• XAHHA92

vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet

Då jag och min sambo ska in på utredning för ofrivillig barnlöshet nu i september, skulle jag gärna vilja ha kontakt med fler som också ska påbörja sin utredning eller kanske är i utredning just nu.

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader, det blir försök 17 nu. Och vi har ännu inte fått något plus. Vi har alltså inga barn sen tidigare och vår största dröm är att få ett barn.

Hur går en utredning till?
    Vad för undersökningar görs?

Försöker med första sen maj -16
  • Svar på tråden vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet
  • XAHHA92
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-11 12:40:08 följande:

Nu börjar det närma sig utredning och jag blir bara mer och mer nervös/orolig. Har varit riktigt nere senaste dagarna. Skönt att förhoppningsvis få hjälp men värdelöskänslorna över att inte lyckas bli gravid bara växer.

Känner igen värdelöskänslorna... visst är det skönt att man kan få den här hjälpen i Sverige, men man kommer inte från att att man känner sig totalt värdelös.

Orättvist när både du och jag är så pass unga och redan nu uppenbarligen inte kan få barn utan hjälp, tragiskt! :(
    Försöker med första sen maj -16
  • Lillatjejen1992
    HannaPanna92 skrev 2017-09-11 13:05:21 följande:

Känner igen värdelöskänslorna... visst är det skönt att man kan få den här hjälpen i Sverige, men man kommer inte från att att man känner sig totalt värdelös.

Orättvist när både du och jag är så pass unga och redan nu uppenbarligen inte kan få barn utan hjälp, tragiskt! :(

Orättvist är bara förnamnet :( .. man blir så bitter! Åldern gör även att man inte blir tagen på allvar har jag märkt. "Du är så ung, slappna av så händer det", "du har all tid i världen".

Fattar inte varför allt jag ger mig in på ska bli till ett kämpande?!
    Kämpat för plusset sedan juli-16. Påbörjar utredning sept-17.
  • Lillatjejen1992

Någon som vet hur dom gör om man fått mens i samband med början på utredning ? Självklart kände min oregelbundna mens för att starta på cd29 igen ..

• XAHHA92
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-12 08:56:06 följande:

Någon som vet hur dom gör om man fått mens i samband med början på utredning ? Självklart kände min oregelbundna mens för att starta på cd29 igen ..

Tror inte det spelar någon roll. Vad jag fått till mig så är det bara ett infomöte på första träffen, kanske ett vul. Dock är det kanske så att du är på den rätta dagen nu i din cykel så det passar att ta blodprover också. Tror det ska vara på dag 3 i cykeln om jag inte har helt fel.
  • Lillatjejen1992
    HannaPanna92 skrev 2017-09-12 09:00:24 följande:

Tror inte det spelar någon roll. Vad jag fått till mig så är det bara ett infomöte på första träffen, kanske ett vul. Dock är det kanske så att du är på den rätta dagen nu i din cykel så det passar att ta blodprover också. Tror det ska vara på dag 3 i cykeln om jag inte har helt fel.

Jag har tagit blodprover för ett halvår sen när jag hade väldiga problem med mensen och vill minnas att det var på cd3. Dom lär ju behöva ta dessa prover igen då det inte står vilka prover dom tagit i journalen xS
  • Lillatjejen1992

Var hos läkaren idag för min spänningshuvudvärk (har det sen länge men måste gå dit för att få mina alvedon). Läkaren vill skriva ut naproxen vilket jag sa att jag inte vill ha då vi försöker bli gravida. Hon frågar hur länge vi försökt och hur länge jag undvikit preparat såsom ipren och naproxen och jag svarar "i 15månader". Får då svaret, som en känga i ansiktet; ja, du verkar ju redan vara infertil så en ipren eller naproxen kommer inte göra någon större skada.

Blev helt ställd att hon uttryckte sig så som jag tänkte. Men hade ni börjat använda något av dessa preparat nu?

• Målarsasah
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-12 16:39:05 följande:

Var hos läkaren idag för min spänningshuvudvärk (har det sen länge men måste gå dit för att få mina alvedon). Läkaren vill skriva ut naproxen vilket jag sa att jag inte vill ha då vi försöker bli gravida. Hon frågar hur länge vi försökt och hur länge jag undvikit preparat såsom ipren och naproxen och jag svarar "i 15månader". Får då svaret, som en känga i ansiktet; ja, du verkar ju redan vara infertil så en ipren eller naproxen kommer inte göra någon större skada.

Blev helt ställd att hon uttryckte sig så som jag tänkte. Men hade ni börjat använda något av dessa preparat nu?

Men herregud! Hur fasen kan man slänga ut sig en sådan idiotisk kommentar! Förstår att du blev ställd!

Jag tar helst Alvedon om jag tar något, passa på att fråga dom på första mötet om vad dom tycker. Har själv mycket spänningshuvudvärk och även migrän och då har man ju inget annat val än att ta något starkare som naproxen. Hoppas värken ger sig för dig!
  • XAHHA92

Är det någon här som räknas som "överviktig" och tror ni det påverkar er fertilitet?
    Jag hade ett BMI på 26,5 i maj och bestämde mig för att sluta med socker och onödiga kolhydrater som pasta och bröd samt att röra på mig mer. Har gått ner strax över 6kg och har nu ett BMI på 24,5 (vet att man inte enbart ska gå på BMI) Trodde att mindre socker, mindre fett på kroppen, mild träning och semester skulle göra susen att bli gravid men nääää inte ens det.....

• MaTik

Nu har jag fått tid för min hysteroskopi för att ta bort min polyp - i slutet av oktober! Jag förstår att det är väntetid och att det inte är så mycket att göra, men det är först två månader efter att polypen upptäcktes. Först efter den operationen kommer vi att få tid för återbesök på fertilitetskliniken. Jag orkar inte vänta mer!!!! Jag vill bara få min bebis nu! 

• Hoppas på första

Hej. Vi har ju en tid bokad den 20/9. Jag och sambon bestämde oss för att köra med Ägglossningstest denna månaden också för att veta 100% på besöket hur det såg ut denna månaden. Jag har en cykel på 32 dagar. Missade att köpa test så började testa på dag 13. Ingen höjning alls sen dess.. fattar inte. Varje månad i ett år har jag haft Ägglossning regelbundet utan avvikelser. Tror ni jag missade ägglossningen denna månaden för att jag testade försent? Har idag på dag 24 mensvärk.. brukar få det nån dag innan mens. Att tillägga har jag gått ner 11 kilo på ca 1,5 månad. Kontrollerat med träning och måltidsersättningar. Tror ni det påverkar min cykel så att Ägglossning uteblir? Helt orolig här och blir orolig att de inte ska hjälpa mig på besöket för att jag är i en viktminskningsfas... här hår man ner i vikt för att åka chanserna men så blir det motsatt effekt. Eller är jag kanske gravid utan att veta.. förvirrande..

Svar på tråden vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet