• XAHHA92

vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet

Då jag och min sambo ska in på utredning för ofrivillig barnlöshet nu i september, skulle jag gärna vilja ha kontakt med fler som också ska påbörja sin utredning eller kanske är i utredning just nu.

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader, det blir försök 17 nu. Och vi har ännu inte fått något plus. Vi har alltså inga barn sen tidigare och vår största dröm är att få ett barn.

Hur går en utredning till?
    Vad för undersökningar görs?

Försöker med första sen maj -16
  • Svar på tråden vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet
  • Bellsss

Vill bidra med lite solsken här. Vi försökte inte få barn och det låg inte i planerna på minst 4-5år framåt (är 24). Men så blev vi det ändå av en slump, har kört med avbrutet sex i 9år och aldrig blivit gravid men nu helt plötsligt var jag det. Vi velade länge men valde att behålla. Nu efter lite prover som vi gjort (min syster har en sjukdom som gör att de håller extra koll på mig) så har det kommit fram att jag har extremt svårt att bli gravid. Typ minimal på naturlig väg. Trots minimala odds går det alltså ibland på naturlig väg <3

Idag är jag i v.21 och vi väntar en frisk liten pojke.

Håller tummarna för er alla!!

• Lillatjejen1992
    Bellsss skrev 2017-09-14 18:19:11 följande:

Vill bidra med lite solsken här. Vi försökte inte få barn och det låg inte i planerna på minst 4-5år framåt (är 24). Men så blev vi det ändå av en slump, har kört med avbrutet sex i 9år och aldrig blivit gravid men nu helt plötsligt var jag det. Vi velade länge men valde att behålla. Nu efter lite prover som vi gjort (min syster har en sjukdom som gör att de håller extra koll på mig) så har det kommit fram att jag har extremt svårt att bli gravid. Typ minimal på naturlig väg. Trots minimala odds går det alltså ibland på naturlig väg <3

Idag är jag i v.21 och vi väntar en frisk liten pojke.

Håller tummarna för er alla!!

Grattis till graviditeten.

Viktigt att komma ihåg är att folket i denna grupp försöker bli gravida och har nästintill schemalagda fullbordade samlag minst 3ggr i veckan och blir ändå inte gravida. Vi som har det så ser dessvärre sällan en historia som din som något upplyftande då ni som du beskriver haft avbrutna samlag där syftet inte var att bli gravid. Vi i denna grupp har hållt på med schemasex, vitaminer osv men lyckas inte ändå och nu måste ta hjälp av vården i form av utredningar.
    Kämpat för plusset sedan juli-16. Påbörjar utredning sept-17.
  • Bellsss
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-14 18:42:07 följande:
    Grattis till graviditeten.

Viktigt att komma ihåg är att folket i denna grupp försöker bli gravida och har nästintill schemalagda fullbordade samlag minst 3ggr i veckan och blir ändå inte gravida. Vi som har det så ser dessvärre sällan en historia som din som något upplyftande då ni som du beskriver haft avbrutna samlag där syftet inte var att bli gravid. Vi i denna grupp har hållt på med schemasex, vitaminer osv men lyckas inte ändå och nu måste ta hjälp av vården i form av utredningar.
    Jag förstår det, hade jag sökt hjälp hade jag fått ivf då läkarna ansåg det som i princip omöjligt för oss att lyckas naturligt. Vill vi ha fler barn i framtiden (om det ens är möjligt) så kommer det bli tufft eller så får det bli genom ivf. Därav menade jag att det ibland händer naturligt. Vi är ju givetvis jätte glada för graviditeten speciellt i rådande situation men också ledsna över att vi kanske inte kommer kunna få fler barn.

Men det var inte meningen att strö salt i såren. Så jag ber om ursäkt för det.
  • MaTik
    HannaPanna92 skrev 2017-09-14 17:26:37 följande:

Första mötet på utredningen idag och jag blev väldigt besviken.. Vi fick reda på hur en utredning går till och sen fick vi veta att nästa möte sker om 8-10 veckor......... Det enda som kommer ske under dessa veckor är ett blodprov för mig och spermaprov för min sambo. Vul kommer ske efter dessa veckorna och även då KANSKE en spolning. Det räckte tydligen inte med att vi försökt 17 månader utan resultat, väntat i 18 veckor att få komma till första mötet utan nu ska vi vänta ytterligare 10 veckor..... Och det är bara början..... Det är så jävla orättvist.

Men det låter ju helt sjukt!!! Varför i helvete ska det behöva gå åtta veckor till återbesök? Fattar att du blir förbannad! Du kanske har skrivit det, men vilket landsting tillhör du? Inser att jag är väldigt bortskämd med att bo i Stockholm där det finns flera olika kliniker att välja på.

Känns lite pinsamt att skriva detta nu, med tanke på det du är med om, men jag har iaf fått en ny tid för min hystroskopi för att ta bort min polyp. Fick ju en tid i slutet av oktober, vilket innebär att vi inte skulle få resultaten från fertilitetsutredningen förrän slutet av okt/början av nov. Men geniet till receptionist på Sophiahemmet tipsade mig om att man kan ringa till Ultragyn som gör operationen och kolla om de har fått något återbud. Sagt och gjort, ringde i morse och de hade mycket riktigt precis fått ett återbud, så nu ska jag opereras om en och en halv vecka istället! Skönt att få det gjort, men läskigt att sövas, har aldrig varit med om det. 
  • XAHHA92
    MaTik skrev 2017-09-15 14:03:02 följande:
    Men det låter ju helt sjukt!!! Varför i helvete ska det behöva gå åtta veckor till återbesök? Fattar att du blir förbannad! Du kanske har skrivit det, men vilket landsting tillhör du? Inser att jag är väldigt bortskämd med att bo i Stockholm där det finns flera olika kliniker att välja på.

Känns lite pinsamt att skriva detta nu, med tanke på det du är med om, men jag har iaf fått en ny tid för min hystroskopi för att ta bort min polyp. Fick ju en tid i slutet av oktober, vilket innebär att vi inte skulle få resultaten från fertilitetsutredningen förrän slutet av okt/början av nov. Men geniet till receptionist på Sophiahemmet tipsade mig om att man kan ringa till Ultragyn som gör operationen och kolla om de har fått något återbud. Sagt och gjort, ringde i morse och de hade mycket riktigt precis fått ett återbud, så nu ska jag opereras om en och en halv vecka istället! Skönt att få det gjort, men läskigt att sövas, har aldrig varit med om det. 
    Tillhör Helsingborg. Närmsta ställe efter det är Malmö som är minst en timmes bilkörning enkel väg. Helsingborg tar emot från väldigt många kommuner runt om och är extremt överbelastat.
  • Lillatjejen1992

Återbesök igår för att kolla den eventuella polypen som visade sig inte vara en polyp. Fanns ingenting.

Äggstockarna visade 10 follikar i högra och 12 i vänstra (många ägg som alltså inte lyckas mogna).

I okbober ska vi tillbaka för provsvar och får ingen behandling innan dess.

• XAHHA92
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-19 06:26:29 följande:

Återbesök igår för att kolla den eventuella polypen som visade sig inte vara en polyp. Fanns ingenting.

Äggstockarna visade 10 follikar i högra och 12 i vänstra (många ägg som alltså inte lyckas mogna).

Samma som mig då, jag måste vänta till början på december innan vi får fortsatt hjälp... Barnmorskan tyckte att bollen låg i våra händer nu och att vi skulle fortsätta försöka fram tills dess. Som om vi inte försökt tillräckligt länge.
  • MaTik
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-19 06:26:29 följande:

Hur kan den bara vara borta plötsligt? Smuts på skärmen förra gången? Var det samma typ av undersökning båda gångerna.

Blir så upprörd för båda ers skull! Fattar inte varför ni måste vänta om det nu är pco konstaterat? 
  • Lillatjejen1992
    HannaPanna92 skrev 2017-09-19 08:02:28 följande:

Samma som mig då, jag måste vänta till början på december innan vi får fortsatt hjälp... Barnmorskan tyckte att bollen låg i våra händer nu och att vi skulle fortsätta försöka fram tills dess. Som om vi inte försökt tillräckligt länge.

Helt sjukt att ni ska vänta så länge! Jag hade sökt hos annan klinik trots lång resväg. Man befinner sig redan i en livskris och behöver inte dessa väntetider då! Kram till er!

Det var någon som frågade i ett av mina tidigare inlägg ang pco där om jag inte fått något utskrivet för ägglossningen , så menade inte att vi behöver vänta så himla länge men att vi inte får behandling förns spermaprovsresultaten kommit (tar 3v).
    Försökt plussa sedan juli-16. Påbörjat utredning sept-17 då PCO konstaterades.
  • Lillatjejen1992
    MaTik skrev 2017-09-19 08:18:04 följande:

Hur kan den bara vara borta plötsligt? Smuts på skärmen förra gången? Var det samma typ av undersökning båda gångerna.

Blir så upprörd för båda ers skull! Fattar inte varför ni måste vänta om det nu är pco konstaterat? 

Förra undersökningen var slemhinnan tjock och hon såg något vitt fält på skärmen. Nu var slemhinnan mindre och hon spolade med koksalt i livmodern. Fanns ingen polyp.

Vi måste dessvärre vänta på sambons spermaprovsresultat (tar 3v) och även på alla våra blodprovsresultat för att se mina hormonnivåer. Är sambons spermier dåliga vill dom inte ha börjat behandla mig i onödan.
    Försökt plussa sedan juli-16. Påbörjat utredning sept-17 då PCO konstaterades.
Svar på tråden vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet