• Emmson

BF maj 2018

Jag har inte sett någon majtråd ännu. Jag plussade nyligen och har bf runt månadsskiftet april/maj. Någon annan som hunnit plussa? Vore så kul att följa varandra och kanske göra en fb-grupp längre fram! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-21 17:37
    Det finns en hemlig facebookgrupp nu som är under uppbyggnad. Skicka meddelande till mig med din mailadress så får du en inbjudan via mail till gruppen. Alla som är beräknade i maj är välkomna, även ni som är beräknade strax innan eller strax efter, säg max fem dagar innan eller efter. :)

• Svar på tråden BF maj 2018
  • Schweizaren

Någon mer än jag som lider av extremt illamående?
    Har legat med huvudet i toaletten i två veckor nu. Får springa ut från möten på jobbet för att spy. Borde kanske vara hemma lite mer men känner mig dum, 9 veckor gravid och redan ett vrak, haha:)
    Har dock kommit på att om jag äter ngt var 30min känns det bättre, börjar bli sjukt trött på snacks :D

• hannaa2017
    Schweizaren skrev 2017-09-30 09:28:22 följande:

Har legat med huvudet i toaletten i två veckor nu. Får springa ut från möten på jobbet för att spy. Borde kanske vara hemma lite mer men känner mig dum, 9 veckor gravid och redan ett vrak, haha:)

Har dock kommit på att om jag äter ngt var 30min känns det bättre, börjar bli sjukt trött på snacks :D

Jag har också mått fruktansvärt illa i 2 veckor. Är i vecka 8, 7+5. Har varit hemma från jobbet båda veckorna. Fick lergigan utskrivet och det hjälper mig bra. Fick inte behålla mat eller vatten förut. Livet bara försvann från mig. Längtar så fruktansvärt tills det vänder och man kan börja njuta av graviditeten. :) Kämpa på.
  • Schweizaren
    hannaa2017 skrev 2017-09-30 12:59:08 följande:
    Jag har också mått fruktansvärt illa i 2 veckor. Är i vecka 8, 7+5. Har varit hemma från jobbet båda veckorna. Fick lergigan utskrivet och det hjälper mig bra. Fick inte behålla mat eller vatten förut. Livet bara försvann från mig. Längtar så fruktansvärt tills det vänder och man kan börja njuta av graviditeten. :) Kämpa på.
    Jag fick också lite olika saker utskrivet men sen sa en annan läkare till mig att det alltid är bättre att inte ta ngt. Så efter det har jag varit lite restriktiv. Jag äter ingefäratabletter, nackdelen är dock att de ger lite halsbränna. Bättre än att spy dock:)

Känns dock som att det börjar bli lite bättre, startar inte varje dag men en spya längre:) som sagt, små matintag hela tiden verkar hjälpa.
  • Charlieellerså
    Schweizaren skrev 2017-09-30 09:28:22 följande:

Jag är också väldigt illamående. Kräks någon gång per dag men mår illa i stort sett hela dagarna nu v. 7+1. Så himla trött också. Längtar också tills det vänder med illamåendet.
  • Schweizaren
    Charlieellerså skrev 2017-09-30 15:59:11 följande:
    Jag är också väldigt illamående. Kräks någon gång per dag men mår illa i stort sett hela dagarna nu v. 7+1. Så himla trött också. Längtar också tills det vänder med illamåendet.
    Det satte igång för mig runt vecka 7 och har hållt i sig sedan dess. Jag inbillar mig dock att det har varit bättre de sista 4 dagarna (9+5 idag). Värst är natten, runt 3am börjar jag må dåligt och ligger och vrider mig i sängen. Har börjat ha ett knäckebröd på nattduksbordet och tar en tugga av det mitt i natten (inte jättegott..). Känns liksom som att magen är 'tom' och att jag blir illamående av det.
  • JOHSTE
    Pando skrev 2017-09-30 08:01:34 följande:

"Man vill ju gärna amma om man kan" får det att låta som att det är självklart att alla ska amma. Jag är allt annat än säker på att jag vill amma. Nu kanske detta förtjänar en helt egen tråd egentligen, men ville bara belysa att man kanske inte alls vill amma. Sen förstår jag att du menar att du vill amma och det är ju självklart okej.

Tycker det är så konstigt att det inte finns mer information att tillgå som är objektiv med fördelar och nackdelar. Jag skulle nästan bli förvånad om barnmorskan inte kommer säga att säga det, "man vill ju amma" när jag förklarar min osäkerhet, har redan fått höra av föräldrar att bara tanken på att inte amma är självisk osv. Den blivande föräldraboxen, plötsligt ska man tycka, tänka och göra exakt likadant.

Nu är detta inte riktat mot dig Johste, så jag får ursäkta lite för utspelet, meningen bara väckte tankar hos mig som jag gärna delar med mig av för att se om nån av er kanske känner igen sig :)

Formulerar om mig. "Jag vill gärna amma om jag kan"

Jag struntar i vad andra mammor vill och gör. Vill man inte amma, så lägger jag ingen vikt i det. Vill du amma -varsågod! Man känner sig själv, sin kropp och sitt barn bäst.

Håller med dig om denna föräldrabox, om vad man ska tycka och tänka, om vad dom är rätt och fel. Jag ödslar ingen energi på vad andra tycker, man gör som man själv vill :)
  • Charlieellerså
    Schweizaren skrev 2017-09-30 16:43:51 följande:

Det satte igång för mig runt vecka 7 och har hållt i sig sedan dess. Jag inbillar mig dock att det har varit bättre de sista 4 dagarna (9+5 idag). Värst är natten, runt 3am börjar jag må dåligt och ligger och vrider mig i sängen. Har börjat ha ett knäckebröd på nattduksbordet och tar en tugga av det mitt i natten (inte jättegott..). Känns liksom som att magen är 'tom' och att jag blir illamående av det.

Så jobbigt. Hoppas det är på väg att vända för dig nu. Det är så svårt att må så här dåligt i början innan jag vill berätta för folk runtomkring. Även mina äldsta barn undrar ju vad som är fel med mig. Och berättar jag för dem är det nog ute offentligt inom kort. ; )
  • Charlieellerså
    JOHSTE skrev 2017-09-30 17:46:58 följande:

Jag struntar i vad andra mammor vill och gör. Vill man inte amma, så lägger jag ingen vikt i det. Vill du amma -varsågod! Man känner sig själv, sin kropp och sitt barn bäst.

Håller med dig om denna föräldrabox, om vad man ska tycka och tänka, om vad dom är rätt och fel. Jag ödslar ingen energi på vad andra tycker, man gör som man själv vill :)

Instämmer. Hur man än gör finns det folk som tycker och tänker om det och man får försöka hitta sin egen väg i föräldraskapet. Från graviditetens första dag och framåt.
  • Celegans
    JOHSTE skrev 2017-09-30 07:16:27 följande:

Om jag ska vara ärlig så har jag inte heller stenkoll på vad som erbjuds. Men känns ju som om att amningskursen kan vara nyttig att gå på. Man vill ju gärna amma om man kan :) Antar att vi får reda på det på inskrivningen :)

Min mage känns också väldigt svullen. Jag kan knappt ha mina jeans längre då man är rädd att bebisen kläms där inne trots att han/hon inte är större än ett hallon.

Vi berättade för mina bröder med familjer igår. Dom blev jätte glada :) Och erbjöd båda skötbord, babynest och allt sånt som de inte har användning av längre. Själlvklart sa vi att det var tidigt att ta emot allt, men vi blev väldigt tacksamma då det tex var Hemnes skötbordet vi ändå tänkt köpa, då vi har byrå och skoskåp i den serien bl.a. Känns lite verkligare på något sätt nu när hela min familj vet om det. Säger som dig, ska bli skönt att inte dölja det längre om x antal veckor :) Nu ska vi bara hoppas att allt går bra!

Igår var även min sambos bästa vän med familj här på middag med deras deras 22 dagar gamla bebis. Man kan inte förstå vad som väntar oss. Tänk att vi båda väntar en sån liten mini-människa. En liten mini oss :)

Ja jag känner att ju mer man läser på och lär sig om desto bättre. Ja jag vill verkligen amma om det går. Är ju så positivt för bebisen att få både näringen och hjälp att bygga upp ett bra immunförsvar. Och det ska bli mysigt dessutom. Men säkert svårt att få till tekniken i början.

Jag känner mig inte särskilt orolig över att skada bebisen med för tajta jeans, men jag får väldigt ont i magen.

Åh vad kul, skönt att du äntligen fick chans att berätta för dem också. Toppen att kunna ärva saker. Men förstår precis vad du menar med att det känns tidigt att redan inreda för bebisen. Vi berätta faktiskt för närmsta familjen idag. De blir väldigt glada för vår skull och jag känner att det är oerhört skönt att ha deras stöd och äntligen kunna prata med dem om graviditeten. Håller med om att allt nu känns mer verkligt när det hela är uttalat och inte längre hemligt för de närmsta.

Mysigt att träffa bebis! Ja visst är det en märklig känsla att en sådan liten bebis nu växer till sig i magen och bär på våra gener.
  • Pando
    JOHSTE skrev 2017-09-30 17:46:58 följande:

Vad skönt att höra! Å åter igen, var inte direkt riktat mot dig så får lite ursäkta utspelet. Känns skönt att höra att fler känner igen föräldraboxen :)
Svar på tråden BF maj 2018