• Anonym (li)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Som jag har skrivit i rubriken. Har inte alla människor rätt till semester?
    man ser väl till att ordna lite ledigt till sina barn. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-24 18:55
    Vi menar ju inte dem som försöker pussla i hop semester för barnen. Vi menar de föräldrar som skapar sig en egen semester medan barnen är på förskolan eller de som tex är hemma och renoverar huset. Det är inte så ovanligt tyvärr.

• Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2017-05-15 12:33:27 följande:

Nej så är inte FKs bestämmelser. Utan det ska bedömas individuellt utifrån vilken sysselsättning man är sjukskriven för, hur sjukdomen/skadan påverkar en, barnets omsorgsbehov o s v.

Sjukskriven FRÅN såklart.
  • Anonym (Mähh...)
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 12:20:45 följande:
    Jag antar att det ser olika ut för alla beroende på vilket typ av jobb man söker men hursomhelst så blir man inkallad på ev intervjuer, kurser osv. Vi har haft vårdnadshavare som fått jobb på studs och då behöver omsorg från en dag till en annan.
    Ja och just därför ska barnen vara på förskolan när man är arbetssökande, man kan/får inte ha dem hemma bara för att det är sommar.
  • Alexi
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 12:52:54 följande:
    Ja och just därför ska barnen vara på förskolan när man är arbetssökande, man kan/får inte ha dem hemma bara för att det är sommar.
    Fast det där är en myt bara. Just arbetslösa brukar vara väldigt noga med att påpeka sin rätt att ha barnen på förskolan istället för att ta tillfället i akt och ge dem sommarledigt. Det viktiga är ju att barnomsorgen är ordnad, om du får jobb, inte att barnet är där!
  • Jennie med ie
    Man får ha dem hemma, men inte ha detta som hinder för att sköta sina åtaganden som aktivt arbetssökande eller ta möjliga jobb. Med andra ord behöver man ha barnomsorg ordnad, det kan vara via förskola eller familjedaghem eller familjemedlem, vän eller någon annan tillgänglig person men man måste absolut inte nyttja den de dagar/veckor man inte behöver.

Sen bör man ha en dialog med förskolan kring det, om de hellre ser att man anger barnet som ledigt med förbehållet att de med kort varsel kan meddela att barnet kommer ändå för att man fått jobb eller ska på anställningsintervju eller annat.... eller att de hellre ser att man anger att barnet kommer och så meddelar man sen de dagar/veckor h*n trots allt inte behöver komma. Det beror ju lite på hur stor sannolikheten är att föräldern får jobb eller ej också.
  • elyse

Du behöver inte känna dig som en polis för att din arbetsgivare har en viss rutin inför sommaren. Sluta lägga egna värderingar i beslut du inte har någon insyn i så ska du se att det känns bättre. Är väldigt befriande, faktiskt.

• Anonym (F)
    elyse skrev 2017-05-15 13:01:40 följande:

Du behöver inte känna dig som en polis för att din arbetsgivare har en viss rutin inför sommaren. Sluta lägga egna värderingar i beslut du inte har någon insyn i så ska du se att det känns bättre. Är väldigt befriande, faktiskt.

Fast arbetsgivaren i detta fallet gör fel om hen lägger detta på pedagogerna. Det är INTE deras jobb. Facket slår bakut.
  • Anonym (F)
    Ordnad omsorg, inte nödvändigtvis daglig vistelse. Har aldrig hört talas om en arbetssökande som haft sitt barn på förskolan på sommaren.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 12:22:32 följande:

Ja som sagt, vi får se hur de löser den frågan. Det diskuteras.

Antar att du hängt med indessa diskussioner. Hur ser lösningsförslager ut för sommarjobbande föräldrar tex?

Diskuterar man verkligen en lagstadgad rätt för barnen till sommarledighet - eller handlar det om olika "verktyg" för att underlätta för föräldrarna/ trycka på?

Jag har så otroligt svårt att se att man skulle kunna förbjuda en förälder att ta ett sommarjobb. Skulle vara väldigt intressant att veta mer om hur dessa diskussioner går.

Hittar inte mycket när jag googlar,

Mest sådant som modellen i Botkyrka, men det handlar ju också bara om barn vars föräldrar saknar sysselsättning/har semester.
  • elyse
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 13:13:02 följande:

Fast arbetsgivaren i detta fallet gör fel om hen lägger detta på pedagogerna. Det är INTE deras jobb. Facket slår bakut.

Att begära in papper på sysselsättning? Jo, det är väl mer en uppgift för barnomsorgsadministrationen. Vi i personalen gjorde det på min förra arbetsplats och det reflekterade vi inte över då eftersom det gick smidigt att få in.
  • Anonym (F)
    Anonym (home) skrev 2017-05-15 12:30:07 följande:
    Behöver i o f s inte vara frisk, bara tillräckligt lite påverkad av sin sjukdom att man kan gav hand om barnen dygnet runt en längte tid på ett tillfredsställande sätt. Svårt tillräckligt såklart men någon sådan trolleriformel måste de ju dock skapa om alla barn ska ha lagstadgad rätt till 4 v sommarlediget.
    Var får du 4 veckors sommarledigheten ifrån?
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?