• XAHHA92

vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet

Då jag och min sambo ska in på utredning för ofrivillig barnlöshet nu i september, skulle jag gärna vilja ha kontakt med fler som också ska påbörja sin utredning eller kanske är i utredning just nu.

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader, det blir försök 17 nu. Och vi har ännu inte fått något plus. Vi har alltså inga barn sen tidigare och vår största dröm är att få ett barn.

Hur går en utredning till?
    Vad för undersökningar görs?

Försöker med första sen maj -16
  • Svar på tråden vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet
  • XAHHA92
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-19 08:19:14 följande:
    Helt sjukt att ni ska vänta så länge! Jag hade sökt hos annan klinik trots lång resväg. Man befinner sig redan i en livskris och behöver inte dessa väntetider då! Kram till er!

Det var någon som frågade i ett av mina tidigare inlägg ang pco där om jag inte fått något utskrivet för ägglossningen , så menade inte att vi behöver vänta så himla länge men att vi inte får behandling förns spermaprovsresultaten kommit (tar 3v).
    Försökt plussa sedan juli-16. Påbörjat utredning sept-17 då PCO konstaterades.
    Finns bara en klinik till och den är i Malmö. Även de privata är där. Det blir sammanlagt över 2h bilväg fram & tillbaka. Det är redan svårt som det är att ta ledigt från jobb för att ta sig till Hbg som är 30 min iväg. Tyvärr har vi jobb där vi inte kan ta ledigt bara sådär, även om vi vill det såklart. Hade vi haft det hade vi valt privat klinik från första början då vi vet att det går snabbare.

Om det är din sambos spermaprov ni väntar på så är det ju därför ni måste vänta till oktober. Förstår ändå vården att man inte vill ge eller göra "onödiga behandlingar" innan man får svar från sperma+blodprov. Du får se det positiva att ni "bara" behöver vänta tills svaren från din sambos tester & att du fått göra vul där du fick svar att du inte hade en polyp. Nu slipper du operation ju :)
  • Lillatjejen1992
    HannaPanna92 skrev 2017-09-19 08:47:12 följande:

Finns bara en klinik till och den är i Malmö. Även de privata är där. Det blir sammanlagt över 2h bilväg fram & tillbaka. Det är redan svårt som det är att ta ledigt från jobb för att ta sig till Hbg som är 30 min iväg. Tyvärr har vi jobb där vi inte kan ta ledigt bara sådär, även om vi vill det såklart. Hade vi haft det hade vi valt privat klinik från första början då vi vet att det går snabbare.

Om det är din sambos spermaprov ni väntar på så är det ju därför ni måste vänta till oktober. Förstår ändå vården att man inte vill ge eller göra "onödiga behandlingar" innan man får svar från sperma+blodprov. Du får se det positiva att ni "bara" behöver vänta tills svaren från din sambos tester & att du fått göra vul där du fick svar att du inte hade en polyp. Nu slipper du operation ju :)

Ja jag vet att det är därför vi måste vänta :)

Tabletter och annat är ju svindyrt när det kommer till sånthär och att börja behandla min ägglossning innan sambons spermakvalitet är kollad känns ju somsagt dumt, så jag förstår våran väntetid. Kändes bra att slippa operation av polyp men har ännu svårt att smälta hela pco grejjen.
  • inez898

Nån som vet om man kan ringa sin klinik och be att få ta proverna innan första besöket? Det verkar ju som att en del kliniker låter en ta prover innan och en del efter. Vi ska på första besöket i mitten av oktober och det låter smartare att man redan kan få dom första provsvaren då, jämfört med att man sen måste vänta flera veckor till efter det... 

• XAHHA92
    inez898 skrev 2017-09-19 12:25:46 följande:

Nån som vet om man kan ringa sin klinik och be att få ta proverna innan första besöket? Det verkar ju som att en del kliniker låter en ta prover innan och en del efter. Vi ska på första besöket i mitten av oktober och det låter smartare att man redan kan få dom första provsvaren då, jämfört med att man sen måste vänta flera veckor till efter det... 

Det hade varit det smartaste att ta testerna innan tycker jag. Synd att inte alla kliniker har det så :/ Och tycker absolut du kan ringa och fråga! Finns inga dumma frågor, bara dumma svar ;)
  • inez898
    HannaPanna92 skrev 2017-09-19 12:47:05 följande:
    Det hade varit det smartaste att ta testerna innan tycker jag. Synd att inte alla kliniker har det så :/ Och tycker absolut du kan ringa och fråga! Finns inga dumma frågor, bara dumma svar ;)
    Ja, det har du rätt i! :)

Nån här som fick ta prover innan och som vet vilka det var? Kanske är bra att vara lite påläst om man nu ska ringa och försöka argumentera ;)
  • XAHHA92

Så, nu har mina spottings börjat. Mot försök 18..

• Lillatjejen1992
    HannaPanna92 skrev 2017-09-20 11:19:53 följande:

Så, nu har mina spottings börjat. Mot försök 18..

Styrkekram till dig!

Sen jag fick min pco diagnos är sexlusten som bortblåst. Tycker så synd om min sambo som måste stå ut med allt detta. När han för ett år sen var så uppspelt och pratade ofta om hur mysigt det skulle bli när jag fick bebismage och nu sitter han här med en tjej som inte lyckas bli gravid och inte har någon sexlust alls. Sjukt vad som kan hända/inte hända på ett år.
  • XAHHA92

Jag har nu gjort ett namnbyte (förra HannaPanna92) här på familjeliv då tydligen många i min närhet har börjat använda den här sidan. Vill helst inte att någon ska kunna misstänka att det är just jag. Löjligt jag vet....

• Lillatjejen1992
    XAHHA92 skrev 2017-09-22 17:23:36 följande:

Jag har nu gjort ett namnbyte (förra HannaPanna92) här på familjeliv då tydligen många i min närhet har börjat använda den här sidan. Vill helst inte att någon ska kunna misstänka att det är just jag. Löjligt jag vet....

Absolut inte löjligt! Jag kände likadant ett tag men gick nyligen ut öppet på mina sociala medier vad vi kämpar med. Finns inget rätt och fel :) dock var det väldigt befriande att inte behöva smyga med det.
  • XAHHA92
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-22 17:32:02 följande:

Absolut inte löjligt! Jag kände likadant ett tag men gick nyligen ut öppet på mina sociala medier vad vi kämpar med. Finns inget rätt och fel :) dock var det väldigt befriande att inte behöva smyga med det.

Har gått ut med det till några vänner, men de som är här inne vill jag helst inte ska veta haha. Så fort vi fått svar från våra tester går vi ut med det till våra familjer :)
Svar på tråden vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet