• Emmson

BF maj 2018

Jag har inte sett någon majtråd ännu. Jag plussade nyligen och har bf runt månadsskiftet april/maj. Någon annan som hunnit plussa? Vore så kul att följa varandra och kanske göra en fb-grupp längre fram! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-21 17:37
    Det finns en hemlig facebookgrupp nu som är under uppbyggnad. Skicka meddelande till mig med din mailadress så får du en inbjudan via mail till gruppen. Alla som är beräknade i maj är välkomna, även ni som är beräknade strax innan eller strax efter, säg max fem dagar innan eller efter. :)

• Svar på tråden BF maj 2018
  • Tigrezzz

Tips vid illamående som ofta funkar på mig...mariekex,ingefärsshot och vatten med pressad citron i samt att äta fil/yoghurt!

• Emmalisan
    Tigrezzz skrev 2017-10-02 20:53:56 följande:

Förresten var bor ni i vårt avlånga land?

Själv bor jag i Skåne!

Skåne här med! :D 
  • Charlieellerså
    Cocos222 skrev 2017-10-02 17:20:10 följande:

Hej!

Har bf 22 maj, vecka 6+5 i fredags kom illamåendet med buller o bång, kräkts hela fredagen o lördagen o fick sedan lergigan comp som ju hjälper mot att kräkas men dovt illamående nu och då. Hur mår ni andra tips på att slippa illamåendet ? Fruktansvärt trött och tagen! Tur jag tog ledigt just denna vecka! Gjorde vul 6+1 och hjärtat slog :) <3

Grattis till tickande litet hjärta. <3 Jag överväger också att äta någon medecin mot illamåendet nu. Då funkar de bra för dig alltså.

Mår som allra sämst på em/kvällen och vissa nätter. Så har det varit alla graviditeter. Kräks galla och säger som du, trött och tagen. Glad att jag inte kräkts på min vfu-plats ännu där jag gör min praktik. Jag äter salta kex, massor av smörgåsar just nu och fil med flingor Och som under alla graviditeter är pulvermos min allra bästa vän. Inte speciellt nyttig kost men det är vad jag klarar sv. Absolut inget sött, broccoli är uteslutet liksom örtkryddor och mycket mer. Antar att detta bidrar till halsbrännan jag har.
  • Firstborn1

Hej, jag plussade den 26/9 och är beräknad till den 24/5. Det är första gången jag är gravid och jag är så förväntansfull och glad. Det hade varit superkul att följa er andra. 
    Glad

• Cookieh

Hej! Är ny i tråden. Är preggers vecka 10 (9+1) med bf 6 maj med andra barnet.

Med första barnet var jag helt sjukskriven vecka 7-20 pga bla illamående. Därefter lättade det så pass mycket att jag kunde jobba 50%. Den här gången kan jag hantera illamåendet lite bättre men är fortfarande så dålig att jag är sjukskriven sedan vecka 8. Vare gång jag försöker ta mig upp/ut ur lägenheten blir illamåendet värre. Jag äter Lergigan Comp så jag spyr inte så mycket längre men mår ständigt skit.

Av er som också mår/mått illa, är det någon som har hunnit SLUTA må illa ännu? Jag sätter allt mitt hopp till att det ska gå över snabbare för mig denna gång.

• NerfMom
    Cookieh skrev 2017-10-03 06:10:05 följande:

Hej! Är ny i tråden. Är preggers vecka 10 (9+1) med bf 6 maj med andra barnet.

Med första barnet var jag helt sjukskriven vecka 7-20 pga bla illamående. Därefter lättade det så pass mycket att jag kunde jobba 50%. Den här gången kan jag hantera illamåendet lite bättre men är fortfarande så dålig att jag är sjukskriven sedan vecka 8. Vare gång jag försöker ta mig upp/ut ur lägenheten blir illamåendet värre. Jag äter Lergigan Comp så jag spyr inte så mycket längre men mår ständigt skit.

Av er som också mår/mått illa, är det någon som har hunnit SLUTA må illa ännu? Jag sätter allt mitt hopp till att det ska gå över snabbare för mig denna gång.

Stackare!

Har inte alls mått illa att tala på och är så glad att jag inte gör det för jag kan inte kräkas rent tekniskt. Men ska inte ropa hej än :)

Blir lätt åksjuk dock längre sträckor men ska ta fram mina åksjukeband.

Läste att det kan hjälpa med vissa mineraler för mab har brist och det låter ju logiskt när man bär på någon som tar extra av en :)
  • JOHSTE
    Celegans skrev 2017-09-30 22:51:18 följande:

Ja jag känner att ju mer man läser på och lär sig om desto bättre. Ja jag vill verkligen amma om det går. Är ju så positivt för bebisen att få både näringen och hjälp att bygga upp ett bra immunförsvar. Och det ska bli mysigt dessutom. Men säkert svårt att få till tekniken i början.

Jag känner mig inte särskilt orolig över att skada bebisen med för tajta jeans, men jag får väldigt ont i magen.

Åh vad kul, skönt att du äntligen fick chans att berätta för dem också. Toppen att kunna ärva saker. Men förstår precis vad du menar med att det känns tidigt att redan inreda för bebisen. Vi berätta faktiskt för närmsta familjen idag. De blir väldigt glada för vår skull och jag känner att det är oerhört skönt att ha deras stöd och äntligen kunna prata med dem om graviditeten. Håller med om att allt nu känns mer verkligt när det hela är uttalat och inte längre hemligt för de närmsta.

Mysigt att träffa bebis! Ja visst är det en märklig känsla att en sådan liten bebis nu växer till sig i magen och bär på våra gener.

Härligt att din familj reagera så bra!

Känns så konstigt. Jag tycker att tiden går så extremt långsamt, men kollar man Preglife-appen så är man redan uppe i över 20%. Det är ju en femtedel som redan swischat förbi! Tiden går fortare än vad man tror :)
  • Cocos222
    Charlieellerså skrev 2017-10-02 21:39:38 följande:

Grattis till tickande litet hjärta. <3 Jag överväger också att äta någon medecin mot illamåendet nu. Då funkar de bra för dig alltså.

Mår som allra sämst på em/kvällen och vissa nätter. Så har det varit alla graviditeter. Kräks galla och säger som du, trött och tagen. Glad att jag inte kräkts på min vfu-plats ännu där jag gör min praktik. Jag äter salta kex, massor av smörgåsar just nu och fil med flingor Och som under alla graviditeter är pulvermos min allra bästa vän. Inte speciellt nyttig kost men det är vad jag klarar sv. Absolut inget sött, broccoli är uteslutet liksom örtkryddor och mycket mer. Antar att detta bidrar till halsbrännan jag har.

Tack :) jag tycker att lergigan comp hjälpt till att ta bort det värsta illamåendet men idag verkar den inte alls lika bra så hoppas det är ett undantag. Fått i mig en smoothie men det är allt. Många pratar om ingefära tabletter, kanske värt att testa. Vilken vecka är du i?
  • Celegans
    JOHSTE skrev 2017-10-03 08:57:58 följande:
    Härligt att din familj reagera så bra!

Känns så konstigt. Jag tycker att tiden går så extremt långsamt, men kollar man Preglife-appen så är man redan uppe i över 20%. Det är ju en femtedel som redan swischat förbi! Tiden går fortare än vad man tror :)
    Ja det känns jättekul. Trodde iof inget annat, men roligt ändå att de också ser fram emot bebisen så mycket.

Ja tiden går extremt långsamt på ett sätt. Samtidigt så är det 11 veckor för mig på lördag och då är ju snart första trimestern förbi! Jag har börjat noja igen över att UL inte ska visa en välmående levande bebis. Det är säkert naturligt att känna så. Men jag mår så himla bra att jag ifrågasätter om allt är rätt där inne. Om en vecka är det inskrivning och då kanske det känns lite bättre. Om mindre än två veckor får vi äntligen gå på UL!! :)

Använder du någon mer app utöver Preglife?
  • Charlieellerså
    Cocos222 skrev 2017-10-03 09:55:11 följande:

Tack :) jag tycker att lergigan comp hjälpt till att ta bort det värsta illamåendet men idag verkar den inte alls lika bra så hoppas det är ett undantag. Fått i mig en smoothie men det är allt. Många pratar om ingefära tabletter, kanske värt att testa. Vilken vecka är du i?

Hoppas det ändå vänder för dig snart. Jag är i v 7+4. Mådde precis så här förra graviditeten med. Kommer inte ihåg riktigt men tror det gav sig i v 11. Vilken vecka är du i?
Svar på tråden BF maj 2018