• MyLonging

Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka

Har precis börjat bli aktiv med att öppna mina tankar om sekundär barnlöshet. kort och gott: Jag har försökt aktivt att få ett syskon i över 2 år. En graviditet under dessa år som slutade i MA i vecka 11+. 
    Alla som försöker bli gravida vet hur många tankar och känslor som finns i en och hur jobbigt det är i perioder. 
    Jag hoppas att vi kan dela tankar och erfarenheter med varandra. 

Berätta gärna om er histora.

• Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka
  • Anonym (Blirsåtrött)
    Anonym (Nela) skrev 2017-12-11 21:52:33 följande:

Alltså tjejer...

Meen graaattttiiis va kul! Håller tummarna att allt går bra!!
  • Anonym (VågaTro)

Grattis Nela!!!

Har haft en liten svacka därför jag inte svarat här. Blödningarna jag fick var som ni säkert fattar mensen.

Var på ett möte i tisdags hos en barnmorska. Hon sa inget nytt. Bara att vi måste ha försökt i 1,5 år innan vi får hjälp. Kände kanske lite hopp inför nästa ÄL men...

Idag ringde min allra bästa vän och berättade att hon var gravid. Helt oplanerat, dom hade haft sex 3 gånger på 3 månader och han hade dragit ut den innan utlösning varje gång. Hon hade inte haft koll på ÄL överhuvudtaget.

Hur fan är det ens möjligt ?!?!

Jag dog faktiskt litegrann inombords.

Haft jobbigt med jobb och vänner en period nu,så hon har verkligen varit värdefull. Nu känner jag bara för att ta lite avstånd från henne. Bara för att jag inte kommer kunna låta bli att vara bitter mot henne. Känner mig så jäkla ynklig som människa.

Sorry för ett deppigt meddelande.

• Anonym (Blirsåtrött)
    Anonym (VågaTro) skrev 2017-12-13 15:13:51 följande:

Grattis Nela!!!

Har haft en liten svacka därför jag inte svarat här. Blödningarna jag fick var som ni säkert fattar mensen.

Var på ett möte i tisdags hos en barnmorska. Hon sa inget nytt. Bara att vi måste ha försökt i 1,5 år innan vi får hjälp. Kände kanske lite hopp inför nästa ÄL men...

Idag ringde min allra bästa vän och berättade att hon var gravid. Helt oplanerat, dom hade haft sex 3 gånger på 3 månader och han hade dragit ut den innan utlösning varje gång. Hon hade inte haft koll på ÄL överhuvudtaget.

Haft jobbigt med jobb och vänner en period nu,så hon har verkligen varit värdefull. Nu känner jag bara för att ta lite avstånd från henne. Bara för att jag inte kommer kunna låta bli att vara bitter mot henne. Känner mig så jäkla ynklig som människa.

Ååh fy vad jobbigt! Har precis som dig haft de jobbigt ett tag med jobb och vänner (har inga helt enkelt) och detta barnaförsökandet och missfall. Har en riktig vän som har ett numer seriöst förhållande med en kille som har ett barn. Hon har börjat fråga hur de är att vara gravid osv. Bara bääävar mig för att hon ska komma och säga att hon är gravid för jag tror jag kommer känna som dig i så fall. Måste varit svårt att ens gratta? Speciellt när dom blev gravid så himla lätt.

Är det 1,5 år man måste försöka? Vilket län bor du i? Fått för mig att det är ett år. Fast, har man fått missfall som jag måste man räkna ett år från missfall, inte när man börja försöka.

Beklagar iaf för mens och gravid-kompis och allt annat jobbigt!
  • Anonym (Moomin)
    Anonym (VågaTro) skrev 2017-12-13 15:13:51 följande:

Grattis Nela!!!

Du behöver inte be om ursäkt, tråden finns ju här för att vi ska kunna ösa ur oss allt som florerar i våra tankar, visst?

Åh, tog det också hårt när mensen kom. Den här gången hade jag en riktig berg-och-dal-bana av känslor mellan ägglossning och mens. Hann intala mig själv - och även min sambo - ordentligt att jag verkligen var gravid, bara för att den var flera dagar senare än den varit på länge..Jag förtränger dock alla tråkiga känslor snabbt och kör på, vilket nog inte är så bra för måendet på lång sikt.

Jobbigt och orättvist egentligen att människor som ine ens försöker (eller t o m försöker undvika) att bli gravida lyckas när vissa andra kämpar och ägnar nästan varje vaken sekund åt att tänka på och planera för att få till plusset. Känn dig inte ynklig som människa, det är just mänskligt att känna såsom du gör i den situation du befinner dig.

Kramar till dig!
  • Anonym (Moomin)
    Anonym (Blirsåtrött) skrev 2017-12-13 18:33:47 följande:

Ååh fy vad jobbigt! Har precis som dig haft de jobbigt ett tag med jobb och vänner (har inga helt enkelt) och detta barnaförsökandet och missfall. Har en riktig vän som har ett numer seriöst förhållande med en kille som har ett barn. Hon har börjat fråga hur de är att vara gravid osv. Bara bääävar mig för att hon ska komma och säga att hon är gravid för jag tror jag kommer känna som dig i så fall. Måste varit svårt att ens gratta? Speciellt när dom blev gravid så himla lätt.

Är det 1,5 år man måste försöka? Vilket län bor du i? Fått för mig att det är ett år. Fast, har man fått missfall som jag måste man räkna ett år från missfall, inte när man börja försöka.

Har inte heller några vänner för jag bor, jag och sambon flyttade för ett år sedan till en stad 50 mil bort från vänner och familj. Är hemma med sonen ännu så får inte ens något umgänge med arbetskamrater. Tror det är därför jag bara förtränger mina känslor, hade varit skönt att ha någon utomstående att prata med. Tur att FL finns och tur att jag har min lille guldklimp och min sambo iaf. :)

Jag trodde också att det var ett år av försök som gällde innan man kan söka hjälp, kanske skiljer det sig mellan olika landsting?
  • jooo

åh va arg jag blir på min kropp!!

jag testade med cb dubbelindikator som blinkade i 8 dagar sen tog testen slut. täntke att de va kört med äl denna månad...men sen tyckte ja mig ha lite flytningar så testade ett vanligt billigt, och såklart på cykeldag 25 full stegring och även glad gubbe äntligen fast igårmorse...ingen aning när stegringen började...igårkväll va gubben borta när vi fick till de...

tror ni jag missade äl eller hann vi? innan igår myste vi för ca 5 dagar sen då ja va på cykeldag 20 och inye trodde äl skulle komma...suck

• jooo

jag testade med cb dubbelindikator som blinkade i 8 dagar sen tog testen slut. täntke att de va kört med äl denna månad...men sen tyckte ja mig ha lite flytningar så testade ett vanligt billigt, och såklart på cykeldag 25 full stegring och även glad gubbe äntligen fast igårmorse...ingen aning när stegringen började...igårkväll va gubben borta när vi fick till de...

tror ni jag missade äl eller hann vi? innan igår myste vi för ca 5 dagar sen då ja va på cykeldag 20 och inye trodde äl skulle komma...suck

• Anonym (Moomin)
    jooo skrev 2017-12-14 12:57:38 följande:

Haha, var tvungen att läsa om flera gånger innan jag fattade att det var gubben på TESTET som var borta när ni fick till det och inte din gubbe! :)

Är inte insatt i detta med ÄL-tester, men visst räknas väl de fertila dagarna fram till 2 dagar efter ägglossning?! Dessutom kan väl spermier överleva i upp till 5-7 dagar inuti kvinnan? Alltså kan man isf säga att ni kan ha prickat in både innan och efter ÄL.
  • jooo
    Anonym (Moomin) skrev 2017-12-14 15:04:33 följande:

Haha, var tvungen att läsa om flera gånger innan jag fattade att det var gubben på TESTET som var borta när ni fick till det och inte din gubbe! :)

Är inte insatt i detta med ÄL-tester, men visst räknas väl de fertila dagarna fram till 2 dagar efter ägglossning?! Dessutom kan väl spermier överleva i upp till 5-7 dagar inuti kvinnan? Alltså kan man isf säga att ni kan ha prickat in både innan och efter ÄL.

hahaha ojdå nä han va som tue är närvarande! hmmm kanske är så? suck blir s0 trött på min cykel som är så oregelbunden orkar inte ligga varannan dag hela månaden :D så försöker köra på ältester men aaargh går ju åt så många!!!
  • Anonym (VågaTro)
    Anonym (Blirsåtrött) skrev 2017-12-13 18:33:47 följande:

Ah, jag har verkligen försökt ta kontakt med vänner för att göra nått annat så man slipper tänka på allt så mkt. Men de är som om dom känner av att jag inte riktigt mår bra, för alla verkar ta avstånd. Mitt stora mål nu är att ta bort alla förväntningar och fantasitänk,försöka ha sex vid ÄL och sen bara släppa det.. men jag vet som inte vad jag ska uppehålla tankarna med?!

Jo de var verkligen ett stelt grattis måste jag erkänna.

Nah de är 1,5 år bor i ett litet samhälle i Norrland, säkert extra lång tid eftersom jag gjorde den där förbannade aborten i våras..:,( så då ?kan jag ju bli gravid?, fastän jag försökt förklara att det var ett jäkla mirakel som jag inte fattade just då. Utan nu i efterhand när jag gått igenom hela mitt liv och tänkt i dom banorna. Uäh får en klump i halsen när jag tänker på den där aborten. Bara för att vi var i världens svacka båda två och hela livet var upp och ner så tog vi ett sånt beslut.. och jag tänkte ?jag vill göra de så fort som möjligt så fostret inte hinner bli så stort för då kommer jag inte fixa att göra abort? MEN fan om vi bara väntat några veckor till...

Tack ändå för dina fina ord!!!
Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka