• XAHHA92

vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet

Då jag och min sambo ska in på utredning för ofrivillig barnlöshet nu i september, skulle jag gärna vilja ha kontakt med fler som också ska påbörja sin utredning eller kanske är i utredning just nu.

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader, det blir försök 17 nu. Och vi har ännu inte fått något plus. Vi har alltså inga barn sen tidigare och vår största dröm är att få ett barn.

Hur går en utredning till?
    Vad för undersökningar görs?

Försöker med första sen maj -16
  • Svar på tråden vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet
  • XAHHA92

Har fått svar från mina blodprover iaf och mina hormoner var bra. Alltså finns det bara tre orsaker kvar. Min sambos spermier, stop i mina äggledare eller finns inget fel alls.. Hade önskat att där fanns fel på mina hormoner så det hade kunnat rättats till med medicin :(

Försöker med första sen maj -16 (Försök 18, BIM 22/10)
  • UndrandeSökare

Hej ! Tänkte bara säga att ibland visar utredningen ingenting för de helt enkelt tar för få prover. Vi är ett av dessa par. Men det finnas alltid en (eller flera) orsaker till barnlöshet, så jag sökte då vidare och hittade Atentråden här på familjeliv.

Vi reste till Aten till Dr Dimitri på Life clinic och fick en mycket bättre utredning där med många fler prover. Han tar prover och skickar till ett speciallabb i Usa för analys. Då äntligen fick vi veta att mitt immunförsvar är problemet.

Så om er utredning i Sverige inte visar något, eller ni tycker ni inte fått tillräckligt med hjälp av era läkare. Så är ni varmt välkomna till Atentråden, den heter

"Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

Där är vi många kvinnor i den tråden som rest till Aten (eller är på väg dit) och fått hjälp, många har nu fått sina barn med hjälp av Dr Ds behandling som består av trombyl, fragmin, prednisolon och intralipiddropp.

• YKY

Hej!

Jag och min sambo skickade in en egenremiss till Sahlgrenska innan sommaren, men när jag ringde i augusti sa de att de hade lång kö för utredning och vår beräknade tid för ett första möte var november. Då ringde jag Göteborgs kvinnoklinik och fick en tid inom en månad. Vi har försökt sedan juni 2016 (17 cykler).

Vi har tagit blodprov och de har gjort vaginalt ultraljud på mig vid första besöket. Min sambo har lämnat spermaprov, och vi ska ha ett besök för att få resultatet och få mina äggledare spolade i nästa vecka.

Jag är mest rädd för att få höra att allting ser jättebra ut och att vi bara ska fortsätta försöka. Är det några speciella frågor jag ska ta med till besöket då vi får resultatet? Vilka ytterligare prover kan vi be om i det fall de inte hittar något problem?

• Percafluviatilis
    YKY skrev 2017-10-02 20:05:47 följande:

Hej!

Jag och min sambo skickade in en egenremiss till Sahlgrenska innan sommaren, men när jag ringde i augusti sa de att de hade lång kö för utredning och vår beräknade tid för ett första möte var november. Då ringde jag Göteborgs kvinnoklinik och fick en tid inom en månad. Vi har försökt sedan juni 2016 (17 cykler).

Vi har tagit blodprov och de har gjort vaginalt ultraljud på mig vid första besöket. Min sambo har lämnat spermaprov, och vi ska ha ett besök för att få resultatet och få mina äggledare spolade i nästa vecka.

Jag är mest rädd för att få höra att allting ser jättebra ut och att vi bara ska fortsätta försöka. Är det några speciella frågor jag ska ta med till besöket då vi får resultatet? Vilka ytterligare prover kan vi be om i det fall de inte hittar något problem?

Hej! Vi gick också till kvinnokliniken. Gjorde ni spermatestet genom dem eller Sahlgrenska? Vi gjorde genom Sahlgrenska och har fortfarande inte fått svar :( De sa två veckor, nu har det gått fyra.
  • YKY
    Percafluviatilis skrev 2017-10-03 11:12:58 följande:

Hej! Vi gick också till kvinnokliniken. Gjorde ni spermatestet genom dem eller Sahlgrenska? Vi gjorde genom Sahlgrenska och har fortfarande inte fått svar :( De sa två veckor, nu har det gått fyra.

Vi gjorde det via kvinnokliniken och betalade för det. Vi tänker inte vänta längre än vi behöver, så 950 kr är det värt tänker vi. Vi har min spolning och summeringssamtal nästa vecka. Han lämnade provet i förra veckan.
  • Lillatjejen1992

Idag fick jag veta att 2 vänner ska bli mammor nästa år. Mitt hjärta gick ännu mer sönder och jag började nästan gråta. Kommer man någonsin att kunna ta andras graviditeter utan att bryta ihop?

Försökt plussa sedan juli-16. Påbörjat utredning sept-17 då PCO konstaterades.
  • Percafluviatilis
    YKY skrev 2017-10-03 11:16:42 följande:

Vi gjorde det via kvinnokliniken och betalade för det. Vi tänker inte vänta längre än vi behöver, så 950 kr är det värt tänker vi. Vi har min spolning och summeringssamtal nästa vecka. Han lämnade provet i förra veckan.

Förstår det. Vi ångrar väldigt mycket att vi inte gjorde provet på kk! Men läkaren tyckte vi kunde lämna till Sahlgrenska så så tänkte vi att det blir väl bra. Vi ska ringa nästa vecka och fråga var sjutton de gjort av provsvaret.

Var frågvis när du gör spolningen och om du undrar något kring den. Stå på dig. Jag har stopp i ena äggledaren och min livmoder till tydligen bakåt och till höger. Jag undrade vad detta innebär och hur mycket det påverkar att ena äggledaren är tilltäppt men han bara viftade bort mina frågor. Ska tillägga att vi hade en jättetrevlig läkare första samtalet och under spolningen en annan som varken var pedagogisk eller trevlig.
  • YKY
    Percafluviatilis skrev 2017-10-06 15:59:08 följande:

Förstår det. Vi ångrar väldigt mycket att vi inte gjorde provet på kk! Men läkaren tyckte vi kunde lämna till Sahlgrenska så så tänkte vi att det blir väl bra. Vi ska ringa nästa vecka och fråga var sjutton de gjort av provsvaret.

Var frågvis när du gör spolningen och om du undrar något kring den. Stå på dig. Jag har stopp i ena äggledaren och min livmoder till tydligen bakåt och till höger. Jag undrade vad detta innebär och hur mycket det påverkar att ena äggledaren är tilltäppt men han bara viftade bort mina frågor. Ska tillägga att vi hade en jättetrevlig läkare första samtalet och under spolningen en annan som varken var pedagogisk eller trevlig.

Jag hoppas att provsvaren är klara då ni ringer! Har ni fått veta resultaten från blodproven än?

Vi träffade en norsk kvinna första gången, spolningen ska vi göra med en manlig läkare. Sen ska vi ha summeringssamtalet precis efter. Allting på en halvtimme. Det känns inte så bra faktiskt? Jag har så mycket frågor (lite beroende på vad resultaten säger), men jag blir stum i den situationen. Det är någonting med läkare och sjukvårdssituationen som gör mig obekväm. Jag ska prata med min sambo så att han kan vara min bundsförvant och ställa frågorna jag inte får fram.

Tack för rådet, jag är lite orolig inför detta besöket eftersom det är så mycket som ska hinnas med på en halvtimme och att vi kommer komma därifrån totalförvirrade.

Hur gamla är ni?
  • Percafluviatilis
    YKY skrev 2017-10-06 22:55:02 följande:

Jag hoppas att provsvaren är klara då ni ringer! Har ni fått veta resultaten från blodproven än?

Vi träffade en norsk kvinna första gången, spolningen ska vi göra med en manlig läkare. Sen ska vi ha summeringssamtalet precis efter. Allting på en halvtimme. Det känns inte så bra faktiskt? Jag har så mycket frågor (lite beroende på vad resultaten säger), men jag blir stum i den situationen. Det är någonting med läkare och sjukvårdssituationen som gör mig obekväm. Jag ska prata med min sambo så att han kan vara min bundsförvant och ställa frågorna jag inte får fram.

Tack för rådet, jag är lite orolig inför detta besöket eftersom det är så mycket som ska hinnas med på en halvtimme och att vi kommer komma därifrån totalförvirrade.

Hur gamla är ni?

Vi hade också en norsk! Hon var bra tyckte vi. Den som spolade mig var en man och honom gillade jag som sagt inte alls. Hoppas det inte är han ni får, eller att ni iallafall funkar bättre ihop med honom. Försök stå på er! Ska han både summera och göra spolning? Ska ni göra privat ivf eller eller remiss till Sahlgrenska om ni behöver ivf?

Jag är 27 och min kille är 34. Hur gamla är ni? Vi har inte fått veta något alls ännu förutom att jag har stopp i höger äggledare.
  • XAHHA92

Beräknad äl igår men inga känningar & inga känningar idag heller.... Skulle inte förvåna mig om detta är en månad utan ägglossning, som grädde på moset liksom.. suck

Försöker med första sen maj -16 (Försök 18, BIM 22/10)
Svar på tråden vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet