• Cookieh

BF maj 2018

Hej! Är ny i tråden. Är preggers vecka 10 (9+1) med bf 6 maj med andra barnet.

Med första barnet var jag helt sjukskriven vecka 7-20 pga bla illamående. Därefter lättade det så pass mycket att jag kunde jobba 50%. Den här gången kan jag hantera illamåendet lite bättre men är fortfarande så dålig att jag är sjukskriven sedan vecka 8. Vare gång jag försöker ta mig upp/ut ur lägenheten blir illamåendet värre. Jag äter Lergigan Comp så jag spyr inte så mycket längre men mår ständigt skit.

Av er som också mår/mått illa, är det någon som har hunnit SLUTA må illa ännu? Jag sätter allt mitt hopp till att det ska gå över snabbare för mig denna gång.

• Cookieh
    Celegans skrev 2017-10-04 20:39:15 följande:

Ja det är bara att tänka positivt! :)

Jag använder Preglife, Babycenter och Pregnancy+. Ska kika på appen gravid från 1177, tack för tipset! Dokumenterar ni graviditeten med bilder, väga, mäta osv?

Jag tackar också för apptips!

Jag orkar ej dokumentera graviditeten. Har fullt upp med att försöka överleva. Men förra gången hade jag en ifyllningsbok om graviditeten som jag skrev i för varje vecka. Förstår inte hur jag orkade det då heller men det gjorde jag tydligen.
  • Cookieh
    Celegans skrev 2017-10-05 07:11:45 följande:

Vilken vecka är du i? Jobbigt att du mår så dåligt. Jag har inte varit bra på att skriva anteckningar, ska försöka göra en liten skriftlig sammanfattning av de första veckorna (som jag kommer ihåg det) för kan tänka mig att det är lite kul att kika på i efterhand. Jag har tänkt väga mig varje vecka och mäta mig lite då och då när jag känner för det. Tar foto i profil varje vecka också.

Vecka 10 (9+3). Om illamåendet blir bättre någon gång kommer jag nog också ta foton. Än så länge känns det lite onödigt eftersom det inte syns något alls på magen. Ser du någon skillnad från vecka till vecka?
  • Cookieh
    Pando skrev 2017-10-05 17:05:55 följande:

Du och jag är på dagen EXAKT lika långt i graviditeten! :) Är också i vecka 10 (9+3).

Då har vi legat på samma dag :P
  • Cookieh
    JOHSTE skrev 2017-10-05 18:42:54 följande:

Jag har inte fotat, mätt eller vägt mig alls. Kanske börjar dokumentera med bilder efter första ul. Dock borde man egentligen skriva upp hur man mår/har mått varje vecka. Dels för att det kan vara kul att jämnföra om man skaffar en nr 2 vartefter. Hur gör ni? :)

Det här är min nr 2. Håller med om att det kan vara bra att skriva upp vid första grav hur man mår vecka för vecka för att jämföra. Det blir inga fler graviditeter för mig efter den här så nu känns det inte lika viktigt.
  • Cookieh
    trollis86 skrev 2017-10-08 16:16:55 följande:

Detta fruktansvärda illamående som började igår är jag livrädd för. Förra graviditeten började det redan v 5 och mådde illa dygnet runt till v 14. Spydde upp allt och hamnade in på sjukhus till sist. Nu är jag i 7+2 och hela helgen har jag varit sängliggandes och spytt några gånger. Finns inte så mycket att göra åt det tyvärr men ni andra som mår väldigt dåligt, har ni kunnat jobba som vanligt? Själv har jag ju inte berättat åt chefen eller kollegorna och skulle ju helst vilja vänta med det men fortsätter det imorgon som idag och igår klarar jag inte av att arbeta.

Nej, jag är sjukskriven sedan vecka 8. Har ett väldigt koncentrationskrävande arbete med kollegor runt mig hela tiden och även om jag hade kunnat koncentrera mig på något annat än illamåendet funkar det inte att sitta och torrhulka framför datorn dagarna i ända. Jag berättade för chefen så fort jag fick veta att jag var gravid eftersom det fanns viss risk att samma situation som vid förra grav skulle upprepa sig. Och det gjorde den tyvärr.
  • Cookieh
    Villfly skrev 2017-10-10 15:33:02 följande:

Vi har samma BF 6 Maj! Andra barnet här också, vad kul! Grattis!

Detsamma! Det verkar som att det blir många barn födda 6 maj om de kommer när de ska :)
  • Cookieh
    Echinacea skrev 2017-10-14 09:55:47 följande:

Idag går jag in i vecka 10 och sen en vecka tillbaka så kräker jag, mestadels morgonen men visa dagar även senare. Jag mår dock mycket bättre än föra graviditeten då kräkte jag hela tiden även på natten. Trött och en enorm hunger har gjort att jag redan gått upp 3 kg.

Hur mår ni andra? Har ni gåt upp i vikt något?

Hoppas du slipper kräkningarna snart! Jag har gått ner 2 kg. Äter hela tiden för att må så lite illa som möjligt och är i princip sängbunden men det har inte hjälpt på vikten. Förra graviditeten gick jag ner 6 kg mellan v 7 och 18 så jag är ändå tacksam över att det inte är så illa den här gången.
  • Cookieh

Hej gänget!

Vi har också gjort KUB och fått se en liten skrutt som var betydligt stillsammare än vad storasyster var när hon var i magen, men ändå vinkade lite med armarna till oss :) BF flyttad till 5 maj.

Jag har mått fruktansvärt men mådde lite bättre under förra veckan och var så glad över att illamåendet kanske äntligen skulle vända. Men sedan kom nästa smäll. Jag har haft kristallsjukan en gång tidigare i mitt liv, när jag var gravid förra gången. Det är en helt slumpartad sjukdom som ingen riktigt vet hur eller varför den uppstår men på mig uppstår den tydligen oförklarligt när jag är gravid för nu har jag fått den IGEN. Är därför tillbaka i sängen igen med yrsel och pånyttfött illamående :(

Svar på tråden BF maj 2018