• Anonym (li)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Som jag har skrivit i rubriken. Har inte alla människor rätt till semester?
    man ser väl till att ordna lite ledigt till sina barn. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-24 18:55
    Vi menar ju inte dem som försöker pussla i hop semester för barnen. Vi menar de föräldrar som skapar sig en egen semester medan barnen är på förskolan eller de som tex är hemma och renoverar huset. Det är inte så ovanligt tyvärr.

• Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?
  • modsey
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 08:59:16 följande:

Ja om man har kontakter, utbildning, erfarenhet, timanställning.

Jag är exempelvis arbetssökande i nuläget och det finns INGEN som skulle kunna ringa in mig på jobb plötsligt tyvärr.

Blir man inringd inom vården så har man en anställning.

Många arbrtslösa har ändå sådana timmjobb o kan ringas in på morgonen
  • Ms H
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 08:41:36 följande:
    Nu slirar du på sanningen. Man är garanterad 15 timmars barnomsorg per vecka som arbetssökande. Man kan även söka jobb på kvällar och helger.

Som sjukskriven kan du stå utan barnomsorg, eller så får du ha barnet samma tider som när du arbetade. Det beror helt på din situation innan du blev sjuk.

Men nog sjutton kan väl alla sjuka/arbetssökande ha hemma sina barn någon vecka när de själva går hemma?! Att man inte skulle ha råd tror jag inte alls på. Visst kan man vara en slösa som har galna prioriteringar men då får man tänka om.
    Nej, alla sjuka kan inte ta hand om sitt barn hela dagar tyvärr.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 08:55:07 följande:

Om du läser mitt inlägg som du citerade så inser du nog att jag enbart skrivit om de som uppbär någon form av ersättning och därmed har krav på motprestation för att behålla ersättningen. En förälder som är arbetslös och inte har någon form av ersättning kan självklart ha barnen hemma hela tiden!

Jag tolkade det inläget precis tvärtom, att det inte spelade nån roll vilket eller ens om något stöd man hade. Men då förstår jag bättre hur du menar.

Däremot finns det ju inget krav på att nyttja playsen varje dag.
  • Konservativ

Om det är så himla jobbigt för barnen att vara på dagis att de behöver semester, är det inte något som är fel då?

• John22
    Konservativ skrev 2017-05-15 09:10:19 följande:

Om det är så himla jobbigt för barnen att vara på dagis att de behöver semester, är det inte något som är fel då?

Spendera några dagar i en barngrupp på dagis, sen kan du komma tillbaka och antyda att barn inte behöver semester från denna miljö.

Och nej, det behöver inte nödvändigtvis vara något fel (mer än att barngrupperna är på tok för stora i dagsläget).
  • Konservativ
    John22 skrev 2017-05-15 09:24:42 följande:
    Spendera några dagar i en barngrupp på dagis, sen kan du komma tillbaka och antyda att barn inte behöver semester från denna miljö.

Och nej, det behöver inte nödvändigtvis vara något fel (mer än att barngrupperna är på tok för stora i dagsläget).
    Så man behöver vila efter bara några dagar?. Då är det något fel. För övrigt skriver du ju själv att det är ett fel.

Men tydligen kan barnen (fast inte vuxna?) tåla denna miljö elva av årets tolv månader.

Det går inte riktigt ihop.
  • Anonym (Emma)
    John22 skrev 2017-05-15 09:24:42 följande:

Fast somrarna kan inte jämföras med hur det är på terminerna. De flesta förskolor har enormt lågt antal barn under semesterveckorna och vi hinner med massor med saker vi annars inte gör tex baka med barnen, åka och bada, göra utflykter mm. Sådant som inte hinns med på terminerna.
  • Fru Ve
    Konservativ skrev 2017-05-15 09:10:19 följande:

Jo naturligtvis önskar man att det skulle vara betydligt mindre grupper och mer personal! Min son går i 4-5 årsgrupp med 23 barn på 3 personal. Tre av barnen är också extra stökiga och måste punktmarkeras. Det är nog inte roligt att gå heltid i den gruppen =( Jag är glad för sonens skull att jag är föräldraledig så han kan gå korta dagar (inget alternativ att ha honom hemma helt då han inte skulle ha kompisar då).
  • Anonym (F)
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 08:36:36 följande:
    Fattar fortfarande inte. VEM ska ringa? Om man inte är anställd så finns det ingen som kan "ringa in en på jobb".

Om man däremot har en timanställning, behovsanställning, konsultar eller liknande är det såklart en annan sak. Men för en som  är arbetslös finns det ingen som kan "ringa in en på jobb" helt plötsligt.
    Om man är arbetssökande så söker man jobb och kan därför bli inringd med kort varsel till intervju, snabbvik mm. Dessutom kallas man in på kurser och möten som man inte får tacka nej till. När man är arbetssökande så sitter man inte bara hemma och rullar tummarna. Man är aktiv.
  • Anonym (Semester)
    Anonym (Ledighet) skrev 2017-05-15 08:47:32 följande:
    Varför dyker dessa trådar alltid upp på våren, ungefär samtidigt som semsterperioden för personalen börjar.

Vidare, är barn ledig när de inte går på förskola?
    För att det handlar om barnens sommarsemester? När ska man annars diskutera den? På jullovet? Det är ju aktuellt NU, inte i november.
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?