• Anonym (Den misslyckade)

Jag bryter ihop, orkar inte längre med barnlösheten och det eviga kämpandet.

Jag skriver här för att jag har brutit ihop totalt, jag äts upp inifrån och är djupt deprimerad.

Har alltid varit glad, positiv och har en bra relation. Eller den var bra, nu börjar den rasa samman pga allt!

Vi har försökt så länge med att skaffa barn utan att lyckas. I början så tar man det som det kommer men när det har gått en tid så kommer uppgivenheten över en varenda vidriga månad när den där äckliga mensen kommer. Den kommer jämt, inte ens ett jävla missfall eller utomkved får jag (förlåt om jag sårar nån för det är inte min mening). Igår kom den igen och då klappade jag ihop. Söp ner mig och grät mig själv till sömns.

Vet att det finns hjälp att få men min sambo vill inte i dagsläget, han är så himla säker på att det ska lösa sig naturligt (såklart han tror det eftersom han har barn redan).

Jag orkar inte må såhär dåligt längre, jag vet inte var jag ska ta vägen. Tankar som att ifall jag inte kan få några barn alls så vill jag inte riktigt vara med längre har dykt upp, slår bort dom tankarna såklart men bara en beskrivning på hur sjukt förtvivlad jag är. Är det fler som har känt en sån här sorg??

• Svar på tråden Jag bryter ihop, orkar inte längre med barnlösheten och det eviga kämpandet.
  • Kjell2
    Anonym (Den misslyckade) skrev 2017-05-30 15:54:02 följande:
    Blir alldeles tårögd av att höra om din berättelse. Underbart att du fick ditt älskade barn till slut! Vad du måste ha gått igenom ett helvete!

Jag borde kontakta en terapeut, tror att jag är i behov av en just nu. Aldrig varit deprimerad förr.

Att du och andra delar med er av era historier är det som får mig att se en ljusning. Ingen i min omgivning vågar riktigt prata med mig om det heller. Från ett socialt liv så har jag distanserat mig och isolerat mig. Önskar bara att någon frågade mig om hur jag faktiskt mår.
    Gör som vi, berätta om era problem.

LFF skrev 2017-05-30 15:18:50 följande:
    Du är inte en vidrigt arg människa. Du är bara en ledsen kvinna som har en enorm längtan efter något som inte vill funka. Och det suger fullständigt! Och det hjälper ju inte när man känner att sexet blir mer på "kommando" än för att man egentligen verkligen vill. Vi hade ett bråk som rörde just det, att han kände sig som att han bara var en donator. 

Bra att han faktiskt kommit till insikt i att det inte går lätt för er (inte bara dig). Det var ju däremot inte det smartaste  att säga att det minsann gick så fort för exet. 
    Vårt helt magiska sexliv har förvandlats till mekaniskt "måstesex". Det är fruktansvärt avtändande och inte roligt alls längre.

Min sambo menade inget illa men allt han säger och gör just nu irriterar mig. Jag är så djupt under ytan så jag distanserar mig både från honom och hans barn, haft en jättefin relation med barnen men jag orkar inte engagera mig där längre. Är ingen avundsjuk och missunnsam person annars men sista månaderna har tagit lite knäcken på mig.
    Kjell2 skrev 2017-05-30 15:30:54 följande:
    Ge upp för tillfället. Sluta använd stickor, ha sex för att få barn, hoppas varje månad mm. Prata inte om det utan gör roliga saker tillsammans istället.

Ni har en tid efter sommaren. Skit i detta med barn fram till dess.

Jag ska försöka släppa det här under sommaren. Haft en tanke på att skit i barntankarna, gå ut och ha kul, resa iväg och leva loppan. Jag vet att jag borde tänka och göra så, sen om jag lyckas är en helt annan femma. Måste släppa alla negativa och väldigt destruktiva tankar som sköljts över mig sista tiden.
    Kasperina skrev 2017-05-30 15:44:48 följande:

Ofrivillig barnlöshet är ett träsk av skam, rädsla, ångest, panik och ren och oförfalskad sorg.
    Den värsta skammen för mig var när jag misslyckades med att sätta glädje inför kompisars graviditeter före min egen nattsvarta sorg över min icke-graviditeter.
    De flesta som går igenom det mår fruktansvärt dåligt, och många förhållanden klarar det inte. 

Det är jätteviktigt att försöka hitta upp ur träsket då och då för att rädda förhållanden, inte bara med partnern utan även med vänner. Jag föreslår att du gör vad du kan för att lägga verkstan på hyllan under sommaren och tänka att du ska släppa alla barntankar fram tills du kommer till ditt gynbesök.

Jag var 35 när vi började försöka, och hade inte förväntat mig att det skulle gå snabbt. På 9:e försöket fick jag ett plus och lyckan var stor. I tre dagar tills jag började blöda Efter ytterligare 9 försök (och en bortopererad äggledare) blev det plus igen, men denna graviditet var ofostrig och avslutades med skrapning
    Här började förhållandet knaka och jag var osäker på om jag verkligen tyckte att det var värt besväret att skaffa barn. Efter kuratorskontakt och 4 månaders paus gav vi det ett försök till före IVFstart, och då blev jag gravid direkt. När sonen föddes var lyckan total.
    Sorgen försvann inte omedelbart, men tunnades ut efter hand som sonen växte. Idag minns jag hur det kändes men har svårt att förstå vissa val som var självklara när jag var mitt uppe i det.

Vi föräldrar klarade inte övergången från barnlöshet till föräldraskap så bra och gick isär när sonen var 3.
    Jag ville väldigt gärna ha ett syskon till sonen och åkte till Danmark 3 veckor efter uppbrottet. Blev gravid på första försöket men det slutade som MA. Försökte igen och blev åter gravid på första försöket, och dottern föddes fyra veckor före min 42-årsdag.

Jag förlorade många vänner under min kamp för att bli gravid, och ännu fler under åren som ensamstående småbarnsmamma. Finns det en sak jag kunde göra om så skulle jag tvingat mig själv att göra uppehåll i barnverkstan varje gång jag ens tänkte tanken att tacka nej till ett socialt event pga magar, bebisar eller bara allmän "blä"-känsla, jag tror att jag hade mått bättre då, och kanske tom kunnat rädda mitt förhållande (lite tveksamt men inte omöjligt )

Lycka till, och minns att de allra flesta faktiskt blir föräldrar så småningom, på ett eller annat sätt.

Tack tack tack! Sitter verkligen och bölar när jag läser era inlägg. Blir så glad över att ni delar med er.

Ska också ta till mig av dina råd. Har skämts över att jag faktiskt spytt över mina vänners graviditeter, dom väntar inte heller första utan alla är inne på unge nummer tre typ. . Jag har tackat nej till roliga fester och tappat kontakt med de härligt galna vänner jag hade, har levt efter menscykeln. Nej jag kan inte gå på den festen och dricka alkohol för då har jag precis haft ägglossning. Blir galen på min sambo om han ska resa bort i några dagar när vi egentligen måste göra barn.

Alltså det där är så sjukt, har blivit det där psycholoco som jag lovade mig själv att inte bli. Ska försöka att släppa allt det där och vänta in utredningen.

Men fy sjutton vilken pärs det är, jag trodde aldrig att man kunde bli såhär sjuk av det.
  • LFF
    Kjell2 skrev 2017-05-30 15:55:47 följande:
    Håller helt med Kjell här. Berätta om vad ni går igenom. Det är inte pinsamt. Du anar inte hur många det finns omkring er som haft problem att bli gravida. När jag fick mina missfall var just det att prata om det som hjälpte mest. Och när folk frågade hur man mådde så var jag 100% ärlig och sa "Jag mår skit!" när jag mådde skit. Visst, folk blev tagna på sängen först eftersom de förväntade sig ett "Jag mår bra" men det var inte mitt problem. 

Försök öppna upp dig. Jag lovar att du är inte så ensam som du känner dig! Hjärta
  • LFF
    Anonym (Den misslyckade) skrev 2017-05-30 16:12:53 följande:
    Tack tack tack! Sitter verkligen och bölar när jag läser era inlägg. Blir så glad över att ni delar med er.

Ska också ta till mig av dina råd. Har skämts över att jag faktiskt spytt över mina vänners graviditeter, dom väntar inte heller första utan alla är inne på unge nummer tre typ. . Jag har tackat nej till roliga fester och tappat kontakt med de härligt galna vänner jag hade, har levt efter menscykeln. Nej jag kan inte gå på den festen och dricka alkohol för då har jag precis haft ägglossning. Blir galen på min sambo om han ska resa bort i några dagar när vi egentligen måste göra barn.

Alltså det där är så sjukt, har blivit det där psycholoco som jag lovade mig själv att inte bli. Ska försöka att släppa allt det där och vänta in utredningen.

Men fy sjutton vilken pärs det är, jag trodde aldrig att man kunde bli såhär sjuk av det.
    Lovar att dina vänner finns där för dig, i synnerhet om du berättar varför du tackat nej till allting och distanserat dig! Hjärta Och du, man behöver ju faktiskt inte dricka alkohol när man är ute och partajar och har skoj Flört 
  • Anonym (Finns fler möjligheter!)

Ja, du. Vi kan inte alltid styra våra liv. Alla kan inte få barn och alla som vill kan inte bli astronaut.

Är 45 år och väldigt ensam, har aldrig haft en relation. Känns hopplöst svårt.

Du kan adoptera barn eller öppna upp ditt hem för ett flyktingbarn om du inte kan få biologiska barn.

Finns mer än ett sätt att få barn i hemmet!

Kjell2 skrev 2017-05-30 15:55:47 följande:

Jag har sagt det till mina närmsta. Min mamma och mormor kan jag prata med.

Med vännerna blev det bara värre. Eller jag gjorde det inte snyggt, jag brast ut i gråt när jag berättade lite om vårt kämpande inför hela tjejgänget efter några glas rosé. Det blev fel, råden jag fick är att jag borde sluta tänka på det och att jag kommer få en bebis den dagen jag slappnar av.

Min sambo har pratat mer med sina närmsta, hans ex, hans barn, mamma, pappa och hela grabbgänget vet.

Jag vill att folk frågar mig om hur jag mår, mår sämre av att folk vet men säger ingenting. Vissa kanske t o m är lite skadeglada, vad vet jag?
  • Kjell2
    Anonym (Den misslyckade) skrev 2017-05-30 16:29:12 följande:
    Jag har sagt det till mina närmsta. Min mamma och mormor kan jag prata med.

Med vännerna blev det bara värre. Eller jag gjorde det inte snyggt, jag brast ut i gråt när jag berättade lite om vårt kämpande inför hela tjejgänget efter några glas rosé. Det blev fel, råden jag fick är att jag borde sluta tänka på det och att jag kommer få en bebis den dagen jag slappnar av.

Min sambo har pratat mer med sina närmsta, hans ex, hans barn, mamma, pappa och hela grabbgänget vet.

Jag vill att folk frågar mig om hur jag mår, mår sämre av att folk vet men säger ingenting. Vissa kanske t o m är lite skadeglada, vad vet jag?
    Folk har oftast nog med sina egna bekymmer för att altid ha koll på eller bry sig  hur alla i omgivningen mår.

LFF skrev 2017-05-30 16:14:36 följande:
    Håller helt med Kjell här. Berätta om vad ni går igenom. Det är inte pinsamt. Du anar inte hur många det finns omkring er som haft problem att bli gravida. När jag fick mina missfall var just det att prata om det som hjälpte mest. Och när folk frågade hur man mådde så var jag 100% ärlig och sa "Jag mår skit!" när jag mådde skit. Visst, folk blev tagna på sängen först eftersom de förväntade sig ett "Jag mår bra" men det var inte mitt problem. 

Försök öppna upp dig. Jag lovar att du är inte så ensam som du känner dig! Hjärta
    Min mormor och min sambos mamma har varit så goa och har delat med sig av deras egna erfarenheter.

Annars så har jag känt mig så besviken, mina närmsta vänner är så fina och lyssnar på mig men sen finns det några som enbart kontrar och skryter om hur lätt det var för dom. Har inte varit så många med infertilitetsproblem i min umgängeskrets verkar det som.

Tack än en gång för dina fina ord. Ni har gjort min fruktansvärt svarta dag så mycket ljusare. <3
Svar på tråden Jag bryter ihop, orkar inte längre med barnlösheten och det eviga kämpandet.