• Anonym (Den misslyckade)

Jag bryter ihop, orkar inte längre med barnlösheten och det eviga kämpandet.

Jag skriver här för att jag har brutit ihop totalt, jag äts upp inifrån och är djupt deprimerad.

Har alltid varit glad, positiv och har en bra relation. Eller den var bra, nu börjar den rasa samman pga allt!

Vi har försökt så länge med att skaffa barn utan att lyckas. I början så tar man det som det kommer men när det har gått en tid så kommer uppgivenheten över en varenda vidriga månad när den där äckliga mensen kommer. Den kommer jämt, inte ens ett jävla missfall eller utomkved får jag (förlåt om jag sårar nån för det är inte min mening). Igår kom den igen och då klappade jag ihop. Söp ner mig och grät mig själv till sömns.

Vet att det finns hjälp att få men min sambo vill inte i dagsläget, han är så himla säker på att det ska lösa sig naturligt (såklart han tror det eftersom han har barn redan).

Jag orkar inte må såhär dåligt längre, jag vet inte var jag ska ta vägen. Tankar som att ifall jag inte kan få några barn alls så vill jag inte riktigt vara med längre har dykt upp, slår bort dom tankarna såklart men bara en beskrivning på hur sjukt förtvivlad jag är. Är det fler som har känt en sån här sorg??

• Svar på tråden Jag bryter ihop, orkar inte längre med barnlösheten och det eviga kämpandet.
    Anonym (B) skrev 2017-05-31 10:10:20 följande:

Jag har en kompis soim är lesbisk, hon och hennes partner inseminerade sig i Danmark på klinik. De gjorde flera försök (tror det var runt 7-8 försök) men inget hände. De bytte till en annan donator och plötsligt gick det vägen på första eller andra försöket, fort gick det i alla fall. Den första donatorn hade gett barn tidigare, men varför han inte fungerade för min tjejkompis plus partner berodde på att de inte var kompatibla eller hur man nu ska uttrycka det. 

Bara för att din man har barn sedan tidigare betyder det inte att det här är ditt "fel" ts. Hoppas du förstår hur jag menar. 

Ja hade jag valt donator så hade jag nog bytt efter några misslyckade försök, vissa är mer kompatibla än andra.

Nu kan jag tyvärr inte byta karl så förhoppningsvis funkar det i slutändan.
  • Anonym (2-barnsmamman!!)
    C.J skrev 2017-05-30 19:27:13 följande:

Hej! Jag förstår det helt och hållet. När vi bestämde oss för att bli med barn trodde vi att de skulle ta några månader max men nu har det snart tagit 2 år och folk säger bara till mig att jag är ung och har många år på mig men vad hjälper det när man säkerligen behöver hjälp med att bli med barn. Har varit hos gyn och dem upptäckte att jag har PCO. 

Det är riktigt tufft emellan åt speciellt när den där mensen kommer och då borde jag vara "glad" för jag har inte mens många ggr om året. Kram på dig.

Flikar in lite här...
    Jag har själv varit ofrivilligt barnlös, vi visste från första början att jag har PCO så vi var beviljade hjälp från dag 1 den dagen vi ville börja bebisverkstaden. Efter 2 år av tabletter och till sist sprutor så fick vi en liten dotter 2012, sedan började jag med p-piller med speciella hormoner i för att en PCO-are tydligen spontan-ägglossa ett par gånger efter man slutat med dessa. Mycket riktigt, två månader efter jag slutat med p-pillrena blev vi gravida på "naturlig" vägSkrattande
    Den lilla killen är idag 2 år och vi är helt klara med barn nu (fyller 38 år i sommar).

Det jag vill säga med detta är att som PCO-are är det tydligen ganska lätt att bli gravid bara man får lite hjälp på traven, ett plus är att vi har väldigt många ägg då vi sällan ägglossar. Sedan så har jag hört att kvalitén på PCO-ägg ska vara lite bättre så när vi väl blir gravida så är det inte lika vanligt med missfall (dock vet jag inte om detta är vetenskapligt bekräftat).

Jag önskar er alla lycka till och speciellt du TS, hållar alla tummar och tår för att du ska få uppleva en graviditet och mammaroll från första parkettSolig
  • Anonym (B)
    Anonym (Den misslyckade) skrev 2017-05-31 10:14:44 följande:
    Ja hade jag valt donator så hade jag nog bytt efter några misslyckade försök, vissa är mer kompatibla än andra.

Nu kan jag tyvärr inte byta karl så förhoppningsvis funkar det i slutändan.
    Jag förstår att du inte kan byta karl hur som helst ;) 

Vad jag menade var naturligtvis att lätta lite på bördan som du bär på, du kallar dig själv för "misslyckad" och din man pratar om hur lätt hans ex hade för att bli gravid. Tänkte att jag kunde hjälpa dig att inse att "felet" inte behöver ligga hos dig. Jag måste säga att jag tycker det ät otroligt själviskt gjort av din man att inte ta emot hjälp. Bland det löjligaste jag hört, att det skulle vara pinsamt att "runka i en kopp". Om det nu finns hjälp, varför vägra ta emot den? 

Det här är väl ett annorlunda råd, och du får ta det hur du vill, men om din man fortsätter vägra ta emot hjälp så tycker jag faktiskt du ska vända til till en klinik utomlands och skta det hela själv. Du ska inte behöva leva som barnlös bara för att din man tycker att det är pinsam att ta emot hjälp.
  • Anonym (Sthlm)
    Anonym (Den misslyckade) skrev 2017-05-30 14:30:12 följande:

Jag skriver här för att jag har brutit ihop totalt, jag äts upp inifrån och är djupt deprimerad.

Har alltid varit glad, positiv och har en bra relation. Eller den var bra, nu börjar den rasa samman pga allt!

Vi har försökt så länge med att skaffa barn utan att lyckas. I början så tar man det som det kommer men när det har gått en tid så kommer uppgivenheten över en varenda vidriga månad när den där äckliga mensen kommer. Den kommer jämt, inte ens ett jävla missfall eller utomkved får jag (förlåt om jag sårar nån för det är inte min mening). Igår kom den igen och då klappade jag ihop. Söp ner mig och grät mig själv till sömns.

Vet att det finns hjälp att få men min sambo vill inte i dagsläget, han är så himla säker på att det ska lösa sig naturligt (såklart han tror det eftersom han har barn redan).

Jag orkar inte må såhär dåligt längre, jag vet inte var jag ska ta vägen. Tankar som att ifall jag inte kan få några barn alls så vill jag inte riktigt vara med längre har dykt upp, slår bort dom tankarna såklart men bara en beskrivning på hur sjukt förtvivlad jag är. Är det fler som har känt en sån här sorg??

Kära TS,
    du har fått många peppande historier. En liten vinkling är att inte låta din sambo bli en bromskloss i det här. Du är 36 år och om det skulle vara något fel, så kan det ta ett par år även med hjälp i värsta fall. 

Gör en utredning på egen hand (försök att få med din sambo, men vill han inte så gå själv). Utifrån informationen, diskutera med din sambo hur ni ska gå vidare. Om han bromsar i alla fall, kör själv. Åk till Danmark. Du kan inte sätta ditt liv på hold.

Jag har gjort den här resan. Det har varit smärtsamt absolut. Men nu väntar jag mitt första barn (tog 4.5 år totalt) och det är värt det.
    Anonym (B) skrev 2017-05-31 10:21:25 följande:
    Jag förstår att du inte kan byta karl hur som helst ;) 

Vad jag menade var naturligtvis att lätta lite på bördan som du bär på, du kallar dig själv för "misslyckad" och din man pratar om hur lätt hans ex hade för att bli gravid. Tänkte att jag kunde hjälpa dig att inse att "felet" inte behöver ligga hos dig. Jag måste säga att jag tycker det ät otroligt själviskt gjort av din man att inte ta emot hjälp. Bland det löjligaste jag hört, att det skulle vara pinsamt att "runka i en kopp". Om det nu finns hjälp, varför vägra ta emot den? 

Det här är väl ett annorlunda råd, och du får ta det hur du vill, men om din man fortsätter vägra ta emot hjälp så tycker jag faktiskt du ska vända til till en klinik utomlands och skta det hela själv. Du ska inte behöva leva som barnlös bara för att din man tycker att det är pinsam att ta emot hjälp.
    Håller med! Jag orkar inte med en machoattityd och klumpiga kommentarer från honom. Skulle han inte velat ha fler barn så hade jag åkt till Danmark och det vet han. Nu vill han ha barn och har lovat att skippa attityden som han har om ivf eller vad det nu än blir.
    Anonym (Sthlm) skrev 2017-05-31 12:39:25 följande:
    Kära TS,
    du har fått många peppande historier. En liten vinkling är att inte låta din sambo bli en bromskloss i det här. Du är 36 år och om det skulle vara något fel, så kan det ta ett par år även med hjälp i värsta fall. 

Gör en utredning på egen hand (försök att få med din sambo, men vill han inte så gå själv). Utifrån informationen, diskutera med din sambo hur ni ska gå vidare. Om han bromsar i alla fall, kör själv. Åk till Danmark. Du kan inte sätta ditt liv på hold.

Jag har gjort den här resan. Det har varit smärtsamt absolut. Men nu väntar jag mitt första barn (tog 4.5 år totalt) och det är värt det.
    Jag hade aldrig valt bort barn om det hade varit som så att han inte ville. Skulle inte velat leva med en man som inte heller ville ha det, har valt bort en sån man förr. Det han är negativ till är nog att jag numera bara pratar om att ta till hjälp, tror att han ser det som ett misslyckande. Det är nåt han får svälja helt enkelt, han har lovat att följa med och vara delaktig i utredningen. Det är bara för honom att runka i den där jävla burken!

Vilken lång väntan ändå, 4,5 år av hopp och förtvivlan. Så underbart att du fick din älskade unge, sänder all kärlek och lycka till dig och alla andra. <3
  • Anonym (En till)
    Anonym (Sthlm) skrev 2017-05-31 12:39:25 följande:

Kära TS,

Skaffade du barn på egen hand?
  • Anonym (Finns fler möjligheter!)
    Anonym (Den misslyckade) skrev 2017-05-31 13:32:22 följande:
    Håller med! Jag orkar inte med en machoattityd och klumpiga kommentarer från honom. Skulle han inte velat ha fler barn så hade jag åkt till Danmark och det vet han. Nu vill han ha barn och har lovat att skippa attityden som han har om ivf eller vad det nu än blir.
    Hur gammal är din man och hur många barn har han sedan tidigare?

Anonym (Finns fler möjligheter!) skrev 2017-05-31 16:36:31 följande:
    Hur gammal är din man och hur många barn har han sedan tidigare?

Han är lite äldre än mig, gammelgubben är 43. Har två barn innan.
  • Anonym (Sthlm)
    Anonym (En till) skrev 2017-05-31 15:14:34 följande:
    Skaffade du barn på egen hand?
    Jag gick vidare själv med IVF i Danmark och trodde jag skulle bli gravid direkt (jag och mitt ex hade gjort utredning och läkaren hade inte hittat några fel på mig). Det blev tre misslyckade IVF på egen hand. Sedan träffade jag en ny man, vi gjorde ytterligare tre (misslyckade) IVF, och vi är nu gravida genom ÄD.

Så jag är SJUKT glad att jag inte satt och väntade in mitt ex ännu längre än vad jag gjorde. Jag hade ju ingen aning om hur många försök som skulle krävas. Tiden går vansinnigt fort när man är inne i den här karusellen.
Svar på tråden Jag bryter ihop, orkar inte längre med barnlösheten och det eviga kämpandet.