Anonym (Moomin) skrev 2017-12-01 10:12:13 följande:
Oj, att immunförsvaret kunde reagera så det har jag aldrig hört förr! Vet du vilka orsakerna till det kan vara? Om man t ex under föregående graviditet fick havandeskapsförgiftning, kan det orsaka att immunförsvaret agerar så eller kan det bli så även om tidigare graviditeter varit komplikationsfria?
Nej det hade inte jag heller.. men börjar man googla runt på det, särskilt på engelska, finns en hel del att läsa om det (både forskning och annat). Jag hade en problemfri graviditet sånär som på att barnet inte vände sig i magen på slutet så jag fick göra planerat kejsarsnitt (men att barnet inte vände sig vet jag nu troligen hade att göra med att min livmoder var hjärtformad så det inte fanns plats att vända sig helt enkelt). Vet inte om kejsarsnittet kan ha påverkat men såvitt jag förstått är det ingen skillnad mellan det och naturligt förlösta i dessa fall. En behöver inte heller ha fått barn, eller aldrig nånsin upplevt en graviditet vad jag förstår, utan det kan handla om kvinnor som inte blir gravida alls, får upprepade missfall, sena missfall eller som i mitt fall då sekundär infertilitet kombinerat med missfall/MA/infertilitet etc. Vet ej om havandeskapsförgiftning, tror inte det. Dock är det vanligare bland kvinnor med någon autoimmun sjukdom, jag har te x haft glutenintolerans sen barnsben och en släkt med allergier, och då kan det vara vanligare att ha ett "överspänt" immunförsvar från tidigare tillbaka. Men, vad jag förstår, behöver man inte heller ha en konstaterad autoimmun sjukdom för att drabbas. Ett bra ställe att börja läsa på (tyckte jag i alla fall!) är på
fertilitetsguiden.se, info som förvisso nu har ett par år på nacken vad jag vet men skrivet av en väldigt engagerad person som själv kämpade med infertilitet och samlat allt hon fått reda på för att hjälpa andra! Långt svar men hoppas någorlunda tydligt!