• Anonym (li)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Som jag har skrivit i rubriken. Har inte alla människor rätt till semester?
    man ser väl till att ordna lite ledigt till sina barn. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-24 18:55
    Vi menar ju inte dem som försöker pussla i hop semester för barnen. Vi menar de föräldrar som skapar sig en egen semester medan barnen är på förskolan eller de som tex är hemma och renoverar huset. Det är inte så ovanligt tyvärr.

• Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?
  • Anonym (F)

Sverige har alltså förpliktigat sig att följa barnkonventionen och det är juridiskt bindande för vår stat.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 21:29:10 följande:
    Här är hela citatet: "Nu slirar du på sanningen. Man är garanterad 15 timmars barnomsorg per vecka som arbetssökande. Man kan även söka jobb på kvällar och helger. Som sjukskriven kan du stå utan barnomsorg, eller så får du ha barnet samma tider som när du arbetade. Det beror helt på din situation innan du blev sjuk. Men nog sjutton kan väl alla sjuka/arbetssökande ha hemma sina barn någon vecka när de själva går hemma?! Att man inte skulle ha råd tror jag inte alls på. Visst kan man vara en slösa som har galna prioriteringar men då får man tänka om." Om man går hemma och har barn så kan man självklart ha dem hemma någon vecka under sommaren. Är man för sjuk för att alls ta hand om sina barn så hoppas jag att man har kontaktat socialtjänsten. Inom mitt yrke har jag kontakt med människor av alla slag, friska, sjuka, arbetande, studerande osv. Hittills har jag bara träffat på missbrukare som inte har fixat att ta hand om sina barn. T.o.m. föräldrar som går på cytostatika fixar semester med sina barn. Fixar man inte någon vecka hemma med barnen så kan man inte ta hand om dem själv utan då behöver familjen stöd och barnen få bo någon annanstans.
    Vem ska se till barnen på helger och kvällstid när den arbetssökande ägnar sig åt att skriva ansökningsbrev och vilka arbetsgivare kan man kontakta på kvällar och helger.
  • TeresB
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-16 00:06:13 följande:

Varför jämställer du att vara arbetssökande eller sjuk med att vara ledig? (Och dessutom kastar in den käcka kommentaren "på bekostnad av de som arbetar".

Jag har inget gott intryck av dig som person.

Visst kan man ta hand om sina barn någon/några veckor på sommaren även om man söker arbete/har brutit benet/har ångest/behandlad för cancer/har ryggvärk eller varför inte fibromyalgi. Det kan kosta på mycket men om man anser att man. Själv behöver vila upp sig emellanåt, så borde man kunna inse att ens egna barn behöver samma sak.

Nu har ju mina barn långa lov men de som inte är lediga har väl förmodligen de lite sådär antingen ekonomiskt eller och socialt?

Vet inte om man behöver lägga sten på bördan där? Men visst borde alla ha rätt till lite ledigt.
  • Anonym (L)

Många barn mår bättre av att vara på förskolan än med sina föräldrar. En sjuk eller oengagerad förälder erbjuder inte den stimulans, omvårdnad och stabilitet som förskolan gör. Vill föräldrarna inte ha sina barn hemma kan du dra slutsatsen att barnen har det bättre på förskolan. Efter att ha arbetat inom socialtjänsten konstaterade jag att missuppfattningen bland förskolepersonal som generaliserar att barn bör vara så mycket med sina föräldrar som möjligt är det mest frusterande samverkanshindret. Tvärtom är förskolan en stor skyddsfaktor för försummade barn, och de bör spendera så många timmar som möjligt där.

• Anonym (L)
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 08:08:37 följande:

Enligt barnkonventionen bör alla barn i förskolan ha rätt till rekreation. Någon lagstadgad rätt finns inte.....ännu. Det är dock på gång att bli. Precis som för vuxna.

Skämtar du? Vilken artikel anger detta? Hur funkar det i alla länder som inte har skattefiansierad barnomsorg? Kan inte minnas att jag läst någon artikel som berör förskola i barnkonventionen..
  • Anonym (titti)
    Anonym (F) skrev 2017-05-16 11:11:54 följande:

Sverige har alltså förpliktigat sig att följa barnkonventionen och det är juridiskt bindande för vår stat.

Svensk lag står över barnkonventionen.
  • Anonym (soc)
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-16 00:06:13 följande:
    Varför jämställer du att vara arbetssökande eller sjuk med att vara ledig? (Och dessutom kastar in den käcka kommentaren "på bekostnad av de som arbetar".

Jag har inget gott intryck av dig som person.

Visst kan man ta hand om sina barn någon/några veckor på sommaren även om man söker arbete/har brutit benet/har ångest/behandlad för cancer/har ryggvärk eller varför inte fibromyalgi. Det kan kosta på mycket men om man anser att man. Själv behöver vila upp sig emellanåt, så borde man kunna inse att ens egna barn behöver samma sak.
    Jag skiter i din åsikt om mig som person, nu talar vi väl om sakfrågor.

Är du sjuk eller arbetssökande så jämnställs det med ledighet, dvs du har ledig tid. Du som arbetar heltid kan välja att förlägga din semestertid över hela året istället för bara sommaren, så utdelningen av betalda timmar där du inte jobbar blir desamma.
  • Anonym (F)
    Anonym (L) skrev 2017-05-16 16:49:42 följande:
    Skämtar du? Vilken artikel anger detta? Hur funkar det i alla länder som inte har skattefiansierad barnomsorg? Kan inte minnas att jag läst någon artikel som berör förskola i barnkonventionen..
    Fel av mig. Artikel 31 berör barns rätt till rekreation. Det är den man hänvisar till i förslaget om barns rätt till "semester". Dvs ledig från förskolan.
  • Anonym (F)
    Anonym (titti) skrev 2017-05-16 18:18:58 följande:
    Svensk lag står över barnkonventionen.
    Det är ett rättsligt bindande internationellt avtal och det ska då till en extrem specifik lag som står över den isf. Det är ju därför den kommer bli en lag.
  • Anonym (titti)
    Anonym (F) skrev 2017-05-16 18:49:04 följande:

Fel av mig. Artikel 31 berör barns rätt till rekreation. Det är den man hänvisar till i förslaget om barns rätt till "semester". Dvs ledig från förskolan.

Den artikeln handlar om barns rätt till rekreation. Det står ingenting om att barn har rätt till semester enligt svenska fackliga avtal.
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?