• Emmson

BF maj 2018

Jag har inte sett någon majtråd ännu. Jag plussade nyligen och har bf runt månadsskiftet april/maj. Någon annan som hunnit plussa? Vore så kul att följa varandra och kanske göra en fb-grupp längre fram! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-21 17:37
    Det finns en hemlig facebookgrupp nu som är under uppbyggnad. Skicka meddelande till mig med din mailadress så får du en inbjudan via mail till gruppen. Alla som är beräknade i maj är välkomna, även ni som är beräknade strax innan eller strax efter, säg max fem dagar innan eller efter. :)

• Svar på tråden BF maj 2018
  • Förstabebisen
    hannaa2017 skrev 2017-12-21 12:11:54 följande:

En till skåning här :)

Helsingborg.

Ja det var många skåningar här själv bor jag på Råå. Flyttade hit för 6 månader sen ungefär,är från Malmö annars,dit jag pendlar varjedaga pga jobb.
  • Taliya
    Förstabebisen skrev 2017-12-21 11:01:09 följande:

Nä va söt att du kom ihåg det tack så jätte mycket! Inte så lyckad en dock blev en tand mindre,jag hade så fruktansvärt ont så tandläkare sa att jag fick dra ut den. Det gick jätte bra.

Ja, jag ska också dra ut en tand. Iofs är det en visdomstand, men det är inte kul, jag HATAR tandläkaren :s

Får väl säga grattis igen till att det gick bra ändå och du blev av med smärtan ;)
  • Taliya

Nämen, säg inte att vi alla är skåningar här :D haha

Jag flyttade nyligen ner till Lund från Uppsala :)

• Förstabebisen
    Taliya skrev 2017-12-22 02:28:09 följande:

Ja, jag ska också dra ut en tand. Iofs är det en visdomstand, men det är inte kul, jag HATAR tandläkaren :s

Får väl säga grattis igen till att det gick bra ändå och du blev av med smärtan ;)

Tack! Välkommen till Skåne :) Lund är en underbar stad. Jo visst var det en visdomstand,men det gick ju så fort 2 min så var den ute :) Får hoppas bebisen också har lika bråttom ut Hahaha. God jul
  • Taliya
    Förstabebisen skrev 2017-12-23 01:24:16 följande:

Tack! Välkommen till Skåne :) Lund är en underbar stad. Jo visst var det en visdomstand,men det gick ju så fort 2 min så var den ute :) Får hoppas bebisen också har lika bråttom ut Hahaha. God jul

Tackar :)
  • Dupis

[quote=78304398][quote-nick]Taliya skrev 2017-12-25 23:03:45 följande:[/quote-nick]Tackar :)[/quotep

Vissa som inte tycker vi tillhör Norrland men Gävle här =P BF 9 Maj

• hannaa2017

Hur går det för alla? :) Hur mår ni?

Själv börjar jag få nåt djävulskt ont i rygg och höfter. Magen är ofta spänd och hård efter ansträngning. Jobbar heltid med ett aktivt och stundtals tungt arbete. Tror inte jag kommer hålla för det länge till. Ryggen tar kål på mig, kan knappt gå i slutet av dagen.

Hoppas innerligt att jag blir sjukskriven snart på deltid åtminstone. Står knappt ut nu.

Tycker det är förfärligt att man inte kan söka graviditetspenning tidigare än 60 dgr innan beräknad förlossning. Det är ju så individuellt hur kroppen klarar den belastning som en graviditet innebär.

Är det ngn mer som ska söka graviditetspenning?

• Sanklu

Jag är från Luleå, BF 28/5 :) Var på RUL 29/12, allt såg bra ut och det såg ut som en liten tjej i magen :)

Jag har mått oförskämt bra hela graviditeten hittills, får hålla tummarna att det håller i sig

• pandoraDiem
    hannaa2017 skrev 2018-01-09 19:08:25 följande:

Hur går det för alla? :) Hur mår ni?

Själv börjar jag få nåt djävulskt ont i rygg och höfter. Magen är ofta spänd och hård efter ansträngning. Jobbar heltid med ett aktivt och stundtals tungt arbete. Tror inte jag kommer hålla för det länge till. Ryggen tar kål på mig, kan knappt gå i slutet av dagen.

Hoppas innerligt att jag blir sjukskriven snart på deltid åtminstone. Står knappt ut nu.

Tycker det är förfärligt att man inte kan söka graviditetspenning tidigare än 60 dgr innan beräknad förlossning. Det är ju så individuellt hur kroppen klarar den belastning som en graviditet innebär.

Är det ngn mer som ska söka graviditetspenning?

Usch jobbigt att ha ont. Hoppas det löser sig med jobbet.

Själv rullar allt på, så mysigt att känna bäbisen där inne :) ska antagligen börja plugga nu i slutet av januari, känns lönlöst att fortsätta söka jobb just nu (hade tidsbegränsad tjänst till november och sökt jobb sen dess). Studerandet är på distans så funderar på om det är möjligt att fortsätta även när bäbis dyker upp eller om det blir uppehåll. Får se.
  • pandoraDiem
    Sanklu skrev 2018-01-09 23:37:00 följande:

Jag är från Luleå, BF 28/5 :) Var på RUL 29/12, allt såg bra ut och det såg ut som en liten tjej i magen :)

Jag har mått oförskämt bra hela graviditeten hittills, får hålla tummarna att det håller i sig

Härligt med rul! Och skönt att du mått bra, hoppas det fortsätter så hela graviditeten!
  • ChipsPaus

Hej alla fina gravidmammor!

Jag är helt lost i den här djungeln när det kommer till barn (första barnet) BF 30/5. Är det någon som har börjat kolla på barnvagnar, sängar osv ? Har någon tips på vad man absolut bör ha efter förlossningen ? Hur är det med ammning av bebis? Är det någon som endast tänker amma utan mjölkersättning? Och vad gäller föräldrapenning, vad är bäst - att ta ut allt eller några dagar ? Ursäkta att det blev så många frågor vet verkligen inte vart jag ska vända mig. Vore så tacksam för alll hjälp.

• Ciconiidae
    ChipsPaus skrev 2018-01-13 14:13:49 följande:

Hej alla fina gravidmammor!

Jag är helt lost i den här djungeln när det kommer till barn (första barnet) BF 30/5. Är det någon som har börjat kolla på barnvagnar, sängar osv ? Har någon tips på vad man absolut bör ha efter förlossningen ? Hur är det med ammning av bebis? Är det någon som endast tänker amma utan mjölkersättning? Och vad gäller föräldrapenning, vad är bäst - att ta ut allt eller några dagar ? Ursäkta att det blev så många frågor vet verkligen inte vart jag ska vända mig. Vore så tacksam för alll hjälp.

Det som enligt mig är ett måste inför bebis ankomst är:

- babyskydd (för att ta sig från bb, går dock att hyra)

- några pyjamas, strumpor och mössa

- blöjor

- filt

Resten är för att underlätta. De flesta kör barnvagn men vissa kör endast sjal/sele. Vissa kör spjälsäng, andra bedsidecribe och en tredje skara babynest men de föesta kör ngn kombo. Rumpan kan tvåttas direkt i handfat och smörjas med rapsolja, babyn kan bada i vasken med rapsolja. Det är liksom upp till varke fanilj vilket behov de har och hur de vill göra.

Jag har en spjälsäng sedan innan som får stå i sovrummet som fallskydd och eventuellt om barnet kan tänka sig sova där på dagen, annars blir det babynest. Jag kör babypottning så kommer förmodligen tvåtta rumpan direkt vid handfatet. Men sen har jag babysitter, vagn, musikmobil, babygym etc för att det underlättar. Brösten läckte inte sist så köper inlägg sen om jag känner att jag behöver. Amningsbh köper jag också sen när mjölken runnit till så jag vet hur stora boobsen blir.

F-penning är ännu svårare för en utomstående att svara på. Men efter att barnet fyllt 1 år så måste du ta ut fem dgr i veckan för att inte förlora SGI. Tänk också på att du har semester att ta ut om du jobbar och att spara lite semesterdagar till inskolning och f-dgr för framtiden vid t ex studiedagar. Sist tog jag ut exakt så jag klarade mig så har väldigt många dgr kvar, så denna ggn kommer jag vara mer slösaktig.
  • ChipsPaus
    Ciconiidae skrev 2018-01-13 15:07:11 följande:

Det som enligt mig är ett måste inför bebis ankomst är:

- babyskydd (för att ta sig från bb, går dock att hyra)

- några pyjamas, strumpor och mössa

- blöjor

- filt

Resten är för att underlätta. De flesta kör barnvagn men vissa kör endast sjal/sele. Vissa kör spjälsäng, andra bedsidecribe och en tredje skara babynest men de föesta kör ngn kombo. Rumpan kan tvåttas direkt i handfat och smörjas med rapsolja, babyn kan bada i vasken med rapsolja. Det är liksom upp till varke fanilj vilket behov de har och hur de vill göra.

Jag har en spjälsäng sedan innan som får stå i sovrummet som fallskydd och eventuellt om barnet kan tänka sig sova där på dagen, annars blir det babynest. Jag kör babypottning så kommer förmodligen tvåtta rumpan direkt vid handfatet. Men sen har jag babysitter, vagn, musikmobil, babygym etc för att det underlättar. Brösten läckte inte sist så köper inlägg sen om jag känner att jag behöver. Amningsbh köper jag också sen när mjölken runnit till så jag vet hur stora boobsen blir.

F-penning är ännu svårare för en utomstående att svara på. Men efter att barnet fyllt 1 år så måste du ta ut fem dgr i veckan för att inte förlora SGI. Tänk också på att du har semester att ta ut om du jobbar och att spara lite semesterdagar till inskolning och f-dgr för framtiden vid t ex studiedagar. Sist tog jag ut exakt så jag klarade mig så har väldigt många dgr kvar, så denna ggn kommer jag vara mer slösaktig.

Åhh tusen tack för dina svar har ännu inte hunnit köpa något än förutom bebiskläder. Tänkte kanske vänta tills jag är 6-7 månader. När tror du är bäst o köpa barnvagn?
  • pandoraDiem
    ChipsPaus skrev 2018-01-15 10:19:38 följande:

Åhh tusen tack för dina svar har ännu inte hunnit köpa något än förutom bebiskläder. Tänkte kanske vänta tills jag är 6-7 månader. När tror du är bäst o köpa barnvagn?

Tänk på att om du ska köpa ny vagn i butik så kanske de inte har den inne utan som beställningsvara. När vi köpte vår sist hade de förlossningagaranti (tror jag det hette) så man kunde lämna tillbaka den och få alla pengar tillbaka om det värsta otänkbara skulle hända. Så vi köpte vår rätt tidigt, typ v25 kanske och hämtade ut den 1.5 månader innan bf. Lycka till!
  • FH24
    ChipsPaus skrev 2018-01-15 10:19:38 följande:

Hej!

Ett tips är att köpa barnvagn i tid då det ibland är väldigt lång leveranstid (Om den köps ny) :)

Vi passade på under mellandagsrean, så att den blev något billigare, haha :D
  • lillainna
    Raggmunken90 skrev 2018-01-05 21:55:48 följande:

Ingen här som bor i Norrland ? Boden

Har bf sista maj :)

Hej!

Jag är från Norrland, Pite.

Har Bf 16 maj :)
  • Förstabebisen

Hejsan

Hur mår alla här! Själv har kg fått foglossning som heter duga är sjukskriven på heltid,mindre roligt är detta med att sitta hemma men kanske är lite förberedande innan bebisen kommer. Jag har gått upp ett par kg typ 10 hehehe. Min mage är rätt stor o bebisen har fotbollsmatch där inne,mindre skönt när han sparkar på min urinblåsa.

Hoppas alla andra mår bra här <3

• trollis86
    Förstabebisen skrev 2018-01-22 12:18:39 följande:

Hejsan

Hur mår alla här! Själv har kg fått foglossning som heter duga är sjukskriven på heltid,mindre roligt är detta med att sitta hemma men kanske är lite förberedande innan bebisen kommer. Jag har gått upp ett par kg typ 10 hehehe. Min mage är rätt stor o bebisen har fotbollsmatch där inne,mindre skönt när han sparkar på min urinblåsa.

Hoppas alla andra mår bra här <3

Jag har också fått foglossning, en del dagar hemskt andra dagar som idag inte så mycket men tvivlar på att jag kommer överleva morgondagen i jobbet. Jobbar på förskola med 1-2 åringar och imorgon vet jag vi har många barn, idag var många lediga. Så antar det inte är många dagar innan sjukskrivning för mig heller. Hade nog hoppats/tänkt jag skulle kunna jobba till mars åtminstone för förra graviditeten 2014 hade jag bara foglossning riktigt i slutet av graviditeten men alla graviditeter är ju olika.
  • Förstabebisen
    trollis86 skrev 2018-01-22 20:25:43 följande:

Jag har också fått foglossning, en del dagar hemskt andra dagar som idag inte så mycket men tvivlar på att jag kommer överleva morgondagen i jobbet. Jobbar på förskola med 1-2 åringar och imorgon vet jag vi har många barn, idag var många lediga. Så antar det inte är många dagar innan sjukskrivning för mig heller. Hade nog hoppats/tänkt jag skulle kunna jobba till mars åtminstone för förra graviditeten 2014 hade jag bara foglossning riktigt i slutet av graviditeten men alla graviditeter är ju olika.

Stackars dig hoppas du blir sjukskriven snart. Själv önskar jag att jag kunde jobba för jag hatar o känna mig så här hjälplös,men har man ont så har man. Jag hoppas det löser sig för dig i alla fall så du får komma hem.
Svar på tråden BF maj 2018