• Anonym (li)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Som jag har skrivit i rubriken. Har inte alla människor rätt till semester?
    man ser väl till att ordna lite ledigt till sina barn. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-24 18:55
    Vi menar ju inte dem som försöker pussla i hop semester för barnen. Vi menar de föräldrar som skapar sig en egen semester medan barnen är på förskolan eller de som tex är hemma och renoverar huset. Det är inte så ovanligt tyvärr.

• Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?
  • Anonym (li)

tyvärr rätt vanligt att vissa aldrig får ledigt.

• Anonym (Pretto)

Omg menar du på allvar att du sitter och snokar i detta? Man FÅR INTE HA SEMESTER SOM ARBETSSÖKANDE. Mao får inte barnen ha det heller. Jösses jävla pretto.

• Anonym (titti)

Jävla dagispersonal som hittar på egna regler. Skut i andras barn. De här barnens semester är inte ditt ansvar.

• Anonym (Mähh...)
    modsey skrev 2017-05-15 07:03:23 följande:

Fast det kan man ju kringå genom att ha en deal med förskolan att man får lämna om man blir inringd

Inringd? Är man arbetslös så är man ARBETSLÖS, vem ska ringa? Samma om man är sjukskriven så är man SJUK!
  • Anonym (titti)

Själv pluggar jag och sommarjobbar i år. Bara lyckats fixa två veckors semester. Förskolechefen (liten förskola) ifrågasatte det och började prata om barns "rätts till semester".. Sedan när har barn någon sådan rätt? Informerade henne om att barn endast har semester om föräldrarna har det. Amöba!

• sextiotalist
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 07:56:17 följande:
    Inringd? Är man arbetslös så är man ARBETSLÖS, vem ska ringa? Samma om man är sjukskriven så är man SJUK!
    Nu måste du också vara insatt i regelverket som omger detta.
    Arbetslös, då kan man hamna på en massa meningslösa kurser och får aldrig säga nej, till varken kurser eller arbete, då får man inga pengar.

Sjuk, det finns en anledning till att man är sjukskriven. De där timmarna som barnet är på dagis, är kanske de timmarna som den sjuka behöver för att få rehabilitering, läkarbesök, vila upp sig, för att orka ta hand om barnet sedan.

Utöver detta finns det massor av arbeten som sker på sommaren, som gör att de som arbetar med detta inte kan vara lediga.

Så har vi gruppen visstidsanställda eller timanställda, som bara inte vågar säga nej till något arbete.

De där små barnen kanske istället kan få ledigt under vinterhalvåret
  • Anonym (titti)

Varför ska du begär intyg nu just nu på sommaren? Vad har ni för regler för förskoletider? Skiter ni om föräldrarna fuskar resten av året?

• sextiotalist
    Anonym (titti) skrev 2017-05-15 08:01:52 följande:

Varför ska du begär intyg nu just nu på sommaren? Vad har ni för regler för förskoletider? Skiter ni om föräldrarna fuskar resten av året?

Jag misstänker att det gäller under semestertid, så de som behöver barnomsorg (som även kan inkludera sjukskrivna och arbetslösa) får det. Det är ju personalens semestrar som ska planeras
  • Anonym (F)
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 07:56:17 följande:
    Har man inget jobb så är de flesta arbetssökande och kan bli inringd på jobb. Då får man inte tacka nej.
  • Anonym (Semester)

Jag tycker det är fruktansvärt sorgligt att det finns barn som inte får ledigt. Dom behöver det minst lika mycket (om inte mer?) som vi vuxna.

Samtidigt finns det regler kring sjukskrivningar och arbetslöshet som måste följas. Det är nog inte ett lätt pussel.

Kort sagt så är det sjukt dåligt av de som fuskar men jag tror att de allra flesta nog gör så gott de kan, tror inte du det TS?

Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?