Inlägg från: KlunsSmurfen |Visa alla inlägg
  • KlunsSmurfen

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 08:34:09 följande:
    Vad f*n snackar du om? Jag skriver ju att man som arbetssökande MÅSTE ha barnen på dagis för att kunna söka arbete på heltid! Detta oavsett om man har A-kassa, "meningslösa AF-kurser", aktivitetsersättning eller försörjningsstöd.

Samma sak gällande om man är sjukskriven så MÅSTE man ha barnen på dagis då man faktiskt är SJUK!
    Måste man ha dem på dagis varje dag eller räcker det med att ha en dagisplats?
    Måste man verkligen ha dem på dagis när man är sjuk?

Källa tack.

Anonym (H) skrev 2017-05-15 08:42:02 följande:

Hur ser det ut med reglerna? FÅR man ha barnen hemma är man är sjukskriven eller arbetslös?
    Annars håller jag med om att det är sorgligt om föräldrarna kan ha barnen hemma men väljer att ha dem på dagis ändå. Jag träffade en mamma för ett tag som tyckte att det var så himla bra att lämna in barnet på dagis så att de kunde läsa böcker och bara ta det lugnt under semestern. Jag visste inte vad skulle säga. De har dessutom barnvakt rätt ofta.
    Jag är ensamstående på heltid så jag förstår verkligen vikten av egentid men även av att barnet måste få ha lugn och ro. Sedan vill jag ju vara med mitt barn så mycket som möjligt så det skulle vara rena drömmen att få så mycket tid tillsammans. Nu är det tyvärr bara begränsat till semesterveckorna. 

Om barnet trivs på dagis så är det inte hela världen om det är på dagis några dagar under semestern. En dag egen tid och en dag bara för barnet.

• KlunsSmurfen
    Anonym (Arbetslös) skrev 2017-05-16 20:02:42 följande:

Hej

Jag är arbetslös och kommer lämna på förskolan. Dels för att jag ej får a-kassa om jag har barn hemma och dels för att jag behöver jobba. Blir knäpp av att gå hemma! Jag VILL jobba!

Jag kommer ha mina barn hemma de 4 veckorna förskolan är stängd så de för semester också

Har kollat lite och jag hittar i stort sett bara samma sak.
    Att man måste ha en ordnad barnomsorg så man kan vara till arbetsmarknadens förfogande men inget om att barnen måste vara där när man inte jobbar.

Som jag har uppfattat det så måste man inte ha barnen på dagis om man är sjukskriven (om inte försäkringskassan sagt annat) utan det handlar om rätt att ha barnen på dagis.

Ni som hävdar att barnen måste vara på dagis kan vara snäll att bifoga källa eller citera de villkor ni fått från försäkringskassan..
    Anonym (li) skrev 2017-05-15 06:27:27 följande:

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Som jag har skrivit i rubriken. Har inte alla människor rätt till semester?
    man ser väl till att ordna lite ledigt till sina barn. 

Kan det vara för att förhindra fusk med timmarna man får ha barnet på dagis?
    Ledighet barnomsorg:
    Sjuk förälder

Sjukskriven förälder har rätt att lämna barn som är inskrivna i barnomsorgen.
    Barn kan, efter överenskommelse med förskolechef och om särskilda skäl föreligger, även få lämnas utanför sjuk förälders ordinarie arbetstid. Särskilda skäl kan till exempel vara om försäkringskassan så föreskriver eller om föräldern bedöms så sjuk att han/hon inte kan ta hand om sitt barn hemma. Förälder som är sjukskriven under en längre period, har förlängd sjukpenning, sjukersättning eller aktivitetsersättning har rätt att skriva in sitt barn i förskoleverksamheten eller i skolbarnomsorgen. Barnet får lämnas enligt samma regler som för arbetssökande förälder. Om föräldern har schema, som till exempel vid aktivitetsersättning, så styr detta behovet av omsorgstid.

Avgift erläggs enligt barnomsorgstaxan. Gäller ej vid föräldraledighet eller barn som ej är inskrivna i barnomsorgen.

www.karlshamn.se/sv/Karlshamn/Verka/Barn--utbildning/Barnomsorg/Ledighet/

Arbetslös med akassa eller föräldrapenning? | Arbetslöshetskassa.nu:

Det är inte en helt ovanlig situation att ha småbarn och samtidigt sakna arbete. Om du uppfyller samtliga krav hos A-kassan är du precis som alla andra arbetsföra berättigad till ersättning.

Dock måste du ha en ordnad barnomsorg om du väljer att skriva in dig hos arbetsförmedlingen som arbetslös, eftersom du då även ställer dig till arbetsmarknadens förfogande. Du kan med andra ord inte välja a-kassa istället för föräldrapenning och samtidigt stå för den dagliga barnomvårdanden.

Vill du vara hemma med ditt barn är det alltså alltid föräldraförsäkringen som gäller och aldrig arbetslöshetsersättningen.

arbetsloshetskassa.nu/fraga/arbetslos-med-akassa-eller-foraldrapenning

Föräldraledig | Akademikernas a-kassa:
    Din barnomsorg måste vara ordnad

För att ha rätt till ersättning måste du söka och vilja kunna ta arbete minst 17 timmar per vecka. Din barnomsorg måste vara ordnad så att du kan ta ett jobb. Det har ingen betydelse om det är kommunalt eller om exempelvis dina föräldrar eller en granne kan rycka in när du får ett jobb.

Ange om du söker hel- eller deltidsarbete

Meddela både oss och Arbetsförmedlingen om du söker heltidsarbete eller deltidsarbete. Om du söker deltidsarbete ska du ange antal timmar du vill arbete per vecka.
    Fyll i föräldraledighet på kassakortet

Fyll i föräldraledighet på kassakortet om du vill vara föräldraledig på deltid när du får ersättning från a-kassan. Detta gäller även garantidagar.
    Föräldraledig på heltid

Avanmäl dig från arbetsförmedlingen om du ska vara föräldraledig på heltid en längre period. Är du föräldraledig kortare tid än 12 månader fortsätter du på din påbörjade period. Om du har varit föräldraledig längre än ett år kan du också fortsätta på samma period om barnet är under två år eller om du har tagit ut föräldrapenning.
    Tillfällig föräldrapenning (VAB)

Skulle ditt barn bli sjukt ska du fylla i föräldraledighet på kassakorten och ansöka om tillfällig föräldrapenning (VAB) från Försäkringskassan.
    Föräldraledighet på helgen påverkar inte a-kassan

Tar du ut föräldrapenning på helgen påverkar det inte ersättningen du får från a-kassan. Men det är viktigt att du redovisar föräldrapenning på kassakorten så att din redovisning hos oss stämmer med de uppgifter du lämnar till Försäkringskassan.

www.aea.se/ersattning/under-arbetslosheten/foraldraledig
    Frågor och svar barnomsorg:
    Arbetssökande

Min förskola har förlagt tiderna för arbetssökande på tisdag-torsdag 09.00?14.00. Jag arbetar måndagen, får jag lämna mitt barn resten av veckan?
    Maxtiden är 15 timmar/vecka. Har du lämnat ditt barn ex. 8 timmar på måndagen har du rätt att lämna ditt barn 7 timmar till den veckan. Tiderna är förlagda tisdag-torsdag 09.00-14.00. Avvikelser från dessa tider får ske för att den arbetssökande ska kunna gå på möten, intervjuer etc. Dessa avvikelser ska godkännas av respektive förskolechef. Detta gäller även när man kombinerar arbete med aktivt arbetssökande.

Min förskola har förlagt tiderna för arbetssökande på tisdag-torsdag 09.00?14.00. Jag arbetar måndag, tisdag 8 timmar/dag. Får jag lämna mitt barn resten av veckan?
    Nej, maxtiden är 15 timmar/vecka. Avvikelser från dessa tider får ske för att den arbetssökande ska kunna gå på möten, intervjuer etc. Dessa avvikelser ska godkännas av respektive förskolechef.  Detta gäller även när man kombinerar arbete med aktivt arbetssökande.

Jag är arbetssökande och min sambo arbetar fyra dagar/vecka (ledig 1 dag/vecka). Får vi lämna vårt barn på den lediga dagen?
    Nej. 

Jag är arbetssökande och min sambo ska ta ut en semesterdag. Får vi lämna vårt barn på förskolan/dagbarnvårdaren?
    Nej. 

Får mitt barn komma till förskolan/dagbarnvårdaren när det är lov om jag är arbetssökande?
    Ja, under skolans sommarlov, jullov, sportlov, påsklov och höstlov får barnet lämnas de lagstadgade 15 timmar per vecka. Verksamheten bestämmer dagarnas förläggning.

Jag är arbetssökande och min sambo är föräldraledig för ett litet barn. Får vi lämna vår 2-åring 15 timmar/vecka?
    Ja. Ert barn är välkommet 15 timmar per vecka mellan ca 09.00-14.00 tisdag-torsdag

Hur får vi lämna vårt barn, jag är arbetssökande och min sambo arbetar olika tider på dagen?
    Att vara arbetssökande jämställs med att vara arbetande. Barnets schema följer båda föräldrarnas schema. 

Jag arbetar 80% och är aktivt arbetssökande 20%. Arbetstiden är fördelad på måndag-fredag.  Får jag lämna mitt/mina barn för att söka arbeta utöver de schematider som gäller för arbetet?
    Avvikelser får ske för att du ska kunna gå på möten, intervjuer etc. Dessa avvikelser ska godkännas av respektive förskolechef.

www.karlshamn.se/sv/Karlshamn/Verka/Barn--utbildning/Barnomsorg/Fragor-och-svar/%C3%B6kande%20semesterdag
  • KlunsSmurfen
    Anonym (obegripligt) skrev 2017-05-16 21:43:47 följande:
    Uppenbart att du bara letar efter ursäkter för att få ha barnen på förskolan. För det finns inga krav på att du har barnen på förskolan varje dag.

Och jag förstår inte. Du är arbetslös och vill ha akassa i sommar men skriver att du lämnar barnen på förskola för att du vill jobba. Helt obegripligt faktiskt hur du får det att gå ihop. Du har ju inget jobb, vad hjälper det då att lämna iväg barnen?
    ja, har man inte kollat reglerna och påstår att man är tvungen så är det inte direkt så att man vill ha dem hemma.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Arbetslös) skrev 2017-05-16 22:03:08 följande:
    Men alltså jag kan ju inte säga till en arbetsgivare där jag har timvik att jag kan jobba tex v 29 och sedan när de ringer säga att jag inte kan komma för jag har mina barn hemma?! Hur tänker ni nu??
    Det är den ursäkten man inte får ha men det spelar ungen roll hur du löser det bara du tar dej till jobbet i tid.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (L) skrev 2017-05-16 22:17:11 följande:

En annan sak jag inte förstår. Hur jobbigt är det egentligen att vara på förskolan numera? När jag var barn under 90-talet var förskolan nånting kul som vi barn såg fram emot. Det var lek och rutiner, inte det minsta ansträngande och definitivt inget vi behövde semester ifrån. Tror denna diskussionen snarare grundas i att förskolan ofta är underbemannad och man därmed vill hålla nere barnantalet. Och som jag skrev tidigare, barn vars föräldrar inte vill spendera tid med dom har det alltid bättre på förskolan. Så enkelt är det.

Jag kommer inte ihåg om det var jobbigt men jag började på förskola vid 4-5 års ålder så jag kan inte jämföra det med någon som är mellan 2-4 och blir väldigt trött om de ska vara på dagis 7-5, och det blir väldigt liten kontakt med föräldrarna den tid de är pigga. Trötta barn är sura barn.

Barn är olika, olika känsliga och orkar olika mycket. kul att vara på dagis varje dag om man är HSP.
    Hur jobbigt det är är individuellt för varje barn.
    Anonym (titti) skrev 2017-05-16 22:53:44 följande:
    Men hur ska man vara tillgänglig om man har barnen hemma? Och hur söker man jobb med barn hemma? Blir ju extremt ineffektivt.
    Det är väl upp till dej att lösa.
    Anonym (Svek) skrev 2017-05-16 23:25:34 följande:
    Det där är en sak jag också funderar på, hur jobbigt är det för barnen att vara på förskolan? Är det verkligen så jobbigt för barnen att dom inte mår bra där borde fokus ligga på att förändra förskolan snarare än att skuldbelägga föräldrarna.
    Antar att de flesta sköter sej men en del föräldrar är egocentrerade.
    Kull att jobba och få högre standard. Jag är hemmafru men allt är såå jobbigt, orkar inte med mina ungar.

• KlunsSmurfen
    Anonym (Arbetslös) skrev 2017-05-17 10:56:18 följande:
    Jo jag har alltid dialog med förskolan. Och har barnen hemma titt som tätt. Men det är tyvärr under sommaren som det behövs folk just pga semestern iallafall inom vården. Och för att vara tillgänglig måste jag lämna barnen. Jag har ingen möjlighet att klä på, ge frukost och gå till dagis på tio minuter så därför får jag lämna. De lär ju må bättre av att slippa värsta stressen på morgonen eller hur? Dessutom behöver jag själv planering för annars rasar hela vardagen
    Nu var det inte frågan om du hade möjlighet eller inte. Måste eller inte måste enligt lag för att få a-kassa och TS menade de som har semester, du har ingen semester.
    Har du ingen möjlighet att ha barnen hemma utgår jag ifrån att ingen i tråden dömer dej för det.
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?