• Anonym (li)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Som jag har skrivit i rubriken. Har inte alla människor rätt till semester?
    man ser väl till att ordna lite ledigt till sina barn. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-24 18:55
    Vi menar ju inte dem som försöker pussla i hop semester för barnen. Vi menar de föräldrar som skapar sig en egen semester medan barnen är på förskolan eller de som tex är hemma och renoverar huset. Det är inte så ovanligt tyvärr.

• Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (titti) skrev 2017-05-15 21:54:47 följande:
    Hur hade du tänkt dig att det i praktiken skulle gå till? Vem ska bestämma hur barn ska vara lediga varje år. Måste semestern tas sammanhängande? På sommaren? Vad händer i de fall föräldrarna faktiskt inte kan ta semester? Kan de ansöka om dispens? Vem ska avgöra vad som är giltiga skäl?
    Jag antar att socialtjänsten blir inkopplad till slut. Får barnen aldrig vara hemma med lediga föräldrar, alternativt har en så sjuk ensamstående förälder att denne inte KAN ta hand om barnet/barnen, så kan denne naturligtvis inte heller ta hand om barnet helger/högtider osv så då behövs att samhället griper in.
  • Anonym (home)
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 22:09:05 följande:

Jag antar att socialtjänsten blir inkopplad till slut. Får barnen aldrig vara hemma med lediga föräldrar, alternativt har en så sjuk ensamstående förälder att denne inte KAN ta hand om barnet/barnen, så kan denne naturligtvis inte heller ta hand om barnet helger/högtider osv så då behövs att samhället griper in.

Andrummet och återhämtningen man kan få under tiden barnen är på förskolan kan vara just det som gör att man KAN ta hand om dem t ex kvällar och helger, ev. med stöd av familj och vänner.

Det kan också vara så att man visst kan ha barnen hemma utan att de far illa men att man själv far illa och blir sämre i sin sjukdom och förlänger denna vilket ingen gynnas av.
  • Anonym (titti)
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 22:09:05 följande:

Ja absolut en bra ide. Extra sommarlön till alla föräldrar. Och dubbel till dem som inte jobbar. Och personlig sommarassistent till dem som behöver. Då kan ju alla barn få semester. Låter som en jättebra ide!
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (home) skrev 2017-05-15 22:14:42 följande:
    Andrummet och återhämtningen man kan få under tiden barnen är på förskolan kan vara just det som gör att man KAN ta hand om dem t ex kvällar och helger, ev. med stöd av familj och vänner.

Det kan också vara så att man visst kan ha barnen hemma utan att de far illa men att man själv far illa och blir sämre i sin sjukdom och förlänger denna vilket ingen gynnas av.
    Nyss var de utan stöd och hjälp... Om man inte klarar av att ta hand om sina barn någon vecka under sommaren för att man är för sjuk, så klarar man knappast av att ta hand om barnen under julveckan, om man har samma kroniska sjukdom som gör så att man inte kan ta hand om sina barn mer än lördag-söndag.
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (titti) skrev 2017-05-15 22:17:59 följande:
    Ja absolut en bra ide. Extra sommarlön till alla föräldrar. Och dubbel till dem som inte jobbar. Och personlig sommarassistent till dem som behöver. Då kan ju alla barn få semester. Låter som en jättebra ide!
    Jag beklagar att du inte förstår vad jag skriver. Sov gott lilla Titti. :)
  • Anonym (home)
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 22:20:30 följande:

Nyss var de utan stöd och hjälp... Om man inte klarar av att ta hand om sina barn någon vecka under sommaren för att man är för sjuk, så klarar man knappast av att ta hand om barnen under julveckan, om man har samma kroniska sjukdom som gör så att man inte kan ta hand om sina barn mer än lördag-söndag.

Förkortningen ev. står för eventuellt. Du missade nog den. Och om man kan få visst stöd och hjälp helger och kvällar när många är lediga betyder inte att man kan få det under veckan och i den utsträckning som behövs.

Men jag tycker du ska läsa vad jag skrev igen för ditt svar visar att du inte gjorde det.
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (home) skrev 2017-05-15 22:26:05 följande:
    Förkortningen ev. står för eventuellt. Du missade nog den. Och om man kan få visst stöd och hjälp helger och kvällar när många är lediga betyder inte att man kan få det under veckan och i den utsträckning som behövs.

Men jag tycker du ska läsa vad jag skrev igen för ditt svar visar att du inte gjorde det.
    Vad svamlar du om? Plötsligt ska förutsättningarna förändras, snurrigt värre. Jag missar inget. Ditt nyss påhittade scenario är inte det som har diskuterats i tråden.

Carpe diem.
  • Anonym (home)
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 22:29:32 följande:

Vad svamlar du om? Plötsligt ska förutsättningarna förändras, snurrigt värre. Jag missar inget. Ditt nyss påhittade scenario är inte det som har diskuterats i tråden.

Carpe diem.

Inga ändrade förutsättningar alls.

Ge det ett försök till vettja och läs vad jah skriver innan du försöker svara på det. Jag tror du kan!
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 08:34:09 följande:
    Vad f*n snackar du om? Jag skriver ju att man som arbetssökande MÅSTE ha barnen på dagis för att kunna söka arbete på heltid! Detta oavsett om man har A-kassa, "meningslösa AF-kurser", aktivitetsersättning eller försörjningsstöd.

Samma sak gällande om man är sjukskriven så MÅSTE man ha barnen på dagis då man faktiskt är SJUK!
    Måste man ha dem på dagis varje dag eller räcker det med att ha en dagisplats?
    Måste man verkligen ha dem på dagis när man är sjuk?

Källa tack.

Anonym (H) skrev 2017-05-15 08:42:02 följande:

Hur ser det ut med reglerna? FÅR man ha barnen hemma är man är sjukskriven eller arbetslös?
    Annars håller jag med om att det är sorgligt om föräldrarna kan ha barnen hemma men väljer att ha dem på dagis ändå. Jag träffade en mamma för ett tag som tyckte att det var så himla bra att lämna in barnet på dagis så att de kunde läsa böcker och bara ta det lugnt under semestern. Jag visste inte vad skulle säga. De har dessutom barnvakt rätt ofta.
    Jag är ensamstående på heltid så jag förstår verkligen vikten av egentid men även av att barnet måste få ha lugn och ro. Sedan vill jag ju vara med mitt barn så mycket som möjligt så det skulle vara rena drömmen att få så mycket tid tillsammans. Nu är det tyvärr bara begränsat till semesterveckorna. 

Om barnet trivs på dagis så är det inte hela världen om det är på dagis några dagar under semestern. En dag egen tid och en dag bara för barnet.

• Anonym (home)
    KlunsSmurfen skrev 2017-05-15 22:53:12 följande:

Måste man ha dem på dagis varje dag eller räcker det med att ha en dagisplats? .

Man måste som arbetslös inte ha dem där alls så länge man inte hindras att uppfylla de skyldigheter man har som aktivt arbetssökande .
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?