• XAHHA92

vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet

Då jag och min sambo ska in på utredning för ofrivillig barnlöshet nu i september, skulle jag gärna vilja ha kontakt med fler som också ska påbörja sin utredning eller kanske är i utredning just nu.

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader, det blir försök 17 nu. Och vi har ännu inte fått något plus. Vi har alltså inga barn sen tidigare och vår största dröm är att få ett barn.

Hur går en utredning till?
    Vad för undersökningar görs?

Försöker med första sen maj -16
  • Svar på tråden vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet
  • Lillatjejen1992
    Hoppas på första skrev 2017-09-13 11:11:41 följande:

Hej. Vi har ju en tid bokad den 20/9. Jag och sambon bestämde oss för att köra med Ägglossningstest denna månaden också för att veta 100% på besöket hur det såg ut denna månaden. Jag har en cykel på 32 dagar. Missade att köpa test så började testa på dag 13. Ingen höjning alls sen dess.. fattar inte. Varje månad i ett år har jag haft Ägglossning regelbundet utan avvikelser. Tror ni jag missade ägglossningen denna månaden för att jag testade försent? Har idag på dag 24 mensvärk.. brukar få det nån dag innan mens. Att tillägga har jag gått ner 11 kilo på ca 1,5 månad. Kontrollerat med träning och måltidsersättningar. Tror ni det påverkar min cykel så att Ägglossning uteblir? Helt orolig här och blir orolig att de inte ska hjälpa mig på besöket för att jag är i en viktminskningsfas... här hår man ner i vikt för att åka chanserna men så blir det motsatt effekt. Eller är jag kanske gravid utan att veta.. förvirrande..

Man har ca 10 ägglossningar per år så det är normalt att inte ha ägglossning någon månad ibland.
    Kämpat för plusset sedan juli-16. Påbörjar utredning sept-17.
  • Lillatjejen1992

Imorgon har vi första utredningsmötet. Vi har varit väldigt slutna och inte berättat för folk om detta, inte ens våra närmsta. Vad säger man till sin familj? Hur säger man det?

I min familj pratar man nämligen inte om saker som att må dåligt, vad man går igenom etc. Men jag vill ändå att våra närmsta ska veta. Kan ni hjälpa mig?

• Hoppas på första
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-13 11:28:55 följande:

Man har ca 10 ägglossningar per år så det är normalt att inte ha ägglossning någon månad ibland.

Jo jag vet men man blir ju ändå orolig när det inte är som det brukar vara..
  • Målarsasah
    Hoppas på första skrev 2017-09-13 11:11:41 följande:

Hej. Vi har ju en tid bokad den 20/9. Jag och sambon bestämde oss för att köra med Ägglossningstest denna månaden också för att veta 100% på besöket hur det såg ut denna månaden. Jag har en cykel på 32 dagar. Missade att köpa test så började testa på dag 13. Ingen höjning alls sen dess.. fattar inte. Varje månad i ett år har jag haft Ägglossning regelbundet utan avvikelser. Tror ni jag missade ägglossningen denna månaden för att jag testade försent? Har idag på dag 24 mensvärk.. brukar få det nån dag innan mens. Att tillägga har jag gått ner 11 kilo på ca 1,5 månad. Kontrollerat med träning och måltidsersättningar. Tror ni det påverkar min cykel så att Ägglossning uteblir? Helt orolig här och blir orolig att de inte ska hjälpa mig på besöket för att jag är i en viktminskningsfas... här hår man ner i vikt för att åka chanserna men så blir det motsatt effekt. Eller är jag kanske gravid utan att veta.. förvirrande..

När jag hade min viktresa på ca 14 kilo på kort tid så blev min cykel rubbad så de är fullt normalt att de händer och som föregående talare så är de normalt att ha ca 10 äl på ett år. :)
  • Målarsasah
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-13 15:54:36 följande:

Imorgon har vi första utredningsmötet. Vi har varit väldigt slutna och inte berättat för folk om detta, inte ens våra närmsta. Vad säger man till sin familj? Hur säger man det?

I min familj pratar man nämligen inte om saker som att må dåligt, vad man går igenom etc. Men jag vill ändå att våra närmsta ska veta. Kan ni hjälpa mig?

Har du ingen nära som du verkligen litat på? Jag har min närmaste vän och även en kusin som jag pratar om detta med då de är jobbigt att ha denna tyngd på axlarna bara ni (du och din kille). Men de är ju olika mellan personer men de är vad jag tycker är skönast.
  • Lillatjejen1992

Första mötet avklarat. Har pco-äggstockar och en polyp.. Väldigt konstigt att tidigare gyn inte sett detta med pco då det är väldigt tydligt ..

• XAHHA92
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-14 09:16:41 följande:

Första mötet avklarat. Har pco-äggstockar och en polyp.. Väldigt konstigt att tidigare gyn inte sett detta med pco då det är väldigt tydligt ..

Så jävla surt!! :( Nu har du fått på svart & vitt vad problemet är. Håller tummarna att ni kan få den hjälpen som krävs nu för att kunna få barn. Kram!
    Vad innebär pco-äggstockar förresten?
  • Lillatjejen1992
    HannaPanna92 skrev 2017-09-14 09:53:32 följande:

Så jävla surt!! :( Nu har du fått på svart & vitt vad problemet är. Håller tummarna att ni kan få den hjälpen som krävs nu för att kunna få barn. Kram!

Vad innebär pco-äggstockar förresten?

Polypen var så liten så den var nog inget problem. Pco äggstockar innebär många små äggblåsor (jag har på båda äggstockarna). Många små men som inte mognar och släpper :( Därav oregelbunden mens och säkert flertalet uteblivna ägglossningar.
  • XAHHA92

Första mötet på utredningen idag och jag blev väldigt besviken.. Vi fick reda på hur en utredning går till och sen fick vi veta att nästa möte sker om 8-10 veckor......... Det enda som kommer ske under dessa veckor är ett blodprov för mig och spermaprov för min sambo. Vul kommer ske efter dessa veckorna och även då KANSKE en spolning. Det räckte tydligen inte med att vi försökt 17 månader utan resultat, väntat i 18 veckor att få komma till första mötet utan nu ska vi vänta ytterligare 10 veckor..... Och det är bara början..... Det är så jävla orättvist.

• Lillatjejen1992
    HannaPanna92 skrev 2017-09-14 17:26:37 följande:

Första mötet på utredningen idag och jag blev väldigt besviken.. Vi fick reda på hur en utredning går till och sen fick vi veta att nästa möte sker om 8-10 veckor......... Det enda som kommer ske under dessa veckor är ett blodprov för mig och spermaprov för min sambo. Vul kommer ske efter dessa veckorna och även då KANSKE en spolning. Det räckte tydligen inte med att vi försökt 17 månader utan resultat, väntat i 18 veckor att få komma till första mötet utan nu ska vi vänta ytterligare 10 veckor..... Och det är bara början..... Det är så jävla orättvist.

Men va sjukt att det är så olika! Jag gjorde vul idag och blodprov, sambon fick remiss till spermaprov och vi bokade in besök om 4veckor för analys på hans prov och blodproven.

Skickar styrkekramar till dig <3
Svar på tråden vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet