• Anonym (li)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Som jag har skrivit i rubriken. Har inte alla människor rätt till semester?
    man ser väl till att ordna lite ledigt till sina barn. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-24 18:55
    Vi menar ju inte dem som försöker pussla i hop semester för barnen. Vi menar de föräldrar som skapar sig en egen semester medan barnen är på förskolan eller de som tex är hemma och renoverar huset. Det är inte så ovanligt tyvärr.

• Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?
  • Anonym (anonym)
    Whitehorse1979 skrev 2017-05-15 06:42:24 följande:
    Då kanske man ska kolla med familj eller andra alternativ.

Tänk dig själv att inte få vara ledig något på 365 dagar.

Hade DU orkat det?

Hur gör man på helgerna?

Jag har en vän som är sjukskriven så jag vet att det inte är lätt men hennes barn är såklart ledig på helgerna med henne och det går utmärkt.
    Alla har inte familj som är lediga och som kan ställa upp som barnvakt.
    Är man arbetslös så måste man vara tillgänglig för arbete alla dagar om året och har inte rätt till ersättning om man tar ledigt för "semester"
    De som är sjukskrivna och har sina barn på förskola kan förhoppningsvis få hjälp av den andra föräldern på helgerna när den inte arbetar.
  • Anonym (undrande)

Varför måste barnen just vara ledig under sommaren? 

• Anonym (anonym)

Arbetslösa är ju inte sällan de som får semestervikariat just under semestersäsongen och har då behov att med kort varsel kunna börja arbeta.

• Ms H

Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 10:21:30 följande:
    Det skrev jag inte. Läs om och läs rätt kära du.
    Hmm... Gjorde du inte?
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 08:41:36 följande:
    /.../. Men nog sjutton kan väl alla sjuka/arbetssökande ha hemma sina barn någon vecka när de själva går hemma?!  /.../

• Jennie med ie
    Anonym (undrande) skrev 2017-05-15 15:35:44 följande:

Varför måste barnen just vara ledig under sommaren? 

Ja det kan man undra. Alltså jag förstår att de flesta VILL vara lediga med sin familj på sommaren, kanske i synnerhet om äldre syskon går i skolan och har svårt att vara ledig annan tid. Men för andra kan ledighet annan tid på året vara lika värdefull.

Där jag jobbade tidigare var det inte helt ovanligt med barn som gick på förskolan hela eller nästan hela sommaren, men de flesta av dem var lediga mycket under resten av året. Många familjer åkte t ex till sina släktingar i andra länder under vårt vinterhalvår och på våren och barnen var lediga minst en längre sammanhängande period men ofta två. Men det var ändå i mångas ögon tvunget så synd om dem, mycket mer synd än om de barn som gick på förskolan hela resten av året utan mer än enstaka dagars ledigt men hade en månad på sommaren.
  • Litet My

Då kan du ju glädja dig över att det faktiskt inte ingår i ditt jobb att lägga värderingar i hur föräldrarna väljer att göra.

• Aniiee
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 13:52:30 följande:
    Oj det låter ju fantastiskt bra. Vilken lyx att bara bli inringd!

Kanske är så i små byar? Här i Sthlm händer det aldrig!
    Här i Stockholm händer det hela tiden. Vikariepooler, bemanningsföretag, tillfällighetsarbeten, snar har vi tillbaka de gammeldags dagsverken också.

jag känner nog ingen under 35 som INTE har haft såna "inringningsjobb" i Stockholm och studerande har såna jobb i massor.

Jag skulle nog tvärtom säga att det är vanligare här än ute på ladsbygden och i "de små byarna"
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (Prioritering)
    Ms H skrev 2017-05-15 18:06:52 följande:
    Hmm... Gjorde du inte?
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 08:41:36 följande:/.../. Men nog sjutton kan väl alla sjuka/arbetssökande ha hemma sina barn någon vecka när de själva går hemma?!  /.../

Här är hela citatet: "Nu slirar du på sanningen. Man är garanterad 15 timmars barnomsorg per vecka som arbetssökande. Man kan även söka jobb på kvällar och helger.

Som sjukskriven kan du stå utan barnomsorg, eller så får du ha barnet samma tider som när du arbetade. Det beror helt på din situation innan du blev sjuk.

Men nog sjutton kan väl alla sjuka/arbetssökande ha hemma sina barn någon vecka när de själva går hemma?! Att man inte skulle ha råd tror jag inte alls på. Visst kan man vara en slösa som har galna prioriteringar men då får man tänka om."

Om man går hemma och har barn så kan man självklart ha dem hemma någon vecka under sommaren. Är man för sjuk för att alls ta hand om sina barn så hoppas jag att man har kontaktat socialtjänsten. Inom mitt yrke har jag kontakt med människor av alla slag, friska, sjuka, arbetande, studerande osv. Hittills har jag bara träffat på missbrukare som inte har fixat att ta hand om sina barn. T.o.m. föräldrar som går på cytostatika fixar semester med sina barn. Fixar man inte någon vecka hemma med barnen så kan man inte ta hand om dem själv utan då behöver familjen stöd och barnen få bo någon annanstans.
  • Anonym (home)
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 21:29:10 följande:

Här är hela citatet: "Nu slirar du på sanningen. Man är garanterad 15 timmars barnomsorg per vecka som arbetssökande. Man kan även söka jobb på kvällar och helger.

Som sjukskriven kan du stå utan barnomsorg, eller så får du ha barnet samma tider som när du arbetade. Det beror helt på din situation innan du blev sjuk.

Men nog sjutton kan väl alla sjuka/arbetssökande ha hemma sina barn någon vecka när de själva går hemma?! Att man inte skulle ha råd tror jag inte alls på. Visst kan man vara en slösa som har galna prioriteringar men då får man tänka om."

Om man går hemma och har barn så kan man självklart ha dem hemma någon vecka under sommaren. Är man för sjuk för att alls ta hand om sina barn så hoppas jag att man har kontaktat socialtjänsten. Inom mitt yrke har jag kontakt med människor av alla slag, friska, sjuka, arbetande, studerande osv. Hittills har jag bara träffat på missbrukare som inte har fixat att ta hand om sina barn. T.o.m. föräldrar som går på cytostatika fixar semester med sina barn. Fixar man inte någon vecka hemma med barnen så kan man inte ta hand om dem själv utan då behöver familjen stöd och barnen få bo någon annanstans.

WALOC
  • Anonym (titti)
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 21:29:10 följande:

Hur hade du tänkt dig att det i praktiken skulle gå till? Vem ska bestämma hur barn ska vara lediga varje år. Måste semestern tas sammanhängande? På sommaren? Vad händer i de fall föräldrarna faktiskt inte kan ta semester? Kan de ansöka om dispens? Vem ska avgöra vad som är giltiga skäl?
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?