Inlägg från: Anonym (En till) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En till)

Jag bryter ihop, orkar inte längre med barnlösheten och det eviga kämpandet.

Hej!

Jag vill mest skicka ett meddelande för att tala om för dig att du inte är ensam. Här är en till som förvandlats från en rolig och glad tjej till en riktig häxa. Här beror våra problem på manlig faktor (inga spermier) så vi ligger ju verkligen inte för att skaffa barn vilket är positivt. Tvärtom är sexlivet väl fungerande. Dock kan jag ibland känna sån ilska över att just min man saknar spermier! Vår relation är fläckfri annars. Vi ska skaffa barn med hjälp av donerade spermier men även där är jag livrädd för att det inte ska gå. Har bildat ngn uppfattning i huvudet att jag endast kan bli gravid med färska spermier och genom samlag. Jag kanske låter dum men helt ärligt, innan karusellen drogs igång hade jag ingen aning om att man kunde bli gravid genom donation (som heterosexuell).

Jag tycker du ska utreda dig själv om mannen ej vill komma med. Din utredning kan ge svar på mkt, visar det sig att du inte har kända fertilitetsproblem kan det mycket väl bottna i att din mans simmare blivit sämre också (trots egna barn) eller att ni inte går ihop och behöver hjälp med ivf.

• Anonym (En till)
    Kasperina skrev 2017-05-30 17:03:18 följande:

Man blir helknäpp! Alla blir inte det, men de flesta.

Jag hittade ett gäng kämpare här inne, och vi var väl typ 40 stycken. Av dessa var det EN som alltid såg positivt på livet, vad som än hände. Hon hade inte lättare eller svårare än vi andra, men ett annat sätt att hantera situationen. Jag var vanvettigt avundsjuk på henne i perioder men samtidigt oerhört tacksam över att ha henne i min närhet.

Av dessa 40 är det faktiskt bara 1 som inte har barn idag (10 år senare), och hon valde att sluta försöka när hennes förhållande krisade och sedan tog slut. De flesta har 2 eller 3, en har faktiskt fått 4 underverk. 

Jag tänker ofta på det, om vi hade vetat då vad vi vet nu hade vi troligtvis mått bättre. Men det är ju det där med att inte veta som är så svårt!

Vi försöker träffas några gånger per år, i början var det alltid med barn men numer försöker vi ses utan dem

Så försök släppa det under sommaren. Du har ett datum då du kommer att återuppta kampen, och du har tid att släppa allt fram tills dess!

Vad underbar du verkar vara som peppar TS (och även mig!) genom ditt inlägg. Blir så jäkla glad att främlingar besvärar sig på detta sättet. Du ska vara stolt över din omtänksamhet.

Jag är väldigt nyfiken på om någon av dessa 40 kvinnorna hade liknande problem som mig (man utan spermier)? :)
  • Anonym (En till)
    Anonym (Sthlm) skrev 2017-05-31 12:39:25 följande:

Kära TS,

du har fått många peppande historier. En liten vinkling är att inte låta din sambo bli en bromskloss i det här. Du är 36 år och om det skulle vara något fel, så kan det ta ett par år även med hjälp i värsta fall. 

Gör en utredning på egen hand (försök att få med din sambo, men vill han inte så gå själv). Utifrån informationen, diskutera med din sambo hur ni ska gå vidare. Om han bromsar i alla fall, kör själv. Åk till Danmark. Du kan inte sätta ditt liv på hold.

Jag har gjort den här resan. Det har varit smärtsamt absolut. Men nu väntar jag mitt första barn (tog 4.5 år totalt) och det är värt det.

Skaffade du barn på egen hand?
  • Anonym (En till)
    Anonym (Sthlm) skrev 2017-05-31 17:16:14 följande:

Jag gick vidare själv med IVF i Danmark och trodde jag skulle bli gravid direkt (jag och mitt ex hade gjort utredning och läkaren hade inte hittat några fel på mig). Det blev tre misslyckade IVF på egen hand. Sedan träffade jag en ny man, vi gjorde ytterligare tre (misslyckade) IVF, och vi är nu gravida genom ÄD.

Så jag är SJUKT glad att jag inte satt och väntade in mitt ex ännu längre än vad jag gjorde. Jag hade ju ingen aning om hur många försök som skulle krävas. Tiden går vansinnigt fort när man är inne i den här karusellen.

Hur gammal var du när du började och hur gammal är du nu? Stort grattis till bebis!

Jag håller med att man inte ska vänta för länge. Är 27 år, kommer börja försöka skaffa barn genom donation nästa år (då är jag 28 år). Hoppas att jag är superfertil, har aldrig varit gravid innan så oron finns såklart!
  • Anonym (En till)
    Anonym (öh) skrev 2017-06-01 11:49:22 följande:

Ja, det var ledsamt och tiden kring den långa perioden av försök och misslyckanden var förstås jobbig. Vår relation påverkades inte alls av det där. Vi gjorde det tillsammans och kämpade ihop, sörjde tillsammans och fortsatte sedan tillsammans. Nu fjorton år senare så känns det där bara som ett bleknat fotografi och andra mer färgstarka minnen av roliga och fantastiska upplevelser vi delat har en långt mycket mer framträdande plats. Sorger ligger liksom till sig och sjunker undan eftersom tiden går. De finns väl för alltid med den som drabbats av dem men de skarpa kanterna försvinner och de slutar att göra ont. 

Ibland tänker jag dock på den längst gångna graviditeten med den lilla filur som låg där alldeles stilla med alla fingrar, tår och allt annat på plats och som bara hade väntade på att få ta del av världen. Den lilla underbara ungen skulle ha blivit högt älskad. Den ungen var redan då högt älskad. 

Övervägde ni inte försöka med andra spermier (donation)?
  • Anonym (En till)
    Anonym (Lilla My) skrev 2017-06-01 12:44:05 följande:

Det är kvinnan som blir gravid! Det är hon som känner sig misslyckad och otillräcklig!

Sedan får jag obehagliga vibbar kring män som kvinnor inte vill ha barn med som vill ha barn själva. Pedofili kan inte uteslutas.

Min kille känner sig misslyckad för han intr kan befrukta mig så det stämmer INTE! Det hotar dessutom hans manlighet.

Sedan det andra du skriver tänker jag inte ens besvära mig att svara på!
  • Anonym (En till)

Jag tycker du ska fokusera på dig. Jag personligen hade inte valt att vänta just pga min partner skäms eller inte vill ta hjälp. Herregud vad egoistiskt av din man att inte göra det som krävs för ni ska få ert barn, just kanske för han förmodligen har barn själv. Ta kontroll över ditt liv. Gör en insemination, få ditt efterlängtade barn.

• Anonym (En till)
    Anonym (Den misslyckade) skrev 2017-06-02 10:44:10 följande:

Visst är det så. Folk får säga vad de vill men har man redan barn så är man inte lika desperat och går runt med en konstant uppgivenhet som nån som inte har det. Han går runt och njuter av pappalivet varannan vecka, så är det bara!

Men han är lika på som mig till att få det här att fungera. Jag har väl tröttat ut honom.

Hade han sagt nej så hade jag åkt till Danmark. Tror vi ska vända oss till en privat klinik istället, har inte så mycket tid kvar att vänta.

Var bor du? Utredning tar inte så lång tid! Vi gjorde vår på 1-2 mån.
  • Anonym (En till)
    Anonym (Den misslyckade) skrev 2017-06-02 12:16:45 följande:

Har en fördel så för bor i innerstaden. 1-2 månader låter helt fantastiskt fort, nu kanske det blir som så att jag söker hjälp direkt, vet inte om jag orkar vänta mer.

Skicka remiss till att börja med, även det tar ju tid. Ring direkt på måndag så du får hjälp!
  • Anonym (En till)
    Anonym (Den misslyckade) skrev 2017-06-02 23:06:05 följande:

Bara och bara. Vi har bråkat än en gång om det ikväll, men klart han får runka i burken. Han har gått med på det!

Kan inte hjälpa av bli provocerad av din mans beteende. Ursäkta mig! Vad bråkade ni om? Vad bra. Då tar du genast och skriver ut remissansökan på nätet & postar (om du ska göra det inom landstinget) alternativt bokar tid på en privatklinik. Längs vägen lär du se vad din man går för, är det så att han backar så är du på god väg mot ett barn iaf (med eller utan honom). Stor kram!
  • Anonym (En till)
    Anonym (Den misslyckade) skrev 2017-06-03 12:53:11 följande:

Igår var en riktig pissig dag, jag mådde skit och vi gjorde inget annat än tjafsade om det här. Det är inga problem för honom att följa med och göra en utredning, problemet är bara hela hans attityd kring det. Igår öppnade jag upp mig om det här och när jag är som svagast så måste han liksom trycka till mig. Han bara måste säga dåliga kommentarer som att "den och den" blir gravida bara man skakar kallingarna framför dom (den får mig att må bättre, inte). En annan grej är att han också var tvungen att säga att han blir så jävla kåt bara han ser en gravid kvinna.....tack för den liksom (nej den får inte heller mig att bli stärkt)! Han säger också att ivf är helt okej men att han inte vill att vi säger nåt till någon om det om/när det funkar (nej den är inte heller snäll). Han är trött på att jag är så negativ och har "gett upp" (det är jag skyldig till men orkar inte). Med andra ord så känner jag just nu att allt här hemma är skit , han får mig just nu att känna mig heeeeelt värdelös.

Förlåt, idag mår jag bara så himla dåligt. Var tvungen att spy lite galla.

Han har redan gjort ett antagande att du är orsaken till er barnlöshet, utifrån hans kommentarer. TS, det behöver inte alls vara så. Du kanske blir på smällen direkt med en annan man, vad vet han? Jag tycker inte han har rätt att göra så mot dig, sparka på någon som ligger. Det svider att läsa ditt inlägg för jag vet hur sårbar man är i den här situationen. Hade aldrig klarat av det här utan min mans stöd.

Jag vill skicka dig en stor kram! Kom ihåg att det finns ett slut på det här helvetet men TS då krävs det att du agerar. Längs resan mot ett barn kommer du se vad din man går för. Är han mannen i ditt liv så står han stadigt kvar. Vem bryr sig om man får barn via ivf? Det är så vanligt numera. Som sagt, utred er men främst dig själv. Märker du längs vägen att din man inte ger dig det du vill ha- gå och fixa det själv. TS, sorgen kanske kommer vara stor om du gör det själv men sorgen över stt du blir för gammal för att skaffa barn kommer vara större. Du fixar det här!!! Önskar dig all lycka!
  • Anonym (En till)
    Anonym (Den misslyckade) skrev 2017-06-03 13:01:30 följande:

Det jag undrar är ifall jag måste gå via landstinget eller om vi kommer in i rullarna direkt om jag ringer en privat klinik?

Jag skrev tidigare vad vi tjafsade om, det är inte snyggt att vi har sjunkit så här lågt. Ville inte ha det så, från lugn och harmoni så har vi båda blivit elaka monster.

Om du skickar egenremiss inom landstinget så ska du få en tid inom 3 mån (om jag minns rätt). Jag skickade min remiss 30/1, mannen lämnade spermaprov 9/2 och kom på första mötet med läkare 17/3. Utredningen klar 10/4 och vi ställdes i kö för donation då. Privat kan du få tid inom två veckor har jag hört. Du sade att du bor i innerstaden, men inte vilken stad. Om du nämner stad kan jag försöka hjälpa dig med klinik.

Barnlöshet bidrar till hemska personligheter, min psykolog sade att "du känner inte igen dig själv i din sorg just för den enkla anledningen att du är i kris. Skulle du fortsatt vara glad och den du är så är du inte i krisen".
  • Anonym (En till)
    Anonym (Den misslyckade) skrev 2017-06-03 13:23:34 följande:

Nej men nu börjar jag tjuta. Underbara du, du anar inte hur mycket det här betyder för mig. Tack för stödet! Så mycket kramar till dig, dagens goda gärning!

PS. Jag bor i huvudstaden Stockholm, det gör väl saken lite lättare.

Ingen fara!! Fråga på så försöker jag hjälpa dig så gott som jag kan!

Jag rekommenderar dig Sophiahemmet i Sthlm, har lyssnat på deras IVF-podd och de är otroligt duktiga! www.ivf-gruppen.se/fertilitetsmottagningen/

Där har du kontaktuppgifter. Vet inte hur din socioekonomiska status ser ut men en utredning kostar ca 7000 kr. Då får ni lämna spermaprov, göra ultraljud av äggstockar/livmoder för att bedöma din äggreserv och passage, blodprov för att bedöma status på sköldskörteln och annat som kan ha betydelse för dig. I regel tar deras utredning 1-2 månader.

Kolla även www.linne.se/

Den sistnämnda länken är Carl von Linnékliniken.

En fördel om du går genom landstinget är såklart kostnaden, men om det inte är ett problem så hade jag gått privat.
  • Anonym (En till)
    Anonym (Den misslyckade) skrev 2017-06-03 13:53:36 följande:

Är det fertilitetsmottagningen och inte IVF- mottagningen man vänder sig till?

Är inte gjord av pengar men 7000 kr är det värt, tid är pengar och jag orkar inte vänta i år. Jag behöver ta itu med detta nu. Tack för hjälpen!

Ska fokusera på det här nu.

Som jag förstår det som så är det ju olika team som jobbar med olika saker. Du börjar med utredningen sen kommer de berätta om hur era chanser ser ut. Inte säkert att det är IVF ni behöver, ni kanske börjar med hormoner för din del eller annat. Kan lika gärna vara så att du onte har fri passage i äggledarna och behöver göra en spolning och få bort smuts. Finns så många olika anledningar till barnlöshet. Ring numret där till Sophiahemmet på måndag och fråga hur du ska gå till väga. Vi gjorde vår utredning inom landstinget så när vi blev rekommenderade donation så fick vi remiss till donationsteamet. Jag antar det funkar så där också. :)

Har du varit gravid någon gång innan?
Svar på tråden Jag bryter ihop, orkar inte längre med barnlösheten och det eviga kämpandet.