förra månaden fick jag för första gången ÄL på dag 12. Nu när jag skriver har jag precis fått ett svagt pluss på -3 dagar innan BIM. Det är jättetifigt och alltid kan gå fel men det ger hopp. Tanken var att börja med IVF nästa månad. Vi får se om jag slipper. Håller verkligen tummarna. Kämpa på! Det kan gå!

Det låter fantastiskt! Önskar dig all lycka Hjärta
  • Tumvante
    Anonym (Sara) skrev 2018-08-07 10:03:06 följande:

Hej på er! Ansluter i förhoppning att genom era delningar få stöd i en situation som verkar svår att prata med andra om. Är idag (tyvärr) 40 år och har under sista två åren fått tre missfall, haft minst fyra "kemiska graviditeter" och misslyckats med ett IVF-försök. Min initiala upplevelse var att det var väldigt lätt att bli gravid men nu går det allt längre mellan tillfällena. Förstår naturligtvis att mycket beror på ålder, samtidigt som jämngamla får barn i tid och otid på naturlig väg.  Är oerhört trött på kommentarer som att "det blir svårt med graviditet när man väntar så länge med att försöka för att istället satsa på karriär", "du kan inte föreställa dig hur belastande det faktiskt är med barn", "det finns så mycket annat att göra i livet" och tips och råd och annat 'klokt' från bekanta som redan har  egna barn. Tillkommer gör sjukvårdens svala inställning till fenomenet upprepade missfall. Anledningen till egna sena försöken är bla att den man som är lämpad far kom in sent i mitt liv och jag har av läkare tidigare avråtts graviditeter överhuvudtaget pga cancersjukdom som jag fick åren innan 30. Tyvärr vägrar min man adoption (pga sin egen historik) vilket i min värld är precis lika självklart som biologiska barn. I tanken har jag också varit väldigt rädd att bli ensam förälder om något skulle hända mig avseende sjukdomsbild. Under min sjukdomsperiod för 13 år sedan tvingades jag även till en abort pga cellgiftsbehandlingarna. Behandlingar som inte har ansetts att ha förstört chanserna till graviditet. Jag tycker på inget sätt att det är fel att avvakta barn för att satsa på karriär även som kvinna, men i mitt fall har jag längtat efter barn hela mitt liv och inte önskar annat sedan 25 års ålder. :)

Blir galen på folk som inte har vett att inte blanda sig i fråga om familjeplanering. De vet ju 8nget om vad som kan ligga bakom att läget ser ut som det gör. Jag blev tillslut less på kommentaren ?är det inte snart dags för nummer 2?, att jag började säga att vi önskar syskon, men att det faktiskt inte är så lätt. Och senare förklarade jag även för närmre vänner om våra olyckliga missfall efter dottern, som var första graviditeten. Jag tror det har fått folk att förstå att det kan ligga mer bakom.

Jag tycker att du måste försöka få en utredning. Det är tyvärr svårare när du fyllt 40, men jag skulle vända mig till utlandet, men då kostar det såklart. Vitanova i Köpenhamn är närmst, men antagligen inte lika billigt som klinikerna i Athen.

Werlabs har jag hört nämnas i Athentråden, som ett ställe att beställa prover hos, om man själv vill utreda, samt boken ?is your body baby friendly?.

Önskar er lycka till i drömmen om syskon (antar att det är syskon då tråden heter sekundär barnlöshet), men blir osäker :)
  • Anonym (Sara)
    Tumvante skrev 2018-08-07 22:54:14 följande:
    Blir galen på folk som inte har vett att inte blanda sig i fråga om familjeplanering. De vet ju 8nget om vad som kan ligga bakom att läget ser ut som det gör. Jag blev tillslut less på kommentaren ?är det inte snart dags för nummer 2?, att jag började säga att vi önskar syskon, men att det faktiskt inte är så lätt. Och senare förklarade jag även för närmre vänner om våra olyckliga missfall efter dottern, som var första graviditeten. Jag tror det har fått folk att förstå att det kan ligga mer bakom.

Jag tycker att du måste försöka få en utredning. Det är tyvärr svårare när du fyllt 40, men jag skulle vända mig till utlandet, men då kostar det såklart. Vitanova i Köpenhamn är närmst, men antagligen inte lika billigt som klinikerna i Athen.

Werlabs har jag hört nämnas i Athentråden, som ett ställe att beställa prover hos, om man själv vill utreda, samt boken ?is your body baby friendly?.

Önskar er lycka till i drömmen om syskon (antar att det är syskon då tråden heter sekundär barnlöshet), men blir osäker :)
    Ja, haha. Tack T. Du har helt rätt att jag hoppat på fel tråd. Ibland gör själslig smärta en onekligen förvirrad. Jag har fått ganska ordentliga utredningar och hann tom med ett landstingsfinansierat IVF-försök innan åldern dömde ut mig. Men, vet inte om det är så stor idé för min kropp vill inte riktigt samarbeta. Kan finnas oändligt med anledningar till det antar jag... 
Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka