• XAHHA92

vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet

Då jag och min sambo ska in på utredning för ofrivillig barnlöshet nu i september, skulle jag gärna vilja ha kontakt med fler som också ska påbörja sin utredning eller kanske är i utredning just nu.

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader, det blir försök 17 nu. Och vi har ännu inte fått något plus. Vi har alltså inga barn sen tidigare och vår största dröm är att få ett barn.

Hur går en utredning till?
    Vad för undersökningar görs?

Försöker med första sen maj -16
  • Svar på tråden vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet
  • XAHHA92
    Minime90 skrev 2017-09-07 23:37:03 följande:
    Hej på dig :). Vi har pratat om det med adoption men vi båda känner att det inte skulle vara biologiskt med någon av oss, vi står då hellre till äggdonation eller spermadonation om det skulle vara fel på en av oss. Förstår att folk väljer adoption men för oss är det inget alternativ men tur det finns människor som dej som skulle kunna tänka sej det om det inte skulle gå med biologiska barn :)

Ja tänk så olika vi kan vara, och tur är väl det :)
    Vi har också pratat om just ägg/spermiedonation också men det är vi helt emot faktiskt. Vi båda skulle känna att den ena är "utanför" då är bara en av oss biologisk förälder.
  • Lillatjejen1992
    HannaPanna92 skrev 2017-09-07 22:07:26 följande:

Är det ingen mer än jag som har tankar på adoption om ivf inte ger något?

Vi vill såklart försöka få biologiska barn först, men skulle det gå så långt att inte ens ivf fungerar kommer vi adoptera.

Det viktigaste för oss är inte att jag ska föda ut ett barn, utan att faktiskt bilda en familj med den jag älskar och vill leva mitt liv med.

Vi tillhör också delen av befolkningen som tyvärr inte skulle kunna tänka oss adoption. Jag är inte på något sätt emot adioption så, utan det är bara något som inte skulle fungera för mig/oss.

Vi är inte heller inne på ägg/spermiedonation av lite samma anledning du skrev, att någon av oss skulle känna sig utanför då den ena blir biologisk förälder och andra inte.
    Kämpat för plusset sedan juli-16. Påbörjar utredning sept-17.
  • Hoppas på första
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-07 17:27:31 följande:

Känner exakt likadant. Tankarna flyger iväg och man föreställer sig ivf och även så långt som misslyckade ivfer och behöva leva ett liv utan barn. Samtidigt känns det "bra" att kanske äntligen få hjälp. Känslomässig bergochdalbana är bara förnamnet xS

Ja verkligen en berg och dalbana.. helt sjukt att det igentligen ska ta så lång tid att få hjälp. Ett första besök är bara en början på en lång resa vad jag hört. Har hört många som har sitt första besök och sen väntar i veckor och månader dör det andra besöket..
  • Lillatjejen1992
    Hoppas på första skrev 2017-09-08 08:28:12 följande:

Ja verkligen en berg och dalbana.. helt sjukt att det igentligen ska ta så lång tid att få hjälp. Ett första besök är bara en början på en lång resa vad jag hört. Har hört många som har sitt första besök och sen väntar i veckor och månader dör det andra besöket..

Tyvärr blir det ju långa väntetider osv.. framförallt eftersom vissa prover ska göras en viss cykeldag etc. Mycket som ska kollas och utredas. Skaffa barn för vissa blir tyvärr en lång resa, 1 av 10 par enligt statistiken.
  • Målarsasah

Förhoppningsvis är den kommande långa resan värt de. Man hoppas ju på att lösningen är hyffsat simpel.

Ja de där med adoption är ju en knepig fråga. Min sambo säger ju tvär nej till både adoption och donation.. han säger hela tiden när de kommer på tal att är de inte något av både dig och mig så vill jag inte. Man känner sig lagom rädd inför att ev vara problemet som inte kan lösas, vilket gör då att jag kommer ta i från honom bland de vackraste man kan få här i livet. Jobbiga tankar som dyker upp såhär när man försöker tänka positivt om att de nog bara är någon blockning i äggledarn eller tunn slämmhinna eller vad fasen som helst. Fan man hinner ju planera ett helt liv under den här väntan...

• Minime90
    HannaPanna92 skrev 2017-09-08 00:00:07 följande:
    Ja tänk så olika vi kan vara, och tur är väl det :)
    Vi har också pratat om just ägg/spermiedonation också men det är vi helt emot faktiskt. Vi båda skulle känna att den ena är "utanför" då är bara en av oss biologisk förälder.
    Ja, tur att folk är olika :).

Jag vet att jag kan bli gravid, 2 tidiga missfall samt ett MA visar iaf det, bara att kroppen inte fattar att embryot ska stanna kvar där inne :(.

Jag fick lite bebismys innan idag, var på barndop även om det var jobbigt för vi skulle haft vår lilla knodd i mars/april i år..

Hoppas ni får ett gemensamt barn :)
  • Minime90
    Humlan88 skrev 2017-09-11 00:35:16 följande:

Jag kan bli gravid, men tydligen inte behålla. Fick mitt 3 missfall idag

Stackars dej, vet hur det kändes för mej :(. Skickar styrkekramar (A)
  • Lillatjejen1992

Nu börjar det närma sig utredning och jag blir bara mer och mer nervös/orolig. Har varit riktigt nere senaste dagarna. Skönt att förhoppningsvis få hjälp men värdelöskänslorna över att inte lyckas bli gravid bara växer.

• Lillatjejen1992

Nu börjar det närma sig utredning och jag blir bara mer och mer nervös/orolig. Har varit riktigt nere senaste dagarna. Skönt att förhoppningsvis få hjälp men värdelöskänslorna över att inte lyckas bli gravid bara växer.

Svar på tråden vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet