• Anonym (li)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Som jag har skrivit i rubriken. Har inte alla människor rätt till semester?
    man ser väl till att ordna lite ledigt till sina barn. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-24 18:55
    Vi menar ju inte dem som försöker pussla i hop semester för barnen. Vi menar de föräldrar som skapar sig en egen semester medan barnen är på förskolan eller de som tex är hemma och renoverar huset. Det är inte så ovanligt tyvärr.

• Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?
  • sextiotalist
    Anonym (S) skrev 2017-05-15 11:50:09 följande:
    Jävla pretto? Är man pretto för att man anser att även barnen behöver ledighet på sommaren? Jävla skitföräldrar som inte gör ALLT för att barnen ska få lite ledighet!

Håller med dig helt ts. Det är sjukt dåligt.
    Men vad ska de föräldrarna göra, jag misstänker att de gör allt för att få jobb, hoppar på de vikariat de kan.

Det är så lätt för oss med fasta anställningar att raljera, men det finns en verklighet idag som nästan kan liknas med en slavhandel. Det har varit många artiklar om detta, hur folk står på kö för att få jobb.
    Nu brukar det för de flesta vara en övergångsperiod, men det finns en liten grupp som troligen kommer vara kvar i detta under många år, troligen en grupp som ses som mindre anställningsbar (läs unga föräldrar utan utbildning) som måste leva kvar i detta under barnens uppväxt för att försörja sina barn
  • sextiotalist
    Anonym (123) skrev 2017-05-15 12:01:27 följande:
    Krävs inte ens fast arbete, bara du arbetar har du rätt till 4 veckors sammanhängande semester under juni-augusti. Har man inga semesterdagar får man obetald semester.
    Inte som timanställd, dvs om du vill ha dina timmar.
    Och visst obetald semester när du inte har pengar till det.
    De få som det gäller (för det är inte många) faller mellan stolarna,
    Det finns en verklighet som vi som är inne med jobb och allt inte ser
  • Anonym (titti)

Krävs inte ens fast arbete, bara du arbetar har du rätt till 4 veckors sammanhängande semester under juni-augusti. Har man inga semesterdagar får man obetald semester.

Ja men kan man inte stämpla eller får försörjningsstöd alternativt har sparpengar har man ju inte möjlighet att utnyttja denna rätt ändå (ja för det är en rättighet och inget tvång).
  • Anonym (titti)

Som tillsvidareanställd är man genom det allmänna ruggigt bra försäkrad i Sverige. Är man däremot inte det så är det mycket man antingen inte har rätt till eller har möjlighet att utnyttja.
  • Anonym (Storbarnsmamman)

sjukskrivna får inte ha barnen hemma för då får de ingen sjukpenning. detta är försäkringskassans bestämmelser..

Jag själv är arbetslös och mina barn ska få ha en lång ledig sommar! (de får dessutom inte ens vistas på förskolan här i min kommun pga att jag just är arbetslös - då följer de skolåret...)

men mina barn har alltid fått 6v sommarlov minst. i år blir det ännu längre! :) halva juni, hela juli och 3/4 av augusti! :) 

• Anonym (F)
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 11:19:00 följande:

Nej så menar jag inte. Jag antar att jag måste söka en eventuell tjänst som AF skickar brev om. Men det innebär ju inte att jag ens får komma på intrevju och det tar tid att få arbete.

Först mailar jag en ansökan, därefter blir jag i bästa fall uppringd för telefonintervju, om det går bra får jag komma på en personlig intervju, går jag vidare ytterliggare så inhämtar företaget uppgifter från minst 2 av mina referenser samt utdrag ur belastningsregistret och eventuellt UC beroende på vad det gäller för jobb. Är jag efter allt detta fortfarande med i processen så är det dags för intervju nummer två och därefter sista mötet är kontraktskrivning.

Så som sagt - inringd och börja jobba direkt på studs kommer ALDRIG ske! Trots det är jag tvungen att ha barnet på dagis så länge jag innehar ersättning. Förutsatt att jag haft ett dagisbarn, mina är större nu.

Jag antar att det ser olika ut för alla beroende på vilket typ av jobb man söker men hursomhelst så blir man inkallad på ev intervjuer, kurser osv. Vi har haft vårdnadshavare som fått jobb på studs och då behöver omsorg från en dag till en annan.
  • Anonym (F)
    Anonym (Elin) skrev 2017-05-15 11:42:31 följande:
    Så barn som har föräldrar med tidsvidareanställning ska få "semesterrätt" från skattesubvebtionerad barnomsorg?

Det är väl relativt enkelt att ordna utan någon lagändring. Bestämma (vilket de flesta kommuner redan har som bestämmelse) att man inte får ha barnen inom förskola och fritids när man har semester samt att barn vars föräldrar inte har en sysselsättning inte har rätt till förskola under sommaren.

Flertalet barn av de som inte får sammanhängande ledighet idag kommer dock inte påverkas av en sådan ändring. Barn vars föräldrar har en arbetsmarknadsåtgärd, säsongsarbete/sommarjobb osv påverkas ju inte. Och förmodligen hör de flesta barn som inte har ledigt till denna grupp.
    Ja som sagt, vi får se hur de löser den frågan. Det diskuteras.
  • Anonym (home)
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 11:08:42 följande:

Att vara sjukskriven för att man är för sjuk för att jobba/plugga/söka jobb men plötsligt bli frisk en månad varje sommar tror jag inte på.

Behöver i o f s inte vara frisk, bara tillräckligt lite påverkad av sin sjukdom att man kan gav hand om barnen dygnet runt en längte tid på ett tillfredsställande sätt. Svårt tillräckligt såklart men någon sådan trolleriformel måste de ju dock skapa om alla barn ska ha lagstadgad rätt till 4 v sommarlediget.
  • Alexi
    Anonym (Storbarnsmamman) skrev 2017-05-15 12:17:13 följande:

sjukskrivna får inte ha barnen hemma för då får de ingen sjukpenning. detta är försäkringskassans bestämmelser..

Jag själv är arbetslös och mina barn ska få ha en lång ledig sommar! (de får dessutom inte ens vistas på förskolan här i min kommun pga att jag just är arbetslös - då följer de skolåret...)

men mina barn har alltid fått 6v sommarlov minst. i år blir det ännu längre! :) halva juni, hela juli och 3/4 av augusti! :) 

Så är det inte alls! Det beror helt på vad du är sjukskriven för och från vilken sysselsättning du är sjukskriven.
  • Jennie med ie
    Anonym (Storbarnsmamman) skrev 2017-05-15 12:17:13 följande:

Nej så är inte FKs bestämmelser. Utan det ska bedömas individuellt utifrån vilken sysselsättning man är sjukskriven för, hur sjukdomen/skadan påverkar en, barnets omsorgsbehov o s v.
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?