• Anonym (li)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Som jag har skrivit i rubriken. Har inte alla människor rätt till semester?
    man ser väl till att ordna lite ledigt till sina barn. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-24 18:55
    Vi menar ju inte dem som försöker pussla i hop semester för barnen. Vi menar de föräldrar som skapar sig en egen semester medan barnen är på förskolan eller de som tex är hemma och renoverar huset. Det är inte så ovanligt tyvärr.

• Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?
  • elyse
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 13:41:04 följande:

Om man misstänker att nån utnyttjar systemet är ett sådant skäl.

Jo, men då förstår jag faktiskt TS, om det är så att det är enstaka grupper eller t.o.m personer där man begär intyg för att man misstänker fusk. Det kan ju inte gynna relationen förälder-pedagog. Det får isf chefen eller någon administratör stå för.
  • Anonym (F)
    Anonym (home) skrev 2017-05-15 13:32:56 följande:
    Från trådens ämne.

Samma situation uppstår förvisso resten av året också, hur ska de trolla så att sjuka/skadade som inte annars kan tillgodose barnens behov hemma under en längre period plötsligt kan det vissa 4 veckor? Men här handlar det speciellt om sommaren.
    Vem har pratat om 4 veckor? Vart står det? Lite ledighet anser ts. Den ev lagen om barns rätt till rekreation benämner inga antal veckor eller årstid.
  • Anonym (F)
    elyse skrev 2017-05-15 13:44:06 följande:
    Jo, men då förstår jag faktiskt TS, om det är så att det är enstaka grupper eller t.o.m personer där man begär intyg för att man misstänker fusk. Det kan ju inte gynna relationen förälder-pedagog. Det får isf chefen eller någon administratör stå för.
    Ja det var min poäng också.
  • Anonym (Mähh...)
    Anonym (Vikarie) skrev 2017-05-15 13:34:45 följande:

Jag har INGEN anställning någonstans utan jag jobbar på timmar dvs arbetsplats ringer mig när de vill att jag ska jobba butik, fritids och café

Min man jobbar borta hela dygn (även han på timmar) vilket gör att mina barn går efter mina tider där jag stänger kl 18 dvs de har barnomsorg till 18.30.

Barnvakt behöver vi på helger eftersom vi arbetar även helg.

Vi jobbar hela sommaren! Skulle vi vara lediga och ha barnen hemma skulle det vara utan inkomst och då klarar vi oss inte

Oj det låter ju fantastiskt bra. Vilken lyx att bara bli inringd!

Kanske är så i små byar? Här i Sthlm händer det aldrig!
  • Anonym (Gunhilde)

Jag är väldigt glad att jag bor i Stockholm när jag läser sådana här trådar. Jag är övertygad om att de flesta föräldrar gör det som är bäst för sina barn. Det behövs ingen sur kontrollant i de allra flesta fall. Och barnen till de få föräldrar som "utnyttjar" systemet kanske har det bättre på förskolan ändå?

• Anonym (F)
    Anonym (Gunhilde) skrev 2017-05-15 13:57:55 följande:

Jag är väldigt glad att jag bor i Stockholm när jag läser sådana här trådar. Jag är övertygad om att de flesta föräldrar gör det som är bäst för sina barn. Det behövs ingen sur kontrollant i de allra flesta fall. Och barnen till de få föräldrar som "utnyttjar" systemet kanske har det bättre på förskolan ändå?

Tja i Stockholm finns det väl inget system att utnyttja. Alla har rätt till heltid året runt typ väl? Sen tror jag inte det är vanligt med dessa kontroller. Hoppas inte det iallafall.
  • Lord Hans
    Anonym (Elin) skrev 2017-05-15 06:43:33 följande:

Senesterrätt har man rent krasst bara om man jobbar. Man kan i normalfallet inte ha semester från arbetslöshet eller sjukskrivning. Så nej alla människor har inte rätt till semester, arbetande människor har rätt till semester.

Alla människor har rätt till semester. Betald semester är en annan sak.
  • Anonym (Elin)
    Lord Hans skrev 2017-05-15 14:13:57 följande:

Alla människor har rätt till semester. Betald semester är en annan sak.

Man måste ha ett jobb för att ha semester, arbetslösa som nämns i trådstarten som inledning på frågan "har inte alla rätt till semester", har alltså inte rätt till semester. Man kan inte ha semester från arbetslöshet, inte heller från sjukskrivning som också nämns i ts.
  • elmadumle

Är man arbetslös så måste man med kort varsel, inom ett par timmar kanske, kunna lämna barnen för att jobba, det kan inte förskolan neka till. Semester har alla rätt till, men alla har ju inte förmånen att kunna vara lediga utan inkomst. Jobbar man ex på timmar inom vården så får man ju semesterersättning varje månad, det är ju tanken att man ska spara dessa under året och kunna vara ledig.

• sextiotalist
    Anonym (Elin) skrev 2017-05-15 14:19:13 följande:
    Man måste ha ett jobb för att ha semester, arbetslösa som nämns i trådstarten som inledning på frågan "har inte alla rätt till semester", har alltså inte rätt till semester. Man kan inte ha semester från arbetslöshet, inte heller från sjukskrivning som också nämns i ts.
    Exakt. Nu tycker jag att även arbetslösa kan få ha "semester" i den mån att de har rätt till, i varje fall 20 dagar, att få a-kassa utan motkrav.
    Jag tror jag satt varje dag (oavsett om det var juli månad och högsommarvärme eller november och ruskigt ute) och sökte arbete. Om jag "smet" iväg på något roligt med sonen, så fick jag dåligt samvete.
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?