Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 08:34:09 följande:
Vad f*n snackar du om? Jag skriver ju att man som arbetssökande MÅSTE ha barnen på dagis för att kunna söka arbete på heltid! Detta oavsett om man har A-kassa, "meningslösa AF-kurser", aktivitetsersättning eller försörjningsstöd.
Samma sak gällande om man är sjukskriven så MÅSTE man ha barnen på dagis då man faktiskt är SJUK!
Måste man ha dem på dagis varje dag eller räcker det med att ha en dagisplats?
Måste man verkligen ha dem på dagis när man är sjuk?
Källa tack.
Anonym (H) skrev 2017-05-15 08:42:02 följande:
Hur ser det ut med reglerna? FÅR man ha barnen hemma är man är sjukskriven eller arbetslös?
Annars håller jag med om att det är sorgligt om föräldrarna kan ha barnen hemma men väljer att ha dem på dagis ändå. Jag träffade en mamma för ett tag som tyckte att det var så himla bra att lämna in barnet på dagis så att de kunde läsa böcker och bara ta det lugnt under semestern. Jag visste inte vad skulle säga. De har dessutom barnvakt rätt ofta.
Jag är ensamstående på heltid så jag förstår verkligen vikten av egentid men även av att barnet måste få ha lugn och ro. Sedan vill jag ju vara med mitt barn så mycket som möjligt så det skulle vara rena drömmen att få så mycket tid tillsammans. Nu är det tyvärr bara begränsat till semesterveckorna.
Om barnet trivs på dagis så är det inte hela världen om det är på dagis några dagar under semestern. En dag egen tid och en dag bara för barnet.