• XAHHA92

vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet

Då jag och min sambo ska in på utredning för ofrivillig barnlöshet nu i september, skulle jag gärna vilja ha kontakt med fler som också ska påbörja sin utredning eller kanske är i utredning just nu.

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader, det blir försök 17 nu. Och vi har ännu inte fått något plus. Vi har alltså inga barn sen tidigare och vår största dröm är att få ett barn.

Hur går en utredning till?
    Vad för undersökningar görs?

Försöker med första sen maj -16
  • Svar på tråden vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet
  • Lillatjejen1992
    XAHHA92 skrev 2017-10-07 16:13:35 följande:

Beräknad äl igår men inga känningar & inga känningar idag heller.... Skulle inte förvåna mig om detta är en månad utan ägglossning, som grädde på moset liksom.. suck

Hade inga älkänningar alls denna månad heller .. har iof ingen äl ändå tydligen. Så värdelöst..

Kram på dig!
    Försökt plussa sedan juli-16. Påbörjat utredning sept-17 då PCO konstaterades.
  • Minime90

Mensen kom igen i fredags, nu var den nere på 4 veckor exakt, förra var den 5v+1-2d. Hade en spolning på cd 11, allting såg bra ut. Maken lämnade spermaprov för ett par veckor sedan och han ska lämna igen på tisdag, vi fick svaret på hans förra spermaprov "Det var inte helt perfekt men ändå inte så dåligt". Hans infektionsprover kom tillbaka helt normala, så nu väntar vi bara på alla mina blodprovssvar, fick även ta det provet för att kolla på hur det stod till med äggen ock kvaliteten på dem. Hoppas snart på svar så man kan träffa läkaren igen och gör upp hur man ska gå vidare.

• UndrandeSökare

Minime- Jag kan tipsa er som inte fått perfekt spermaprovsresultat att åka vidare utomlands och göra dna fragmentationstest på sperman.Testet finns tyvärr inte i Sverige. Vi åkte till AvaRiga och gjorde det och fick veta att det både var dnaproblem och fragmentationsproblem.

• YKY
    Percafluviatilis skrev 2017-10-07 14:28:07 följande:

Vi hade också en norsk! Hon var bra tyckte vi. Den som spolade mig var en man och honom gillade jag som sagt inte alls. Hoppas det inte är han ni får, eller att ni iallafall funkar bättre ihop med honom. Försök stå på er! Ska han både summera och göra spolning? Ska ni göra privat ivf eller eller remiss till Sahlgrenska om ni behöver ivf?

Jag är 27 och min kille är 34. Hur gamla är ni? Vi har inte fått veta något alls ännu förutom att jag har stopp i höger äggledare.

Jag har haft besöket nu, och det gick fint. Jag gillade även den manliga läkaren. Inga blockeringar i äggledarna och allt såg fint ut.

Vi fick diagnosen oförklarligt barnlösa. Inget konstigt på några prover, liiite under normalt på antal spermier totalt, men antalet rörliga var bra. Det var min värsta outcome detta, att inte få en förklaring. Men han sa att trots att det såklart känns jobbigt, så är det en jättebra prognos för oss och vi kommer få barn nästan garanterat.

Vi bad dem skicka remiss till Sahlgrenska för IVF, och de ska skicka hem våra provresultat också. Jag känner att jag behöver ha de exakta siffrorna.

Jag är 28, min sambo är 29.
  • UndrandeSökare

YKY- Beklagar att de inte kunde hitta orsaken till era fertilitetsproblem. Vi hade samma situation. Men jag hittade Atentråden och vi reste till Aten för en mycket bättre utredning där. Kan du tänka dig att resa utomlands och fortsätta sökande där?

Du är varmt välkommen till Atentråden om du vill.

Den heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

• YKY
    UndrandeSökare skrev 2017-10-09 10:49:54 följande:

YKY- Beklagar att de inte kunde hitta orsaken till era fertilitetsproblem. Vi hade samma situation. Men jag hittade Atentråden och vi reste till Aten för en mycket bättre utredning där. Kan du tänka dig att resa utomlands och fortsätta sökande där?

Du är varmt välkommen till Atentråden om du vill.

Den heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

Jag är väl inte helt övertygad om att vi behöver söka utanför ramarna, i alla fall inte än. Inväntar IVF-försök och ser om det är något mer vi kan testa själva under tiden hemma.
  • UndrandeSökare

YKY- Problemet är att läkarna brukar vägra skriva ut några mediciner om de inte hittat felet vid utredningen.

Det var situationen för oss. Men försök hitta en läkare som åtminstone skriver ut trombyl och prednisolon åt dig. Trombyl är milt blodförtunnande och kan förhindra proppar när embryot försöker fästa. Blir det proppar då så kan inte fostret fästa. Prednisolon lugnar immunförsvaret. Jag har sett flera som aldrig lyckats bli gravida tidigare, men med prednisolon fick de barn.

• Wes

Hej! Jag och min sambo har väl egentligen kommit en bit på vägen, fast de inte riktigt känns som de för att väntan har varit så lång. 
    Vi har mer eller mindre försökt 4 år, har varit gravid med samma partner alldeles i början 3 månader in i förhållandet och valde dock att göra abort då vi inte var redo då, det jag kan ångra idag.
    Vet att det tog flera månader innan vi fick vårt första besök på sjukhuset vilken mer eller mindre var hälsokontroll. 
    Sedan tog de säkert en månad till då var de dags för att kolla spermier samt spolning och allting såg bra ut. Då vår läkare tror att vi fixar detta utan IVF. 
    Men jag har absolut inte fått något förtroende för någon läkare vi träffat än på fertilitetsmottagningen vilket känns väldigt ledsamt och surt, får nästan varje gång höra att vi är så unga.. så unga är vi väl ändå inte, då jag känner folk som varit yngre som varit med om detta. 
    Nu har de äntligen hänt något, ska börja med letrozol och testa två månader framåt nu. Innan jul ska vi förbereda för IVF vad det nu menas med? Om det inte har hänt något innan dess. 

Någon som har tagit letrzol innan och funka det för er? Biverkningar?

Vad är förbereda för IVF och är det lång kötid dit också?

• Minime90

Mannen lämnade sina småpojkar idag igen, hoppas på att förra gången var engångs grej. Fick veta idag att jag inte haft ägglossning under förra cykeln :(. Så måste ta om Prolaktin-provet. Tror problemet ligger hos mig, tyvärr :(.
    Tack för tipset om Riga-kliniken men vi försöker med den svenska hjälpen ett tag till.

UndrandeSökare skrev 2017-10-09 09:10:53 följande:

Minime- Jag kan tipsa er som inte fått perfekt spermaprovsresultat att åka vidare utomlands och göra dna fragmentationstest på sperman.Testet finns tyvärr inte i Sverige. Vi åkte till AvaRiga och gjorde det och fick veta att det både var dnaproblem och fragmentationsproblem.

• Lillatjejen1992

När man väntat en månad på återbesök för att få veta provsvaren men får lämna återbud 30min innan för man sitter fast i trafikkaos. Så jävla arg just nu :(

Försökt plussa sedan juli-16. Påbörjat utredning sept-17 då PCO konstaterades.
Svar på tråden vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet