• Anonym (li)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Som jag har skrivit i rubriken. Har inte alla människor rätt till semester?
    man ser väl till att ordna lite ledigt till sina barn. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-24 18:55
    Vi menar ju inte dem som försöker pussla i hop semester för barnen. Vi menar de föräldrar som skapar sig en egen semester medan barnen är på förskolan eller de som tex är hemma och renoverar huset. Det är inte så ovanligt tyvärr.

• Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?
  • 2009
    Anonym (titti) skrev 2017-05-15 08:48:12 följande:
    Vuxna har ingen lagstadgad rätt till rekreation eller semester. Testa förresten säg till din bidragshandläggare att du vill ha rekreationsbidrag så får du se vad som händer :)

Many problems. En sån lagändring skulle kräva att hela bidragssystemet ändrades och harmoniserades till barnets rätt till rekreation. I mitt fall skulle det innebära att csn även betalar ut studiemedel under sommaren i de fall man har barn. För timvikarier skulle det innebära statligt garanterad sommarlön. För sjukskrivna skulle det innebära personlig assistans sommartid. Väldigt dyr reform. Tror ingen bryr sig så mycket om andras barn. Och vem skulle bestämma längden och kvaliten på minimum rekreation för barn?
    Vad pratar du om? Vi har en semesterlag i Sverige sedan många år där allt står reglerat. Läs: www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/semesterlag-1977480_sfs-1977-480
  • Anonym (Mähh...)
    modsey skrev 2017-05-15 09:01:05 följande:
    Många arbrtslösa har ändå sådana timmjobb o kan ringas in på morgonen
    Ja och det är såklart jättebra. Men för såna som mig som är helt arbetslös kommer det aldrig hända att jag blir inringd, jag har dock inget dagisbarn längre
  • Jennie med ie

JA det får man.

Som aktivt arbetssökande måste man ha barnomsorgen ordnad (förskola, släkting eller något annat) för den händelse att man får arbete eller har andra åtgärder att delta i, de dagar man inte har det får man absolut ha dem hemma. Så visst kan man t ex ange till förskolan att barnet kommer att vara ledigt den och den veckan _under förutsättning att_ man inte får jobb t ex.

Som sjukskriven med sjukpenning är det individuellt, det finns ingen allmänn regel om att man inte får ha barn hemma då utan det beror på vad för syssla man är sjukskriven från och vilka uppgifter ens arbetsförmåga bedöms jämtemot, vilken skada/sjukdom eller vilka symtom man har, vilket omsorgsbehov barnet har utifrån bl a ålder o s v. I de fall det huvudsakliga omhändertagandet av barnet kan omsättas till arbetsförmåga måste någon annan ta över det, t ex förskolan, annars inte.

Anonym (H) skrev 2017-05-15 08:42:02 följande:

Hur ser det ut med reglerna? FÅR man ha barnen hemma är man är sjukskriven eller arbetslös?

Annars håller jag med om att det är sorgligt om föräldrarna kan ha barnen hemma men väljer att ha dem på dagis ändå. Jag träffade en mamma för ett tag som tyckte att det var så himla bra att lämna in barnet på dagis så att de kunde läsa böcker och bara ta det lugnt under semestern. Jag visste inte vad skulle säga. De har dessutom barnvakt rätt ofta.

Jag är ensamstående på heltid så jag förstår verkligen vikten av egentid men även av att barnet måste få ha lugn och ro. Sedan vill jag ju vara med mitt barn så mycket som möjligt så det skulle vara rena drömmen att få så mycket tid tillsammans. Nu är det tyvärr bara begränsat till semesterveckorna. 

• Anonym (Elin)
    2009 skrev 2017-05-15 09:49:59 följande:

Vad pratar du om? Vi har en semesterlag i Sverige sedan många år där allt står reglerat. Läs: www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/semesterlag-1977480_sfs-1977-480

Ja fast semesterrätten gäller ju bara om man har jobb. Är man arbetslös och har ersättning via A-kassa, F-kassa eller försörjningsstöd har man ingen semesterrätt.

Sen handlar det ju även om att ha råd. Många arbetslösa/studenter har ju möjligjet att få jobb just på sommaren och behöver dessa jobb dör familjens försörjning aldeles oavsetr om de har "rätt" att vara lediga.

Om det skulle finnas lag på att barn inte fick ha barnomsorg 4 veckor på sommaren skulle det innebära behov av åtgärder på flera plan.

Sen är ju frågan hur detta skulle kunna regleras. Hur skulle en familj kunna förvjudas att tex anlita en barnflicka eller en morförälder för barnomsorg?
  • Anonym (F)
    Anonym (titti) skrev 2017-05-15 08:48:12 följande:
    Vuxna har ingen lagstadgad rätt till rekreation eller semester. Testa förresten säg till din bidragshandläggare att du vill ha rekreationsbidrag så får du se vad som händer :)

Many problems. En sån lagändring skulle kräva att hela bidragssystemet ändrades och harmoniserades till barnets rätt till rekreation. I mitt fall skulle det innebära att csn även betalar ut studiemedel under sommaren i de fall man har barn. För timvikarier skulle det innebära statligt garanterad sommarlön. För sjukskrivna skulle det innebära personlig assistans sommartid. Väldigt dyr reform. Tror ingen bryr sig så mycket om andras barn. Och vem skulle bestämma längden och kvaliten på minimum rekreation för barn?
    Jo vuxna har lagstadgad rätt till semester. Ja om det blir en lag på att även barn ska ha en sådan rätt krävs en hel del förändringar. Du kan ju läsa om det själv om du är intresserad. Du verkar ha missat detta. En toppenbra sak förövrigt. Hela barnkonventionen bör bli en lag. Det är något som också finns som förslag. Mer rätt åt våra barn.
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2017-05-15 09:52:32 följande:

JA det får man.

Som aktivt arbetssökande måste man ha barnomsorgen ordnad (förskola, släkting eller något annat) för den händelse att man får arbete eller har andra åtgärder att delta i, de dagar man inte har det får man absolut ha dem hemma. Så visst kan man t ex ange till förskolan att barnet kommer att vara ledigt den och den veckan _under förutsättning att_ man inte får jobb t ex.

Som sjukskriven med sjukpenning är det individuellt, det finns ingen allmänn regel om att man inte får ha barn hemma då utan det beror på vad för syssla man är sjukskriven från och vilka uppgifter ens arbetsförmåga bedöms jämtemot, vilken skada/sjukdom eller vilka symtom man har, vilket omsorgsbehov barnet har utifrån bl a ålder o s v. I de fall det huvudsakliga omhändertagandet av barnet kan omsättas till arbetsförmåga måste någon annan ta över det, t ex förskolan, annars inte.

Sen hade jag som pedagog vägrat jaga intyg. Vi hade på en arbetsplats direktiv uppifrån kring det som vi snart upplevde oacceptabla konsekvenser , protesterade och fick det ändrat. Vi ska inte behöva ta den kontrollerande rollen jämtemot föräldrarna, det ger inga bra förutsättningar för en god kontakt utifrån barnets bästa.
  • Anonym (Prioritering)
    Konservativ skrev 2017-05-15 09:10:19 följande:

Om det är så himla jobbigt för barnen att vara på dagis att de behöver semester, är det inte något som är fel då?

Ja det är något som är fel och alla föräldrar i Sverige borde veta om det. Barnomsorgen har havererat för länge sen och personalen går på knäna och politikerna (kanske även föräldrarna?) blundar för verkligheten.
  • Anonym (Prioritering)
    Ms H skrev 2017-05-15 09:08:09 följande:
    Nej, alla sjuka kan inte ta hand om sitt barn hela dagar tyvärr.
    Det skrev jag inte. Läs om och läs rätt kära du.
  • Anonym (home)
    Anonym (Elin) skrev 2017-05-15 10:01:27 följande:

Ja fast semesterrätten gäller ju bara om man har jobb. Är man arbetslös och har ersättning via A-kassa, F-kassa eller försörjningsstöd har man ingen semesterrätt.

Sen handlar det ju även om att ha råd. Många arbetslösa/studenter har ju möjligjet att få jobb just på sommaren och behöver dessa jobb dör familjens försörjning aldeles oavsetr om de har "rätt" att vara lediga.

Om det skulle finnas lag på att barn inte fick ha barnomsorg 4 veckor på sommaren skulle det innebära behov av åtgärder på flera plan.

Sen är ju frågan hur detta skulle kunna regleras. Hur skulle en familj kunna förvjudas att tex anlita en barnflicka eller en morförälder för barnomsorg?

Och eftersom det rimligen måste handla om _betald_ semesterrätt har inte ens alla som arbetar det. Du kan t ex ha behövt jobbat nästan ett år för att ha rätt till 4 veckors betald semester.
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (Emma) skrev 2017-05-15 09:41:28 följande:
    Fast somrarna kan inte jämföras med hur det är på terminerna. De flesta förskolor har enormt lågt antal barn under semesterveckorna och vi hinner med massor med saker vi annars inte gör tex baka med barnen, åka och bada, göra utflykter mm. Sådant som inte hinns med på terminerna.
    Enormt lågt antal barn? Var bor du? Här slår man ihop förskolor och tränger in alla på färre öppna förskolor. Välkommen på utflykt i verkligheten om du vill studera svensk barnomsorg under sommaren.
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?