• MyLonging

Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka

Har precis börjat bli aktiv med att öppna mina tankar om sekundär barnlöshet. kort och gott: Jag har försökt aktivt att få ett syskon i över 2 år. En graviditet under dessa år som slutade i MA i vecka 11+. 
    Alla som försöker bli gravida vet hur många tankar och känslor som finns i en och hur jobbigt det är i perioder. 
    Jag hoppas att vi kan dela tankar och erfarenheter med varandra. 

Berätta gärna om er histora.

• Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka
  • jooo

Hej hopp vet inte om jag passar in här men fixk en son efter 2 långa år, håller på med syskonförsök nu sen några månader tillbaka och lyckas igen inte hitta ÄL. måste gå ner i vikt, har fått metformin som hjälp o äta i 6 mån och sen får ja letrozol om inte cykeln kickat igång av viktnedgången. orkar knappt med alla känslor igen i barnplanerandet men med mitt mirakel hemma går allt. önskar så mycket att ett syskon ska komma till honom

följer er gärna på resan mot en knodd!!

• Anonym (En till som kämpar för syskon)
    Anonym (Moomin) skrev 2017-12-02 20:09:03 följande:

Ja, tack snälla för svaret det var tydligt och bra! Ska definitivt läsa på lite om det även om jag inte vet om det gäller mig, skadar ju inte att vara påläst.

Eftersom min mens är lite oregelbunden och jag inte med säkerhet vet när jag ska förvänta mig att den ska komma sitter jag nu som på nålar men ändå inte. Sist kom den redan på dag 23 och alltsom oftast annars på dag 24 vilket det är idag och ingen mens i sikte ännu. Fasen vad irritersamt att den ska vara så hattig så att man får hjärtat i halsgropen varje gång den låter vänta på sig litegrann. Unga tester har jag heller... Känns dock som att mensen kommer när som helst iaf så jag får försöka tagga ner helt enkelt.

Ja, fy sjutton vad jobbigt det är att vara där och känna av kroppen konstant, pendlingen mellan hopp och förtvivlan! Känner med dig. Hoppas för din skull!
  • Anonym (VågaTro)

Måste bara skriva av mig.. jag letar efter ?nya? symptom efter varje ÄL. Dvs. Symptom som jag inte kännt av månaderna innan. Och så fort ett ?nytt? symptom dyker upp så maxas förväntningarna kopiöst. Jag tror påriktigt varje gång att NU är jag gravid. Och den tron är så patetiskt stark att jag direkt börjar gotta mig i glädjen, tankar som ?hur ska jag berätta för sambon? ?vilken månad blir BF? m.m. Jättedumt,men jag mår så himla bra av att vara i dom fantasitankarna...

Hursom,Den här månadens ?nya? symptom är illamående 3 dagar i rad! Men det värsta är att jag redan vet att detta illamående beror på att det går lite magsjuka hemma.. Och dessutom är jag skeptiskt till att jag skulle känna av illamående såhär tidigt. Det andra ?nya? symptomet är att jag inte haft någon smärta alls i äggledarna eller magen efter ÄL,vilket jag alltid har.

Två väldigt svaga opålitliga symptom,men för mig betyder dom allt just nu. Nånting att hänga upp hoppet i liksom.. Fatta vilken julklapp ett plus skulle vara!!

• Anonym (Blirsåtrött)

Hej!

Hoppar in här om jag får.

Har en femåring från ett tidigare förhållande. Nu försökt i ett år med min sambo. Blev gravid snabbt men fick ett tidigt missfall. Blev gravid snabbt efter men i v 6+5 fick jag smärtor en söndag, dom gick över men fick åka in på undersökning dagen efter. Hinnsäck men inget foster. Detta är normalt så tidigt så det blev undersökning på undersökning, vecka efter vecka, samma sak. Undersökning nr tre, v 9+3 kändes hopplös och fick tid bokad till 12 fylla veckor. Gynekologen trodde väll antagligen jag skulle få missfall innan de men icke, hade en 12 veckor stor hinnsäck och min kropp fattade aldrig att den skulle stöta ut detta. Medicinsk hemabort.

Nu lyckas vi inte bli gravida. Såå frustrerande. Jag äter vitaminer, precis köpt ett fertilitetspaket till sambon . Vi har sex ofta (alltid haft) så tänkte om spermierna blir för svag av detta och kanske därför vi inte lyckades skapa riktigt foster och nu inte kan bli gravid, så började ha sex bara varannan dag men inte funkar de heller. Jag har väldigt regelbunden menscykel.

Jag har äl 10/11 dec men känns ju sjukt hopplöst . Och överallt är de vänner och bekanta som lägger ut ulbilder och det gör mig arg och avundsjuk, svårt att bli glad för deras skull. Och aallaa i våran omgivning tycker sig ha rätten att påpeka att de är väll dags för att skaffa barn. När ska ni skaffa barn då? Dags nu va? Ditt barn behöver ett syskon. När ska ni ha tillökning? Tackade nej till en öl för nån månad sen, då började de pratas om att jag måste ju vara gravid. Blir så förbannad, lust att bara, Jaaa hade jag fått som jag velat hade jag varit höggravid nu! Men man kommer med nån konstig bortförklaring.

Förlåt för långt inlägg men känner mig så ensam

• Anonym (Moomin)

@Våga Tro: Känner igen mig fullständigt och gissar att det är vanligt när man har en så stark längtan att alla tankar kretsar kring detta månad efter månad. Vissa månader är jag så säker att jag redan börjar fantisera om namn och fundera på om vi ska sälja vagnen redan nu för att köpa en syskonvagn. :( När man är mitt uppe i det känner man ett lyckorus men är mensen kommer är besvikelsen total.

Denna månad är det annorlunda, men det är för att jag känner symtom som tyder på mens snarare än graviditet.

@Blirsåtrött: Beklagar missfallen du gått igenom.

Jobbigt med alla frågor från andra om syskon. Trisr att man ska behöva bortförklara sig men samtidigt vill man kanske inte att folk ska veta hur man kämpar för syskon. Kanske blir som ytterligare ett stressmoment bara.

Tampas ibland också med jobbiga känslor när "alla" andra tycks ha det så lätt att plussa närhelst de önskar och planerar.

Fertilitetspaket, vad består det av?

• Anonym (Blirsåtrött)
    jooo skrev 2017-12-02 22:22:48 följande:

Hej hopp vet inte om jag passar in här men fixk en son efter 2 långa år, håller på med syskonförsök nu sen några månader tillbaka och lyckas igen inte hitta ÄL. måste gå ner i vikt, har fått metformin som hjälp o äta i 6 mån och sen får ja letrozol om inte cykeln kickat igång av viktnedgången. orkar knappt med alla känslor igen i barnplanerandet men med mitt mirakel hemma går allt. önskar så mycket att ett syskon ska komma till honom

följer er gärna på resan mot en knodd!!

Hej! Har ingen erfarenhet av detta men vill skicka lite pepp och håller tummarna!
  • Anonym (Blirsåtrött)
    Anonym (Moomin) skrev 2017-12-03 09:42:56 följande:

@Våga Tro: Känner igen mig fullständigt och gissar att det är vanligt när man har en så stark längtan att alla tankar kretsar kring detta månad efter månad. Vissa månader är jag så säker att jag redan börjar fantisera om namn och fundera på om vi ska sälja vagnen redan nu för att köpa en syskonvagn. :( När man är mitt uppe i det känner man ett lyckorus men är mensen kommer är besvikelsen total.

Denna månad är det annorlunda, men det är för att jag känner symtom som tyder på mens snarare än graviditet.

Jobbigt med alla frågor från andra om syskon. Trisr att man ska behöva bortförklara sig men samtidigt vill man kanske inte att folk ska veta hur man kämpar för syskon. Kanske blir som ytterligare ett stressmoment bara.

Tampas ibland också med jobbiga känslor när "alla" andra tycks ha det så lätt att plussa närhelst de önskar och planerar.

Tack för omtanken. Jaa de blir så ttröttsamt att alla ska lägga sig i, liksom hade jag velat att folk skulle veta allt hade jag väll tagit upp de själv men nu pratar jag aldrig om de så då vill jag antagligen inte att dom ska veta, men i denna lilla by jag bor i är de så viktigt med skvaller, alla vill vara först med att veta allt om alla.

Jag hittade det på graviditetskollen.se igår, finns olika storlekar med olika vitaminer. Beställde storlek small åt han, tre olika tabletter men en innehåller två ämnen/vitaminer. Främjar spermieproduktion, ger starka och smidiga spemier osv jag äter "vitamin kvinna" från apoteket, ska också främja fertilitet.

Samma här med som @våga tro, har namn redan, kollat vagnar, letat fram sonens gamla bebiskläder, varenda månad hittar jag symptom på graviditet, planerar närmsta framtiden med "jag kanske är gravid då och isåfall måste vi göra såhär". Försöker verkligen släppa tanken, slappna av och köra på men det är ju helt omöjligt .
  • Anonym (VågaTro)
    Anonym (Moomin) skrev 2017-12-03 09:42:56 följande:

Ja exakt.. Sambon gillar inte alls när jag börjar skriva här på familjeliv, han har som kopplat ihop det med att jag börjar må ännu sämre. Kanske han har rätt ibland, men detta ämne är inget jag orkar prata om med mina närmsta,så det avlastar enormt i vissa stunder att veta att man trotsallt inte är ensam. Prestationsångesten eller vad det nu är känns nog jobbig fastän det bara är min sambo som vet om. Jag har berättat åt en utav mina bästa vänner,men bara för att hon bor långt borta och inte alls är intresserad av en tvåa ännu.

När har du BIM ? Jag har BIM på torsdag,men fick lite blödningar redan idag.Finnar och PMS. Så detta bådar inte gott.. Men de är inte kört än ;))
  • Anonym (VågaTro)

Appropå fertilitetspaketen! Har också köpt det till både mig och sambon.

Det jag proppat i mig dom senaste månaderna är:

Folsyra,Rosenrot,D-vitamin, StrongStart tabletter,Conceive Plus tabletter, Bio Qinon Q10, Blodtabletter.Smörjt med ProgesterAll kräm. Använt Fertilitetsglidmedel.

Och så en massa ägglossningstest och graviditetstest på det.

Även beställt hem Natural Cycles termometer.

Nu sista vändan köpte jag bisolvon, men ska prova med det en gång till.

Så man kan nästan säga att jag är bulletproof nu..Eller? Känner ni till nån annan mirakelmedecin ?:,)

• Anonym (Moomin)
    Anonym (VågaTro) skrev 2017-12-04 22:57:47 följande:

Ja exakt.. Sambon gillar inte alls när jag börjar skriva här på familjeliv, han har som kopplat ihop det med att jag börjar må ännu sämre. Kanske han har rätt ibland, men detta ämne är inget jag orkar prata om med mina närmsta,så det avlastar enormt i vissa stunder att veta att man trotsallt inte är ensam. Prestationsångesten eller vad det nu är känns nog jobbig fastän det bara är min sambo som vet om. Jag har berättat åt en utav mina bästa vänner,men bara för att hon bor långt borta och inte alls är intresserad av en tvåa ännu.

När har du BIM ? Jag har BIM på torsdag,men fick lite blödningar redan idag.Finnar och PMS. Så detta bådar inte gott.. Men de är inte kört än ;))

Tror din sambo har rätt, samtidigt som det, som du säger, är skönt att få ventilera sig med andra som befinner sig i samma situation.

Åh, trist med blödningar. Brukar du kunna ha mens som diffar på ett par dagar?

Min mens brukar hoppa några dagar hit och dit. Idag är jag på dag 27 och har inte fått någon mens ännu. Självklart sitter jag ju här nu och inbillar mig att vi faktiskt lyckats få till det fasten jag var så säker på att mensen var på väg för ett par dagar sen. Tänker inte köpa något test förrän på fredag om jag ännu inte fått mensen. Är nästan rädd för besvikelsen det kommer att ge om det är negativt.

Appropå fertilitetspaketen ska jag nog också skaffa ett (om inte...). Borde man kanske besöka vårdcentral för att kontrollera eventuella vitaminbrister eller så, det kan ju definitivt inverka på barnlösheten!?
Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka