• Emmson

BF maj 2018

Jag har inte sett någon majtråd ännu. Jag plussade nyligen och har bf runt månadsskiftet april/maj. Någon annan som hunnit plussa? Vore så kul att följa varandra och kanske göra en fb-grupp längre fram! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-21 17:37
    Det finns en hemlig facebookgrupp nu som är under uppbyggnad. Skicka meddelande till mig med din mailadress så får du en inbjudan via mail till gruppen. Alla som är beräknade i maj är välkomna, även ni som är beräknade strax innan eller strax efter, säg max fem dagar innan eller efter. :)

• Svar på tråden BF maj 2018
  • Sw123
    Villfly skrev 2017-09-28 09:48:42 följande:

Hej. Plussade förra veckan. Bf 6 maj enligt appen. Trodde inte jag va gravid då jag hade en nidblödning som jag trodde var sparsam mens och ej sex efter det. Så vart lite chockad. Har en 2,5 åring redan, med henne hade jag en liten nidblödning.

Tyckte att jag började må dåligt och fick avsmak för kaffe och snus(snusa en dosa om dagen normalt) så testade och vart ett starkt plus! Jag mår fruktansvärt illa. Får kväljningar hela tiden och måste proppa i mig nåt för att må bättre, inte spytt än men kommer nog snart känns de som. Men mår bra mycket mer illa än med dottern. Tycker jag sväller upp snabbare nu också. Bara v 9 och kan inte knäppa mina jeans, med dottern märktes det inte på magen förs en vecka 16 ca. Har hört att man blir större med andra barnet.

Läser i tråden att många gör UL tidigt i graviditeten, lite nyfiken på varför? Är det rutin i eran kommun? Eller begär ni det? Här får man första UL först runt v 17-18. Har inskrivning hos BM 31 Oktober, även detta sent jämfört med vissa andra... Här är det v 12 för inskrivning.

Grattis vad kul :)
    Jag vill göra tidigt UL för att se om den lever. Är orolig för att den inte gör det. Ska träffa BM i morgon och rådfråga om var man kan gå och göra det någonstans :)
  • alx l

hej! Jag hoppar också in här! Är gravid med BF 14/5! Kommer bli mitt 3:e barn om allt går vägen, de andra två är födda -14 & -16. Blev en liten "hoppsan" då vi inte alls planerat att bli gravida nu, men gärna vill ha en 3a i framtiden. Mår extremt illa (kräks på morgonen & mår illa hela dagen) men ändå MYCKET bättre än tidigare graviditeter som jag kräkts konstant och fått vara sjukskriven så tack och lov för att det är under kontroll (går på 2 läkemedel mot illamående). Men gör mig samtidigt lite orolig eftersom att jag inte mår lika illa som tidigare grav. Håller tummarna att allt ser bra ut har fått tid för ett UL 25/10 pga jag hade en blödning i 3 dagar (trodde det var min mens!) så ska kolla så att allt ser ok ut. Hoppas ni har en bra torsdag!

• JOHSTE
    Celegans skrev 2017-09-27 07:18:42 följande:

Ja det blir ju säkert i v12 ni får gå på ultraljud. :) Vi har inskrivning 10/10 och sedan UL 16/10. Börjar äntligen närma sig!

Urs vad jobbigt att behöva kissa 2ggr på natt, jag tycker det är jobbigt med 1 gång. Svullnaden om magen känner jag igen. Skönast är strumpbyxor på dagarna. :) Har även ett par riktigt stretchiga jeans med hög midja som funkar ok för magen. Visst är det lustigt att man kan få avsmak för saker man tidigare älskade? I början av graviditeten drack jag en liten kopp kaffe om dagen, men nu har jag lyckats sluta helt så inget mer koffein.

Lite orolig för BB-plats är jag väl, fast där jag bor verkar inte trycket vara allt för farligt ändå. Inte som Stockholm i alla fall. Sedan hoppas jag bara att de verkligen har tid för en när man är där. Jag antar att situation kommer kännas stressig och läskig för en oavsett när man är förstföderska, så oron är förmodligen lite större än vad som behövs. Vi har ju båda två bf innan semestertid i alla fall vilket känns skönt. :)

Du har ju jätte nära till ul nu, så himla spännande :)

Jag hoppas verkligen att jag får mitt ul fort efter inskrivningen!

Jag har mått väldigt bra i 2 dagar nu. Får tankar om att allt inte är som det ska. Men min sambo säger åt mig att sluta noja.

Jag är lite små orolig över BB plats. Bor dock inte i Stockholm, men är har några bekanta som blivit skickade till grannstaden. Men det problemet får man väl ta då. Ska bli spännande att föda. Är du "rädd" för förlossningen?
  • Celegans
    JOHSTE skrev 2017-09-28 20:05:27 följande:

Du har ju jätte nära till ul nu, så himla spännande :)

Jag hoppas verkligen att jag får mitt ul fort efter inskrivningen!

Jag har mått väldigt bra i 2 dagar nu. Får tankar om att allt inte är som det ska. Men min sambo säger åt mig att sluta noja.

Jag är lite små orolig över BB plats. Bor dock inte i Stockholm, men är har några bekanta som blivit skickade till grannstaden. Men det problemet får man väl ta då. Ska bli spännande att föda. Är du "rädd" för förlossningen?

Så skönt att du mått bra! Jag kan känna vissa dagar att det är jobbigt när energin är låg och aptiten är dålig, men för det mesta mår jag riktigt bra och påverkas inte negativt på jobb och fritid än så länge. Kan känna precis som dig en viss oro att jag har så lite symtom, men just nu försöker jag bara fokusera på att vara tacksam för att jag mår bra. :) Långt ifrån alla är illamående och mår dåligt i början av graviditeten, så du och jag är lyckligt lottade.

Det vore såklart jättejobbigt att inte få plats på närmsta BB, men det kommer säkert gå bra oavsett. :) Jag är inte direkt rädd för förlossningen, men tanken är såklart lite obehaglig och skrämmande. Tror att när bebisen växt till sig och man börjar inse vad man ska krysta ut så kommer nog en viss rädsla infinna sig.. Hur känner du? Ganska mäktigt ändå att man som kvinna ska bära på bebisen i 9 månader och sedan föda. Ska bli häftigt!
  • JOHSTE
    Celegans skrev 2017-09-28 22:00:13 följande:

Så skönt att du mått bra! Jag kan känna vissa dagar att det är jobbigt när energin är låg och aptiten är dålig, men för det mesta mår jag riktigt bra och påverkas inte negativt på jobb och fritid än så länge. Kan känna precis som dig en viss oro att jag har så lite symtom, men just nu försöker jag bara fokusera på att vara tacksam för att jag mår bra. :) Långt ifrån alla är illamående och mår dåligt i början av graviditeten, så du och jag är lyckligt lottade.

Det vore såklart jättejobbigt att inte få plats på närmsta BB, men det kommer säkert gå bra oavsett. :) Jag är inte direkt rädd för förlossningen, men tanken är såklart lite obehaglig och skrämmande. Tror att när bebisen växt till sig och man börjar inse vad man ska krysta ut så kommer nog en viss rädsla infinna sig.. Hur känner du? Ganska mäktigt ändå att man som kvinna ska bära på bebisen i 9 månader och sedan föda. Ska bli häftigt!

Självklart känns det läskigt och jag är rädd för att föda. Men samtidigt känner jag att varenda mamma i hela världen har gjort det, så varför skulle inte jag klara det? :) Jag tror att man går in i sig själv så mycket. Och sålänge man är fokuserad och känner att man inte tappar kontrollen så tror jag att det kommer att gå hur bra som helst. Det är som du säger; häftigt! Riktigt häftigt!

Har ni pratat något om att gå på alla dessa kurser som man blir erbjuden?
  • Celegans
    JOHSTE skrev 2017-09-29 07:35:43 följande:
    Självklart känns det läskigt och jag är rädd för att föda. Men samtidigt känner jag att varenda mamma i hela världen har gjort det, så varför skulle inte jag klara det? :) Jag tror att man går in i sig själv så mycket. Och sålänge man är fokuserad och känner att man inte tappar kontrollen så tror jag att det kommer att gå hur bra som helst. Det är som du säger; häftigt! Riktigt häftigt!

Har ni pratat något om att gå på alla dessa kurser som man blir erbjuden?
    Ja jag försöker ha samma mindset som dig. Klart vi ska klara det! Det är ju en dag vi kommer mentalt förbereda oss på i flera månader.

Vi kommer nog att gå på vissa kurser. Dels amningskurs och en om hur man kan förebygga ryggont osv. Jag har lite dålig koll på vad som erbjuds faktiskt. Vad har ni tänkt?

Min mage börjar bli ganska svullen nu och buktar ut lite lite. Är såklart mest livmodern och typ gaser. Jeansen är obekväma. Ska bli så skönt när alla vet och man inte behöver gå runt och dölja en stor hemlighet längre. 
  • pandoraDiem

Att föda barn är det häftigaste jag gjort :) visst det gör ont men det leder till att ens underbara barn kommer ut. Så häftigt!

• JOHSTE
    Celegans skrev 2017-09-29 08:03:27 följande:

Ja jag försöker ha samma mindset som dig. Klart vi ska klara det! Det är ju en dag vi kommer mentalt förbereda oss på i flera månader.

Vi kommer nog att gå på vissa kurser. Dels amningskurs och en om hur man kan förebygga ryggont osv. Jag har lite dålig koll på vad som erbjuds faktiskt. Vad har ni tänkt?

Min mage börjar bli ganska svullen nu och buktar ut lite lite. Är såklart mest livmodern och typ gaser. Jeansen är obekväma. Ska bli så skönt när alla vet och man inte behöver gå runt och dölja en stor hemlighet längre. 

Om jag ska vara ärlig så har jag inte heller stenkoll på vad som erbjuds. Men känns ju som om att amningskursen kan vara nyttig att gå på. Man vill ju gärna amma om man kan :) Antar att vi får reda på det på inskrivningen :)

Min mage känns också väldigt svullen. Jag kan knappt ha mina jeans längre då man är rädd att bebisen kläms där inne trots att han/hon inte är större än ett hallon.

Vi berättade för mina bröder med familjer igår. Dom blev jätte glada :) Och erbjöd båda skötbord, babynest och allt sånt som de inte har användning av längre. Själlvklart sa vi att det var tidigt att ta emot allt, men vi blev väldigt tacksamma då det tex var Hemnes skötbordet vi ändå tänkt köpa, då vi har byrå och skoskåp i den serien bl.a. Känns lite verkligare på något sätt nu när hela min familj vet om det. Säger som dig, ska bli skönt att inte dölja det längre om x antal veckor :) Nu ska vi bara hoppas att allt går bra!

Igår var även min sambos bästa vän med familj här på middag med deras deras 22 dagar gamla bebis. Man kan inte förstå vad som väntar oss. Tänk att vi båda väntar en sån liten mini-människa. En liten mini oss :)
  • Pando
    JOHSTE skrev 2017-09-30 07:16:27 följande:
    Om jag ska vara ärlig så har jag inte heller stenkoll på vad som erbjuds. Men känns ju som om att amningskursen kan vara nyttig att gå på. Man vill ju gärna amma om man kan :) Antar att vi får reda på det på inskrivningen :)

Min mage känns också väldigt svullen. Jag kan knappt ha mina jeans längre då man är rädd att bebisen kläms där inne trots att han/hon inte är större än ett hallon.

Vi berättade för mina bröder med familjer igår. Dom blev jätte glada :) Och erbjöd båda skötbord, babynest och allt sånt som de inte har användning av längre. Själlvklart sa vi att det var tidigt att ta emot allt, men vi blev väldigt tacksamma då det tex var Hemnes skötbordet vi ändå tänkt köpa, då vi har byrå och skoskåp i den serien bl.a. Känns lite verkligare på något sätt nu när hela min familj vet om det. Säger som dig, ska bli skönt att inte dölja det längre om x antal veckor :) Nu ska vi bara hoppas att allt går bra!

Igår var även min sambos bästa vän med familj här på middag med deras deras 22 dagar gamla bebis. Man kan inte förstå vad som väntar oss. Tänk att vi båda väntar en sån liten mini-människa. En liten mini oss :)
    "Man vill ju gärna amma om man kan" får det att låta som att det är självklart att alla ska amma. Jag är allt annat än säker på att jag vill amma. Nu kanske detta förtjänar en helt egen tråd egentligen, men ville bara belysa att man kanske inte alls vill amma. Sen förstår jag att du menar att du vill amma och det är ju självklart okej.

Tycker det är så konstigt att det inte finns mer information att tillgå som är objektiv med fördelar och nackdelar. Jag skulle nästan bli förvånad om barnmorskan inte kommer säga att säga det, "man vill ju amma" när jag förklarar min osäkerhet, har redan fått höra av föräldrar att bara tanken på att inte amma är självisk osv. Den blivande föräldraboxen, plötsligt ska man tycka, tänka och göra exakt likadant.

Nu är detta inte riktat mot dig Johste, så jag får ursäkta lite för utspelet, meningen bara väckte tankar hos mig som jag gärna delar med mig av för att se om nån av er kanske känner igen sig :)
  • Frekaj
    Sw123 skrev 2017-09-28 09:15:21 följande:

Grattis :) vad kul!!

Tack så mycket! :)
Svar på tråden BF maj 2018