ChipsPaus skrev 2018-01-13 14:13:49 följande:
Hej alla fina gravidmammor!
Jag är helt lost i den här djungeln när det kommer till barn (första barnet) BF 30/5. Är det någon som har börjat kolla på barnvagnar, sängar osv ? Har någon tips på vad man absolut bör ha efter förlossningen ? Hur är det med ammning av bebis? Är det någon som endast tänker amma utan mjölkersättning? Och vad gäller föräldrapenning, vad är bäst - att ta ut allt eller några dagar ? Ursäkta att det blev så många frågor vet verkligen inte vart jag ska vända mig. Vore så tacksam för alll hjälp.
Det som enligt mig är ett måste inför bebis ankomst är:
- babyskydd (för att ta sig från bb, går dock att hyra)
- några pyjamas, strumpor och mössa
- blöjor
- filt
Resten är för att underlätta. De flesta kör barnvagn men vissa kör endast sjal/sele. Vissa kör spjälsäng, andra bedsidecribe och en tredje skara babynest men de föesta kör ngn kombo. Rumpan kan tvåttas direkt i handfat och smörjas med rapsolja, babyn kan bada i vasken med rapsolja. Det är liksom upp till varke fanilj vilket behov de har och hur de vill göra.
Jag har en spjälsäng sedan innan som får stå i sovrummet som fallskydd och eventuellt om barnet kan tänka sig sova där på dagen, annars blir det babynest. Jag kör babypottning så kommer förmodligen tvåtta rumpan direkt vid handfatet. Men sen har jag babysitter, vagn, musikmobil, babygym etc för att det underlättar. Brösten läckte inte sist så köper inlägg sen om jag känner att jag behöver. Amningsbh köper jag också sen när mjölken runnit till så jag vet hur stora boobsen blir.
F-penning är ännu svårare för en utomstående att svara på. Men efter att barnet fyllt 1 år så måste du ta ut fem dgr i veckan för att inte förlora SGI. Tänk också på att du har semester att ta ut om du jobbar och att spara lite semesterdagar till inskolning och f-dgr för framtiden vid t ex studiedagar. Sist tog jag ut exakt så jag klarade mig så har väldigt många dgr kvar, så denna ggn kommer jag vara mer slösaktig.