• Anonym (li)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Som jag har skrivit i rubriken. Har inte alla människor rätt till semester?
    man ser väl till att ordna lite ledigt till sina barn. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-24 18:55
    Vi menar ju inte dem som försöker pussla i hop semester för barnen. Vi menar de föräldrar som skapar sig en egen semester medan barnen är på förskolan eller de som tex är hemma och renoverar huset. Det är inte så ovanligt tyvärr.

• Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?
  • Anonym (F)
    Anonym (titti) skrev 2017-05-15 07:57:42 följande:

Själv pluggar jag och sommarjobbar i år. Bara lyckats fixa två veckors semester. Förskolechefen (liten förskola) ifrågasatte det och började prata om barns "rätts till semester".. Sedan när har barn någon sådan rätt? Informerade henne om att barn endast har semester om föräldrarna har det. Amöba!

Enligt barnkonventionen bör alla barn i förskolan ha rätt till rekreation. Någon lagstadgad rätt finns inte.....ännu. Det är dock på gång att bli. Precis som för vuxna.
  • Fru Ve
    Anonym (Semester) skrev 2017-05-15 08:06:27 följande:

Jag tycker det är fruktansvärt sorgligt att det finns barn som inte får ledigt. Dom behöver det minst lika mycket (om inte mer?) som vi vuxna.

Samtidigt finns det regler kring sjukskrivningar och arbetslöshet som måste följas. Det är nog inte ett lätt pussel.

Kort sagt så är det sjukt dåligt av de som fuskar men jag tror att de allra flesta nog gör så gott de kan, tror inte du det TS?

Håller med. Samtidigt tänker jag att om föräldern är arbetslös kanske barnet bara går 15 timmar i veckan under året? Barnet är ju ledig mycket ändå även om det är utspridd ledighet. Lika synd om de barn som går 50 h/vecka annars utom under en månad på sommaren då.
  • Anonym (Minna)

Jag förstår ts tanke här, fast den kanske blev fel uttryckt. Nu lever o bor jag i finland så reglerna kan ju vara lite annorlunda. Klart att barn på dagis också behöver några veckor semester, att bara få vara hemma. Det är oerhört tungt för småbarn att vistas i dagisoljudet året runt, ÄVEN fast dom trivs. Godtrogen som jag är hoppas jag verkligen att alla föräldrar gör sitt ALLT för att sina små ska få vara hemma så många veckor som möjligt under sommaren. Gör man det inte, borde man tänka genom sin livssituation o vad man borde ändra på för att göra allt för så mycket ledigt som möjligt. Är det sedan 2 el 5 veckor, så har man iaf maximerat så gott det går. Min yngsta (idag redan 13) har ex aldrig gått på dagis under storasyskonens sommarlov, alla tio veckor har vi lyckats pussla så hon fått vara hemma med nån av oss föräldrar, mormor/morfar/farmor el nåt syskon nån timme. Det minns hon o pratar om ännu varje sommar, hur "bra" familj o somrar hon haft. Mest harmoniska ungen i världen. Nu fattar även jag att detta inte är möjligt för så många, men har själv 3skiftsjobb o så har vi gått om varandra rätt mycket med semestern, el haft en vecka ihop. Det var det priset vi valde. Däremot förstår jag inte varför nån systematiskt för sitt barn till dagvård, vinkar hejdå o går hem o är ledig???!!!! Bara tankenbgör mig tårögd. Man skaffar väl inte barn för att andra skall uppfostra o sköta dom. En o två ggr är jubinte hela världen men veckotal, månader....då är systemet fel. Om en arbetslös inte kan ha hem sina barn o få skötplats vb den dagen jobbchans finns, DÅ är allt galet. Sjukskrivna.....hm....har ju inte egen erfarenhet men stått bredvid. Även då kan man säkert sköta sina barn ett par veckor (annars e man väl inlagd), även dom sjukskrivna vill sina barns bästa. Huvudsaken man gör allt för barnens sommarlov ska bli maximalt långt. Det är drras rättighet, liksom vår skyldighet som föräldrar.

• Anonym (Semester)
    Fru Ve skrev 2017-05-15 08:23:53 följande:
    Håller med. Samtidigt tänker jag att om föräldern är arbetslös kanske barnet bara går 15 timmar i veckan under året? Barnet är ju ledig mycket ändå även om det är utspridd ledighet. Lika synd om de barn som går 50 h/vecka annars utom under en månad på sommaren då.
    Mer synd om 50h barnen skulle jag säga :( 
  • Anonym (Ledighet)

Dessa trådar dyker upp varje vår. Det verkar mest handla om förskolepersonal som inte vill jobba juli snarare än omsorg om barnen.

• Anonym (Semester)
    Anonym (Ledighet) skrev 2017-05-15 08:31:07 följande:

Dessa trådar dyker upp varje vår. Det verkar mest handla om förskolepersonal som inte vill jobba juli snarare än omsorg om barnen.

Oj, det var ett märkligt svar. Tycker du inte att det är tragiskt att vissa barn inte får ledigt? Vuxna som jobbar på förskola kommer få sina 5 veckor, det är ju ett som är säkert. 
  • Fru Ve
    Anonym (Semester) skrev 2017-05-15 08:26:11 följande:
    Mer synd om 50h barnen skulle jag säga :( 
    Ja, tycker jag med. Vi har haft det så i perioder att båda varit studerande. Och då har det varit svårt att ta en massa sammanhängande ledighet åt barnen på sommaren (man måste ju jobba för försörjning). Vi jobbade skift/natt så barnen fick lov att vara på fsk i stort sett varje vecka på sommaren men inte heltid. Jag är också övertygad om att de flesta gör så gott de kan. Kanske finns det undantag med föräldrar som är lediga/har semester men ändå låter barnen gå heltid, men det måste väl vara ovanligt?
  • Anonym (Mähh...)
    sextiotalist skrev 2017-05-15 08:01:17 följande:
    Nu måste du också vara insatt i regelverket som omger detta.
    Arbetslös, då kan man hamna på en massa meningslösa kurser och får aldrig säga nej, till varken kurser eller arbete, då får man inga pengar.

Sjuk, det finns en anledning till att man är sjukskriven. De där timmarna som barnet är på dagis, är kanske de timmarna som den sjuka behöver för att få rehabilitering, läkarbesök, vila upp sig, för att orka ta hand om barnet sedan.

Utöver detta finns det massor av arbeten som sker på sommaren, som gör att de som arbetar med detta inte kan vara lediga.

Så har vi gruppen visstidsanställda eller timanställda, som bara inte vågar säga nej till något arbete.

De där små barnen kanske istället kan få ledigt under vinterhalvåret
    Vad f*n snackar du om? Jag skriver ju att man som arbetssökande MÅSTE ha barnen på dagis för att kunna söka arbete på heltid! Detta oavsett om man har A-kassa, "meningslösa AF-kurser", aktivitetsersättning eller försörjningsstöd.

Samma sak gällande om man är sjukskriven så MÅSTE man ha barnen på dagis då man faktiskt är SJUK!
  • Anonym (Mähh...)
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 08:06:23 följande:
    Har man inget jobb så är de flesta arbetssökande och kan bli inringd på jobb. Då får man inte tacka nej.
    Fattar fortfarande inte. VEM ska ringa? Om man inte är anställd så finns det ingen som kan "ringa in en på jobb".

Om man däremot har en timanställning, behovsanställning, konsultar eller liknande är det såklart en annan sak. Men för en som  är arbetslös finns det ingen som kan "ringa in en på jobb" helt plötsligt.
  • Fru Ve
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 08:34:09 följande:
    Vad f*n snackar du om? Jag skriver ju att man som arbetssökande MÅSTE ha barnen på dagis för att kunna söka arbete på heltid! Detta oavsett om man har A-kassa, "meningslösa AF-kurser", aktivitetsersättning eller försörjningsstöd.

Samma sak gällande om man är sjukskriven så MÅSTE man ha barnen på dagis då man faktiskt är SJUK!
    Om man är sjuk - beror det inte lite på varför också? Om jag bryter armen t.ex. så är det ju svårt för mig att jobba som sjuksköterska. Men vara hemma med mina (större) barn skulle nog funka faktiskt om jag såg till att ha mat färdiglagad och så. Inte måste man väl ha barnen heltid på fsk då? Jag var sjukskriven 100 % under min graviditet p.g.a. foglossning (kunde gå max 50 meter med kryckor). Men hade inte heltid på fsk ändå åt 5-åringen utan hämtade kl 14 varje dag. Visst blev det bara inneaktiviteter för honom då men det gick ju OK att göra så.
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?