JA det får man.
Som aktivt arbetssökande måste man ha barnomsorgen ordnad (förskola, släkting eller något annat) för den händelse att man får arbete eller har andra åtgärder att delta i, de dagar man inte har det får man absolut ha dem hemma. Så visst kan man t ex ange till förskolan att barnet kommer att vara ledigt den och den veckan _under förutsättning att_ man inte får jobb t ex.
Som sjukskriven med sjukpenning är det individuellt, det finns ingen allmänn regel om att man inte får ha barn hemma då utan det beror på vad för syssla man är sjukskriven från och vilka uppgifter ens arbetsförmåga bedöms jämtemot, vilken skada/sjukdom eller vilka symtom man har, vilket omsorgsbehov barnet har utifrån bl a ålder o s v. I de fall det huvudsakliga omhändertagandet av barnet kan omsättas till arbetsförmåga måste någon annan ta över det, t ex förskolan, annars inte.
Anonym (H) skrev 2017-05-15 08:42:02 följande:
Hur ser det ut med reglerna? FÅR man ha barnen hemma är man är sjukskriven eller arbetslös?
Annars håller jag med om att det är sorgligt om föräldrarna kan ha barnen hemma men väljer att ha dem på dagis ändå. Jag träffade en mamma för ett tag som tyckte att det var så himla bra att lämna in barnet på dagis så att de kunde läsa böcker och bara ta det lugnt under semestern. Jag visste inte vad skulle säga. De har dessutom barnvakt rätt ofta.
Jag är ensamstående på heltid så jag förstår verkligen vikten av egentid men även av att barnet måste få ha lugn och ro. Sedan vill jag ju vara med mitt barn så mycket som möjligt så det skulle vara rena drömmen att få så mycket tid tillsammans. Nu är det tyvärr bara begränsat till semesterveckorna.