Inlägg från: Målarsasah |Visa alla inlägg
  • Målarsasah

vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet

Hej! Jag hoppar gärna in här!

Jag och min sambo är 25 år gamla och har försökt med första barnet i över ett år, vi är nu inne på försök 14.

Idag tog vi steget och sökte hjälp så den 1a november har vi vårat första besök.

Ska bli skönt att få hjälp men ändå så otroligt nervöst då man inte vet om den är något fel/ vad felet är och isåfall hur pass seriöst de kommer vara.

Lycka till nu till alla som längtar efter ett plus!

Kram på er! :)

• Målarsasah
    HannaPanna92 skrev 2017-08-29 22:58:18 följande:

Välkommen :)

Visst är det en skön känsla att faktiskt få en tid till utredningen? Även om man är nervös inför resultatet såklart!

Har ni pratat om alternativ om ni inte kan få egna barn? Vi har bestämt oss för att adoptera om vi inte skulle kunna få biologiska barn.

Tack! :)

Jätte skönt att eventuellt kunna få hjälp om de är något enkelt fel, frågade lite hur de skulle gå tillväga och blir tok nervös när dom så att dom skulle köra äggledsspolning, här hört att de inte ska vara de skönaste folk har gjort.. Men de är väl värt de om de är de som krävs.

Ja den diskussionen har kommit upp, tråkigt nog är min sambo så inställd på att om vi inte kan få egna barn alltså med hans spermier och mina ägg så vill han inte ha barn för då kommer de inte vara 50/50 av oss... tråkigt men hoppas om de nu skulle vara så "peppar,peppar ta i trä" att vi inte kan få barn alls att han ändrar sin syn på detta. Känns ju så långt borta också att tänka på sånt.

De jobbigaste nu är att man känner sig gravid hit och dit, som den här månaden så slutar de ju alltid med att tant röd kommer i alla fall, så oavsett hur införstådd man är att de är sån liten chans så lever hoppet kvar att man ska klara de själv ändå....

Hur är de för dig? Har du nån gång bara känns att nä nu jävla måste de vara nått annars är jag fasen sjuk på riktigt?

Haha förlåt för den långa texter!

Kram!
  • Målarsasah
    HannaPanna92 skrev 2017-08-30 09:05:02 följande:

Förra månaden hade jag faktiskt så :( Hade så galet ont i mina bröst och som spred sig upp i armhålan. Fick då höra från andra gravida att det var precis så dom också hade. Men inte var jag gravid inte :(

Jobbigt när man känner dessa saker och blir lite smyg glad... här beräknad mens om ca en vecka, har sexat runt äl dock fick jag inte utslag denna månad på test, de bara steg för att sen försvinna. Nu har jag så sinnesjukt tunga bröst, dom har svällt och är ömma. Har haft molvärk sen ca en vecka och stickningar. Men jag börjar bli så osäker på min kropp så vet fan knappt om de är äggstockarna eller tarmarna längre haha :')

Känner du någonting denna månad ?

Kram
  • Målarsasah
    MaTik skrev 2017-08-30 09:44:07 följande:

Hej, jag är gärna med! Jag är 33 år och har försökt bli gravid sedan juli -16. Blev gravid på andra försöket som slutade med missfall i v. 8. Sedan dess - nada! Har ägglossning och regelbunden mens (men spottings från äl +10). Fattar inte varför det inte funkar. Har troligen lindrig endometrios, har inga större besvär av den men har en liten endocysta på ena äggstocken som "inte ska ställa till med några problem alls" enligt gyn. Vet inte om jag tror på det.

Vi har iaf precis påbörjat utredning och imorgon ska jag göra en kontrastundersökning av livmodern (men inte äggledarna tydligen, för det menar de att det inte behövs då jag blivit gravid en gång). Därefter blir det återbesök för mig och sambon och vi ska få resultaten. Just nu håller jag på att googla ihjäl mig på alla möjliga sätt att behandla barnlöshet. 

Hej! Tråkigt med mf i bagaget, men måste ändå kännas skönt att veta att du kan bli gravid? Då kanske de finns något enklare sätt att hjälpa till på traven för att bli igen och kunna behålla nästa :)

Skönt att ni har kommit så pass långt ändå i utredningen! Känns som om november är ett år bort :/

Kram!
  • Målarsasah
    MaTik skrev 2017-08-30 10:44:21 följande:

Ja, det är ändå en trygghet att veta att det fungerade en gång. Jag bör ju i alla fall inte få beskedet att det finns noll ägg eller noll spermier. 

Skönt de, då hoppas vi att de har en enkel och snabb lösning för er ! :)
  • Målarsasah
    HannaPanna92 skrev 2017-08-30 14:10:39 följande:

Ja men visst är det påfrestande att behöva känna och klämma efter symptom och tycka sig även ha symptom.. och sen dyker mensen upp ändå. Frustrerande!! :(

Hoppas att du fick äl ändå och att du bara missade stegringen på testet. :)

Jag har inte äl förrän den 7/9 så några dagar kvar tills dess :) Jag skulle faktiskt vilja hinna med en äggledarspolning innan jag blir gravid (om jag nu kan bli gravid) då jag har hört så gott om just det. Sen att det kanske kommer kännas får jag ta. Är man beredd på att föda ut ett barn så får man nog tåla en spolning haha! :D

Ja man blir ju tokig! Nä men är ju så inställd på att de inte är någonting men man är ju ändå nyfiken...

Satt och kollade på programmet "en unge i minuten".. grät som om jag hade förlorat någon, kunde inte sluta.. . Vet inte vart gråtattacken kom ifrån eller varför, kanske rädslan att aldrig på uppleva de vackra med att få barn...

Ja spolningen kommer gå fint men man är alltid lite nervös för "ingrepp" och speciellt där nere ;')
  • Målarsasah
    Anonym Ellliiin skrev 2017-08-31 04:16:19 följande:

Hoppar in här med er! Tog steget i måndags att ringa om utredning då inget hänt på 23 försök och inga tidigare barn.. fick en tid 22/9 längtar ihjäl mig och är livrädd också!! Har pcos också sen tidig tonår..

Hej! Kul att fler kommer in! Eller kul och kul, de känns bättre att dela de med andra när man inte riktigt vill prata med vänner / familj ( som de är för mig)

Tiden går fort och snart är de den 22a, lycka till! :)
  • Målarsasah
    Anonym Ellliiin skrev 2017-09-01 00:38:49 följande:

Ja det är ju "kul" om vi kn följas åt lite! Se varandras utvecklingar och bara ge stöd! Finns ju inget värre än när ens vännina som är tre barns mamma sitter och säger "jag förstår dig" nej. De gör du inte!! Men vi alla i denna tråd kan ju kanske på ett eller annat vis förstå varandra! Tycker det är jätte bra!

Tiden går fort!! LYCKA TILL NI MED!!

Ja men visst är de så! Vissa saker kan jag verkligen haka upp mig på som folk säger som verkligen inte fattar hur jäkla lång och påfrestande den här resan är! Som en familje medlem som berätta att dom är gravida, jag grät såklart av lycka för deras skull sen sa jag lite skämtsamt; men ni skulle ju vänta på oss så vi kunde vara mammalediga tillsammans. Får tillbaka; ja men ni så ju att ni försöker, här ni testat äl-test? De tog bara tre månader sen va vi gravida!

Då kände jag bara att jag ville skrika och springa men man sitter bara där och mm:ar.

Men man får ju försöka glädjas för andra även om de känns som om dom kan kolla i kalendern och välja om dom ska få sommar barn eller vinterbarn...

Kram!
  • Målarsasah
    MaTik skrev 2017-09-01 08:24:22 följande:

Hej, jag gjorde spolningen av livmodern igår och det visade sig att jag har en polyp. Ska få kallelse till operation om ungefär en månad. Hoppas hoppas hoppas att det är polypen som varit problemet och att jag ska kunna bli gravid när den är borta!

Skönt att få ett svar på mötet! Och håller tummarna för er att så fort den är borta säger de bara pang så här du en bulle i ugnen!

Måste bara fråga hur spolningen var?

Kram!
  • Målarsasah
    MaTik skrev 2017-09-01 13:55:16 följande:

Tack för tumhållningen! :) Hoppas verkligen på att det ska säga pang!

Spolningen var faktiskt inga problem alls. De sa åt mig att ta två värktabletter innan, men jag tror inte ens att det hade behövts. Ett litet molande som lätt mensvärk när vätskan sprutades in, annars kändes det knappt!

Tack för svar! De lugnade mig något :)
  • Målarsasah
    Anonym Ellliiin skrev 2017-09-02 01:47:16 följande:

Ja men exakt!! Kan relatera till 200%.. så våra mammor också "är det inte dags för snart också ni som varit tillsammans så många år nu?!" Och man säger bara mm visste.. och små ler samtidigt som man spricker inombords.. har inte mage heller att säga att vi försöker men kanske inte går som vi tänkt.. är typ "rädd" för svaren.. vet inte hur länge man kommer stå ut med frågorna.. hur länge har ni alla försökt här egentligen? Vi är på typ försök 30.....

Uh ja man har bara lusta att skrika som en tonåring; ni fattar ju ingenting. Haha !

Vissa saker vill man inte dela med sig av. Vi är ju 25 båda två och varit tillsammans i 8 år, resten av våran umgängeskrets har inte kommit till stadiet att vilja skaffa barn så dom få gångerna man har sökt lite tröst i bästa vännen så inser jag direkt att de blir så fel. När vi va inne på försök nummer 6 så fick hon reda på att hon va gravid med sitt ex och gjorde abort, jag va med henne som stöd eftersom hon är min bäst vän samtidigt som jag trodde jag skulle lägga mig i fosterställning och gå av på mitten.

Vi går in på försök 15 nu. Fick min mens igår tydligen på bim-6 Så nu är jag så otroligt förvirrad över min kropp. Har haft regelbunden mens hela mitt liv men nu vet jag inte vad som har hänt senaste tiden, den här varit både sen och tidig sedan november förra året så nu är de bara pannkaka av allt...

Kram!
  • Målarsasah

Hej allihopa!

Vad trevligt med fler!

Och vad kul att dom flesta är så nära sina utredningar och till och med under utredning nu!

Känns ju helt plötsligt som om att man inte är helt ensam längre vilket är lätt att känna i den här situationen!

Kram på er!

• Målarsasah

Förhoppningsvis är den kommande långa resan värt de. Man hoppas ju på att lösningen är hyffsat simpel.

Ja de där med adoption är ju en knepig fråga. Min sambo säger ju tvär nej till både adoption och donation.. han säger hela tiden när de kommer på tal att är de inte något av både dig och mig så vill jag inte. Man känner sig lagom rädd inför att ev vara problemet som inte kan lösas, vilket gör då att jag kommer ta i från honom bland de vackraste man kan få här i livet. Jobbiga tankar som dyker upp såhär när man försöker tänka positivt om att de nog bara är någon blockning i äggledarn eller tunn slämmhinna eller vad fasen som helst. Fan man hinner ju planera ett helt liv under den här väntan...

• Målarsasah
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-12 16:39:05 följande:

Var hos läkaren idag för min spänningshuvudvärk (har det sen länge men måste gå dit för att få mina alvedon). Läkaren vill skriva ut naproxen vilket jag sa att jag inte vill ha då vi försöker bli gravida. Hon frågar hur länge vi försökt och hur länge jag undvikit preparat såsom ipren och naproxen och jag svarar "i 15månader". Får då svaret, som en känga i ansiktet; ja, du verkar ju redan vara infertil så en ipren eller naproxen kommer inte göra någon större skada.

Blev helt ställd att hon uttryckte sig så som jag tänkte. Men hade ni börjat använda något av dessa preparat nu?

Men herregud! Hur fasen kan man slänga ut sig en sådan idiotisk kommentar! Förstår att du blev ställd!

Jag tar helst Alvedon om jag tar något, passa på att fråga dom på första mötet om vad dom tycker. Har själv mycket spänningshuvudvärk och även migrän och då har man ju inget annat val än att ta något starkare som naproxen. Hoppas värken ger sig för dig!
  • Målarsasah
    Hoppas på första skrev 2017-09-13 11:11:41 följande:

Hej. Vi har ju en tid bokad den 20/9. Jag och sambon bestämde oss för att köra med Ägglossningstest denna månaden också för att veta 100% på besöket hur det såg ut denna månaden. Jag har en cykel på 32 dagar. Missade att köpa test så började testa på dag 13. Ingen höjning alls sen dess.. fattar inte. Varje månad i ett år har jag haft Ägglossning regelbundet utan avvikelser. Tror ni jag missade ägglossningen denna månaden för att jag testade försent? Har idag på dag 24 mensvärk.. brukar få det nån dag innan mens. Att tillägga har jag gått ner 11 kilo på ca 1,5 månad. Kontrollerat med träning och måltidsersättningar. Tror ni det påverkar min cykel så att Ägglossning uteblir? Helt orolig här och blir orolig att de inte ska hjälpa mig på besöket för att jag är i en viktminskningsfas... här hår man ner i vikt för att åka chanserna men så blir det motsatt effekt. Eller är jag kanske gravid utan att veta.. förvirrande..

När jag hade min viktresa på ca 14 kilo på kort tid så blev min cykel rubbad så de är fullt normalt att de händer och som föregående talare så är de normalt att ha ca 10 äl på ett år. :)
  • Målarsasah
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-13 15:54:36 följande:

Imorgon har vi första utredningsmötet. Vi har varit väldigt slutna och inte berättat för folk om detta, inte ens våra närmsta. Vad säger man till sin familj? Hur säger man det?

I min familj pratar man nämligen inte om saker som att må dåligt, vad man går igenom etc. Men jag vill ändå att våra närmsta ska veta. Kan ni hjälpa mig?

Har du ingen nära som du verkligen litat på? Jag har min närmaste vän och även en kusin som jag pratar om detta med då de är jobbigt att ha denna tyngd på axlarna bara ni (du och din kille). Men de är ju olika mellan personer men de är vad jag tycker är skönast.
Svar på tråden vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet