• XAHHA92

vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet

Då jag och min sambo ska in på utredning för ofrivillig barnlöshet nu i september, skulle jag gärna vilja ha kontakt med fler som också ska påbörja sin utredning eller kanske är i utredning just nu.

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader, det blir försök 17 nu. Och vi har ännu inte fått något plus. Vi har alltså inga barn sen tidigare och vår största dröm är att få ett barn.

Hur går en utredning till?
    Vad för undersökningar görs?

Försöker med första sen maj -16
  • Svar på tråden vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet
  • XAHHA92
    Lillatjejen1992 skrev 2017-10-12 07:59:37 följande:

När man väntat en månad på återbesök för att få veta provsvaren men får lämna återbud 30min innan för man sitter fast i trafikkaos. Så jävla arg just nu :(

Nääää fy fan vad surt!! Har de kunnat erbjuda dig någon annan tid inom den närmsta tiden? Hoppas du får en tid snart iaf, ni verkar inte ha så lång kö iaf :) Håller tummarna!
    Försöker med första sen maj -16 (Försök 18, BIM 22/10)
  • Lillatjejen1992
    XAHHA92 skrev 2017-10-12 16:23:00 följande:

Nääää fy fan vad surt!! Har de kunnat erbjuda dig någon annan tid inom den närmsta tiden? Hoppas du får en tid snart iaf, ni verkar inte ha så lång kö iaf :) Håller tummarna!

Närmsta tiden va om en månad :( !! Nackdelen med liten klinik i guess.

Så surt när det är provsvar det handlar om och hur vi ska behandla min förbaskade pcos. Ingen ägglossning och mensen är såååååå oregelbunden pga det x(
    Försökt plussa sedan juli-16. Påbörjat utredning sept-17 då PCO konstaterades.
  • XAHHA92
    Lillatjejen1992 skrev 2017-10-12 17:15:52 följande:

Närmsta tiden va om en månad :( !! Nackdelen med liten klinik i guess.

Så surt när det är provsvar det handlar om och hur vi ska behandla min förbaskade pcos. Ingen ägglossning och mensen är såååååå oregelbunden pga det x(

Förstår inte varför man inte kan få alla provsvar på ett brev hem eller telefonkontakt när det ändå är så ont om tider. Tycker det är märkligt att allt måste dra ut på tiden, som om alla månader av försök inte är lång tid nog..? Vi måste ju vänta enda till december, så det är ingen fördel med stor klinik heller ska jag säga :(
  • Lillatjejen1992
    XAHHA92 skrev 2017-10-12 17:35:34 följande:

Förstår inte varför man inte kan få alla provsvar på ett brev hem eller telefonkontakt när det ändå är så ont om tider. Tycker det är märkligt att allt måste dra ut på tiden, som om alla månader av försök inte är lång tid nog..? Vi måste ju vänta enda till december, så det är ingen fördel med stor klinik heller ska jag säga :(

Fattar inte heller varför det ska ta sån tid! På mig vet vi ju vad problemet är (måste dock få resultat på sambons simmare) så ge mig en tid så vi kan börja behandla för guds skull :((

Här i sthlm verkar dom stora klinikerna vara "bättre". Dock längre väntetid innan man får komma dit. Har vänner som fick vänta i 6mån med när dom väl va igång gick det fort.
    Försökt plussa sedan juli-16. Påbörjat utredning sept-17 då PCO konstaterades.
  • Percafluviatilis

Vi fick i förrgår veta att Sahlgrenska skickat provsvar till kliniken där vi gör utredningen för en MÅNAD sen. Och kliniken där vi gör utredning har inte meddelat oss om att det kommit så vi kunnat boka en ny tid. Vii har alltså väntat en månad i onödan. Nu har vi fått tid för summeringssamtal nästa vecka iallafall... Man slutat aldrig förvånas över alla hinder som kommer på vägen.

• YKY
    Percafluviatilis skrev 2017-10-13 06:46:57 följande:

Vi fick i förrgår veta att Sahlgrenska skickat provsvar till kliniken där vi gör utredningen för en MÅNAD sen. Och kliniken där vi gör utredning har inte meddelat oss om att det kommit så vi kunnat boka en ny tid. Vii har alltså väntat en månad i onödan. Nu har vi fått tid för summeringssamtal nästa vecka iallafall... Man slutat aldrig förvånas över alla hinder som kommer på vägen.

Men vad frustrerande! Har ni fått tid med den första läkaren eller den ni inte trivdes med? Jag hoppas ni får diagnosen att det är ett lättlöst problem av något slag så att ni får en förklaring. Jag önskar inte den här odefinierade "oförklarliga barnlösheten" på någon annan.

Vi har dock fått en liten nytändning av någon anledning och bara "nejmen fan nu kör vi järnet och anstränger oss!". Vi (främst jag) har varit så modfälld de senaste månaderna och känt att det är meningslöst för att någonting måste vara jäkligt fel, men eftersom de inte hittar nåt så tar vi ett omtag igen. :)

Vi ska lägga lite tid på vårt förhållande och stärka oss också. Det känns jättebra, för vi vet samtidigt att remissen för IVF ska skickas och går det inte innan dess så får vi hjälp!
  • XAHHA92

Äl+8 idag & har sedan äl+5 haft extremt ont i mina bröst och smärta upp mot armhålorna. Har även börjat känna av smått illamående då och då, inte så jag skulle behöva kräkas eller så men känner lite smått. Undra om jag är helt knäpp i huvudet eller det faktiskt kan vara tecken. Jag är faktiskt orolig att vi skulle bli av med vår utredning om jag blir gravid. Det är ju trots allt något fel när vi inte blivit gravida under dessa 17 månader... Jag vill bara ha svar på VAD felet är så vi kan gå vidare :( Det tär på mig att inte få veta......

• XAHHA92

Idag kom ännu ett nedslag. Fick idag reda på att vi inte kommer få träffa läkaren/få fortsatt utredning förrän januari/februari........ ???? Blir så arg och ledsen. Nu bryts även vårdgarantin som säger att man ska få tid innan 3 månader. Tänk att jag sökte in för utredning i maj och vad fan har skett sen dess?? Ett blodprov och spermaprov, that?s it................ Fy fan för den svenska vården.

Försöker med första sen maj -16 (försök 19, bim 17/11)
  • UndrandeSökare
    XAHHA92 skrev 2017-11-03 10:35:04 följande:

Idag kom ännu ett nedslag. Fick idag reda på att vi inte kommer få träffa läkaren/få fortsatt utredning förrän januari/februari........ ???? Blir så arg och ledsen. Nu bryts även vårdgarantin som säger att man ska få tid innan 3 månader. Tänk att jag sökte in för utredning i maj och vad fan har skett sen dess?? Ett blodprov och spermaprov, that?s it................ Fy fan för den svenska vården.

Tråkigt att ni måste vänta så mycket. Tyvärr är det så inom svenska vården, enorma väntetider och inte så mycket hjälp alls. På många kliniker utomlands har de ingen väntetid alls. Man bara kontaktar kliniken så är man välkommen dit direkt eller inom några få veckor.
  • Lillatjejen1992

Åååååh blir så ledsen och så avis på alla som plussar nu i typ alla trådar :'((

Känner mig fortfarande så hemsk som känner såhär. Drömmen var förra året (och nu i år oxå tyvärr..) att få plussa såhär lagom innan jul. Var helt säker att förra julen skulle bli vår sista utan barn :(

Någon mer som känner sig lite extra känslig nu när julen kommer krypandes? :(

Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • UndrandeSökare

Lillatjejen- Ja, jag tror alla ofrivilligt barnlösa tycker att julen är extra jobbig utan egna barn. Så du är inte ensam om att känna så. Man känner varje år när man sätter upp julgransbelysningen och prydnadena att kanske detta år är det sista utan barn. Samtidigt som man har minus eller missfall i bagaget så vet man att barn är ingen självklarhet för alla att få.

Men vi får hoppas på att 2018 blir ett bättre år för oss som inte fått våra barn än.

• Percafluviatilis
    Lillatjejen1992 skrev 2017-11-21 19:42:59 följande:

Åååååh blir så ledsen och så avis på alla som plussar nu i typ alla trådar :'((

Känner mig fortfarande så hemsk som känner såhär. Drömmen var förra året (och nu i år oxå tyvärr..) att få plussa såhär lagom innan jul. Var helt säker att förra julen skulle bli vår sista utan barn :(

Någon mer som känner sig lite extra känslig nu när julen kommer krypandes? :(

Samma här. Jag skapade ju den tråden för folk som försökt mer än 6 månader. Nu känns det inte som om jag ens passar in där längre pga att vi inte kommer lyckas naturligt, hur länge vi än försöker.

Vore underbart att ha en mage att klappa till jul. Även om magen inte skulle synas så skulle man veta att det fanns något i den.
  • Lillatjejen1992
    Percafluviatilis skrev 2017-11-22 07:07:39 följande:

Samma här. Jag skapade ju den tråden för folk som försökt mer än 6 månader. Nu känns det inte som om jag ens passar in där längre pga att vi inte kommer lyckas naturligt, hur länge vi än försöker.

Vore underbart att ha en mage att klappa till jul. Även om magen inte skulle synas så skulle man veta att det fanns något i den.

Har samma känsla av att man knappt passar in i några grupper längre.. I alla pco grupper jag är med i lyckas många efter hormonbehandling, många på egenhand och jag får upp hoppet lite att vi kommer lyckas själva. Men sen kommer jag ju på att vi även har manlig faktor..

Måste nu även inse att det blir en hormonkur till då alla klassiska pms symptom som jag har varje månad börjat visa sig. Blir ännu en jul utan mage eller barn ..
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • Lillatjejen1992

Trots en äggblåsa på 22mm på cd21 för 9 dagar sen och ägglossning strax därefter, så kom idag mensen på cd30 och jag fattar ingenting. Alltså typ en vecka mellan ägglossning och mens på första hormonkuren.. Vilket skämt :(

• XAHHA92
    Lillatjejen1992 skrev 2017-11-23 22:25:14 följande:

Trots en äggblåsa på 22mm på cd21 för 9 dagar sen och ägglossning strax därefter, så kom idag mensen på cd30 och jag fattar ingenting. Alltså typ en vecka mellan ägglossning och mens på första hormonkuren.. Vilket skämt :(

Det är inte en nidblödning då?
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • Lillatjejen1992
    XAHHA92 skrev 2017-11-23 22:38:26 följande:

Tror inte det.. vid en nidblödning ska det väl bara va litegrann?
  • Lillatjejen1992
    XAHHA92 skrev 2017-11-23 22:38:26 följande:

Bör tilläggas att jag även har mensvärk (precis som vanligt vid mens) :/
  • barnlangtanivf

Hej! Jag och en vän har startat en podd - Ruvarpodden - om barnlöshet, barnlängtan, utredning och IVF där vi pratar fritt om våra känslor kring IVF och barnlöshet och vår resa mot barn - podden finns på Itunes, soundcloud, och Acast, och överallt där poddar finns. Vi finns på insta och fb också. Vi tycker att det är så viktigt att det börjas prata om barnlöshet, som är så vanligt - även bland unga par! Vi skulle bli hemskt glada om ni ville lyssna och rekommendera till andra. Nytt avsnitt kommer varje torsdag! kram

Svar på tråden vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet