Inlägg från: Anonym (home) |Visa alla inlägg
  • Anonym (home)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Anonym (Elin) skrev 2017-05-15 10:01:27 följande:

Ja fast semesterrätten gäller ju bara om man har jobb. Är man arbetslös och har ersättning via A-kassa, F-kassa eller försörjningsstöd har man ingen semesterrätt.

Sen handlar det ju även om att ha råd. Många arbetslösa/studenter har ju möjligjet att få jobb just på sommaren och behöver dessa jobb dör familjens försörjning aldeles oavsetr om de har "rätt" att vara lediga.

Om det skulle finnas lag på att barn inte fick ha barnomsorg 4 veckor på sommaren skulle det innebära behov av åtgärder på flera plan.

Sen är ju frågan hur detta skulle kunna regleras. Hur skulle en familj kunna förvjudas att tex anlita en barnflicka eller en morförälder för barnomsorg?

Och eftersom det rimligen måste handla om _betald_ semesterrätt har inte ens alla som arbetar det. Du kan t ex ha behövt jobbat nästan ett år för att ha rätt till 4 veckors betald semester.
  • Anonym (home)
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 10:43:54 följande:

Ja givetvis utgår man från dem som har ett jobb att ta semester från, hehe. Det tror jag de flesta förstår. Det är ju utfärdat från ARM. Det är som sagt även på tal att även barn som går i förskola ska få den rätten.

Jo men poängen är ju att om förskolebarn ska kunna få en sådan lagstadgad rätt måste även samtliga föräldrar ha den. Inte bara de som arbetar på en tillsvidareanställning eller annan längre anställning.
  • Anonym (home)
    sextiotalist skrev 2017-05-15 10:52:21 följande:

Intressant att se hur de löser inkomstfrågan för de föräldrar som hamnar i kläm. För de barn som är utan ledighet är nog till 99% barn till föräldrar som är i en sådan situation att de inte kan ta ledigt.

Och hur de magiskt ska göra föräldrar som är ensamstående och sjukskrivna såpass friska just 4 veckor under mitten av juni - mitten av augusti att de kan tillgodose barnens behov dygnet runt en månad.
  • Anonym (home)
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 11:08:42 följande:

Att vara sjukskriven för att man är för sjuk för att jobba/plugga/söka jobb men plötsligt bli frisk en månad varje sommar tror jag inte på.

Behöver i o f s inte vara frisk, bara tillräckligt lite påverkad av sin sjukdom att man kan gav hand om barnen dygnet runt en längte tid på ett tillfredsställande sätt. Svårt tillräckligt såklart men någon sådan trolleriformel måste de ju dock skapa om alla barn ska ha lagstadgad rätt till 4 v sommarlediget.
  • Anonym (home)
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 13:18:35 följande:
    Var får du 4 veckors sommarledigheten ifrån?
    Från trådens ämne.

Samma situation uppstår förvisso resten av året också, hur ska de trolla så att sjuka/skadade som inte annars kan tillgodose barnens behov hemma under en längre period plötsligt kan det vissa 4 veckor? Men här handlar det speciellt om sommaren.
  • Anonym (home)
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 21:29:10 följande:

Här är hela citatet: "Nu slirar du på sanningen. Man är garanterad 15 timmars barnomsorg per vecka som arbetssökande. Man kan även söka jobb på kvällar och helger.

Som sjukskriven kan du stå utan barnomsorg, eller så får du ha barnet samma tider som när du arbetade. Det beror helt på din situation innan du blev sjuk.

Men nog sjutton kan väl alla sjuka/arbetssökande ha hemma sina barn någon vecka när de själva går hemma?! Att man inte skulle ha råd tror jag inte alls på. Visst kan man vara en slösa som har galna prioriteringar men då får man tänka om."

Om man går hemma och har barn så kan man självklart ha dem hemma någon vecka under sommaren. Är man för sjuk för att alls ta hand om sina barn så hoppas jag att man har kontaktat socialtjänsten. Inom mitt yrke har jag kontakt med människor av alla slag, friska, sjuka, arbetande, studerande osv. Hittills har jag bara träffat på missbrukare som inte har fixat att ta hand om sina barn. T.o.m. föräldrar som går på cytostatika fixar semester med sina barn. Fixar man inte någon vecka hemma med barnen så kan man inte ta hand om dem själv utan då behöver familjen stöd och barnen få bo någon annanstans.

WALOC
  • Anonym (home)
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 22:09:05 följande:

Jag antar att socialtjänsten blir inkopplad till slut. Får barnen aldrig vara hemma med lediga föräldrar, alternativt har en så sjuk ensamstående förälder att denne inte KAN ta hand om barnet/barnen, så kan denne naturligtvis inte heller ta hand om barnet helger/högtider osv så då behövs att samhället griper in.

Andrummet och återhämtningen man kan få under tiden barnen är på förskolan kan vara just det som gör att man KAN ta hand om dem t ex kvällar och helger, ev. med stöd av familj och vänner.

Det kan också vara så att man visst kan ha barnen hemma utan att de far illa men att man själv far illa och blir sämre i sin sjukdom och förlänger denna vilket ingen gynnas av.
  • Anonym (home)
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 22:20:30 följande:

Nyss var de utan stöd och hjälp... Om man inte klarar av att ta hand om sina barn någon vecka under sommaren för att man är för sjuk, så klarar man knappast av att ta hand om barnen under julveckan, om man har samma kroniska sjukdom som gör så att man inte kan ta hand om sina barn mer än lördag-söndag.

Förkortningen ev. står för eventuellt. Du missade nog den. Och om man kan få visst stöd och hjälp helger och kvällar när många är lediga betyder inte att man kan få det under veckan och i den utsträckning som behövs.

Men jag tycker du ska läsa vad jag skrev igen för ditt svar visar att du inte gjorde det.
  • Anonym (home)
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 22:29:32 följande:

Vad svamlar du om? Plötsligt ska förutsättningarna förändras, snurrigt värre. Jag missar inget. Ditt nyss påhittade scenario är inte det som har diskuterats i tråden.

Carpe diem.

Inga ändrade förutsättningar alls.

Ge det ett försök till vettja och läs vad jah skriver innan du försöker svara på det. Jag tror du kan!
  • Anonym (home)
    KlunsSmurfen skrev 2017-05-15 22:53:12 följande:

Måste man ha dem på dagis varje dag eller räcker det med att ha en dagisplats? .

Man måste som arbetslös inte ha dem där alls så länge man inte hindras att uppfylla de skyldigheter man har som aktivt arbetssökande .
  • Anonym (home)
    KlunsSmurfen skrev 2017-05-15 22:53:12 följande:

Måste man verkligen ha dem på dagis när man är sjuk?

.

Nej!

Men beroenden på individuella omständigheter så KAN man nekas sjukpenning om man har dem hemma och ingen annan tar den huvudsakliga om omvårdnaden, det bedöms från fall till fall.
  • Anonym (home)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2017-05-16 20:02:42 följande:

Hej

Jag är arbetslös och kommer lämna på förskolan. Dels för att jag ej får a-kassa om jag har barn hemma och dels för att jag behöver jobba. Blir knäpp av att gå hemma! Jag VILL jobba!

Jag kommer ha mina barn hemma de 4 veckorna förskolan är stängd så de för semester också

Du får inte avstå från att jobba eller från jobbsök och andra åtgärder med motiveringen att du har barnen hemma från förskolan. Därmot får du absolut ha dem hemma de dagar eller veckor du INTE har jobb eller annan åtgärd så länge du ändå kan fullfölja dina plikter som aktivt arbetssökande.
  • Anonym (home)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2017-05-16 22:03:08 följande:

Men alltså jag kan ju inte säga till en arbetsgivare där jag har timvik att jag kan jobba tex v 29 och sedan när de ringer säga att jag inte kan komma för jag har mina barn hemma?! Hur tänker ni nu??

Du får ha dem hemma, men måste ha ordnad omsorg för dem OM du får jobb.
  • Anonym (home)
    Anonym (titti) skrev 2017-05-16 22:53:44 följande:

Men hur ska man vara tillgänglig om man har barnen hemma? Och hur söker man jobb med barn hemma? Blir ju extremt ineffektivt.

Testa att klicka på Visa endast på mina inlägg så slipper jag upprepa mig
  • Anonym (home)
    Anonym (obegripligt) skrev 2017-05-20 13:15:03 följande:

Fast det var ju inte att man jobbar på sommaren jag ifrågasatte. Utan att folk går på intervjuer under den mest intensiva semesterperioden. Alla verksamheter som behöver vikarier på sommaren har ju sannolikt planerat för det under våren och intervjuat och anställt då.

Inom en del brancher är intervjuer under sommaren t o m betydligt vanligare än annars då många tjänster tillträds efter sommarsemesterperioden.
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?