Inlägg från: Anonym (Prioritering) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Prioritering)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 06:45:22 följande:
    Är man arbetslös och lever på försörjningsstöd FÅR man inte ha barnen hemma eftersom man måste vara 100% arbetssökande. Om man har a-kassa eller är sjukskriven kanske man inte har råd att ha barnen hemma.
    Knappast så att föräldrar inte VILL ha barnen hemma på sommaren om man själv inte jobbar.
    Nu slirar du på sanningen. Man är garanterad 15 timmars barnomsorg per vecka som arbetssökande. Man kan även söka jobb på kvällar och helger.

Som sjukskriven kan du stå utan barnomsorg, eller så får du ha barnet samma tider som när du arbetade. Det beror helt på din situation innan du blev sjuk.

Men nog sjutton kan väl alla sjuka/arbetssökande ha hemma sina barn någon vecka när de själva går hemma?! Att man inte skulle ha råd tror jag inte alls på. Visst kan man vara en slösa som har galna prioriteringar men då får man tänka om.
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 08:36:36 följande:
    Fattar fortfarande inte. VEM ska ringa? Om man inte är anställd så finns det ingen som kan "ringa in en på jobb".

Om man däremot har en timanställning, behovsanställning, konsultar eller liknande är det såklart en annan sak. Men för en som  är arbetslös finns det ingen som kan "ringa in en på jobb" helt plötsligt.
    Timanställning är ingen anställning mellan jobben. Man är lika arbetslös mellan de gånger man springvikarierar per timme/blir inringd som när man är arbetslös enligt din beskrivning. Man kan alltid bli inringd om en arbetsgivare vet att man söker jobb.
  • Anonym (Prioritering)
    Konservativ skrev 2017-05-15 09:10:19 följande:

Om det är så himla jobbigt för barnen att vara på dagis att de behöver semester, är det inte något som är fel då?

Ja det är något som är fel och alla föräldrar i Sverige borde veta om det. Barnomsorgen har havererat för länge sen och personalen går på knäna och politikerna (kanske även föräldrarna?) blundar för verkligheten.
  • Anonym (Prioritering)
    Ms H skrev 2017-05-15 09:08:09 följande:
    Nej, alla sjuka kan inte ta hand om sitt barn hela dagar tyvärr.
    Det skrev jag inte. Läs om och läs rätt kära du.
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (Emma) skrev 2017-05-15 09:41:28 följande:
    Fast somrarna kan inte jämföras med hur det är på terminerna. De flesta förskolor har enormt lågt antal barn under semesterveckorna och vi hinner med massor med saker vi annars inte gör tex baka med barnen, åka och bada, göra utflykter mm. Sådant som inte hinns med på terminerna.
    Enormt lågt antal barn? Var bor du? Här slår man ihop förskolor och tränger in alla på färre öppna förskolor. Välkommen på utflykt i verkligheten om du vill studera svensk barnomsorg under sommaren.
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 09:51:50 följande:
    Ja och det är såklart jättebra. Men för såna som mig som är helt arbetslös kommer det aldrig hända att jag blir inringd, jag har dock inget dagisbarn längre
    Om du är utan ersättning från samhället alt. försäkring så kan du vara säker på att du aldrig behöver bli det. Men får du a-kassa eller t.ex. försörjningsstöd så kan även du bli det.
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (home) skrev 2017-05-15 10:58:55 följande:
    Och hur de magiskt ska göra föräldrar som är ensamstående och sjukskrivna såpass friska just 4 veckor under mitten av juni - mitten av augusti att de kan tillgodose barnens behov dygnet runt en månad.
    Att vara sjukskriven för att man är för sjuk för att jobba/plugga/söka jobb men plötsligt bli frisk en månad varje sommar tror jag inte på.
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (Storbarnsmamman) skrev 2017-05-15 12:17:13 följande:

sjukskrivna får inte ha barnen hemma för då får de ingen sjukpenning. detta är försäkringskassans bestämmelser..

Jag själv är arbetslös och mina barn ska få ha en lång ledig sommar! (de får dessutom inte ens vistas på förskolan här i min kommun pga att jag just är arbetslös - då följer de skolåret...)

men mina barn har alltid fått 6v sommarlov minst. i år blir det ännu längre! :) halva juni, hela juli och 3/4 av augusti! :) 

Varför går du arbetslös varje sommar? Det brukar finnas vikariat inom äldreomsorgen, på café och restauranger, som parkarbetare, glassförsäljare, jordgubbsplockare osv som långtidsarbetslösa faktiskt har en chans att få. Hur kan du veta redan nu att du inte har jobb under någon del av sommaren?
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 13:21:33 följande:
    Nej, jag har inte hängt med såpass att jag kan redogöra för det. Du får googla på. Vill inte ta över tråden med det. Det är inte sagt att "semestern" måste vara på sommaren. Så ligger inte förslaget.
    Det handlar inte om alla barn utan det gäller barn till arbetslösa och föräldralediga. Det är inga konstigheter med det utan självklart att kommunerna går in och styr upp i de fall där föräldrar missar att ge sina barn den ledighet som de behöver, och har rätt till, när föräldrarna är lediga från sina arbeten.
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 13:13:02 följande:
    Fast arbetsgivaren i detta fallet gör fel om hen lägger detta på pedagogerna. Det är INTE deras jobb. Facket slår bakut.
    Inte där jag bor. Pedagogerna är de som har bäst relation till föräldrarna. Barnomsorgen är ingen regellös rättighet för föräldrar utan den är villkorad enligt lag.
  • Anonym (Prioritering)
    Ms H skrev 2017-05-15 18:06:52 följande:
    Hmm... Gjorde du inte?
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 08:41:36 följande:/.../. Men nog sjutton kan väl alla sjuka/arbetssökande ha hemma sina barn någon vecka när de själva går hemma?!  /.../

Här är hela citatet: "Nu slirar du på sanningen. Man är garanterad 15 timmars barnomsorg per vecka som arbetssökande. Man kan även söka jobb på kvällar och helger.

Som sjukskriven kan du stå utan barnomsorg, eller så får du ha barnet samma tider som när du arbetade. Det beror helt på din situation innan du blev sjuk.

Men nog sjutton kan väl alla sjuka/arbetssökande ha hemma sina barn någon vecka när de själva går hemma?! Att man inte skulle ha råd tror jag inte alls på. Visst kan man vara en slösa som har galna prioriteringar men då får man tänka om."

Om man går hemma och har barn så kan man självklart ha dem hemma någon vecka under sommaren. Är man för sjuk för att alls ta hand om sina barn så hoppas jag att man har kontaktat socialtjänsten. Inom mitt yrke har jag kontakt med människor av alla slag, friska, sjuka, arbetande, studerande osv. Hittills har jag bara träffat på missbrukare som inte har fixat att ta hand om sina barn. T.o.m. föräldrar som går på cytostatika fixar semester med sina barn. Fixar man inte någon vecka hemma med barnen så kan man inte ta hand om dem själv utan då behöver familjen stöd och barnen få bo någon annanstans.
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (titti) skrev 2017-05-15 21:54:47 följande:
    Hur hade du tänkt dig att det i praktiken skulle gå till? Vem ska bestämma hur barn ska vara lediga varje år. Måste semestern tas sammanhängande? På sommaren? Vad händer i de fall föräldrarna faktiskt inte kan ta semester? Kan de ansöka om dispens? Vem ska avgöra vad som är giltiga skäl?
    Jag antar att socialtjänsten blir inkopplad till slut. Får barnen aldrig vara hemma med lediga föräldrar, alternativt har en så sjuk ensamstående förälder att denne inte KAN ta hand om barnet/barnen, så kan denne naturligtvis inte heller ta hand om barnet helger/högtider osv så då behövs att samhället griper in.
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (home) skrev 2017-05-15 22:14:42 följande:
    Andrummet och återhämtningen man kan få under tiden barnen är på förskolan kan vara just det som gör att man KAN ta hand om dem t ex kvällar och helger, ev. med stöd av familj och vänner.

Det kan också vara så att man visst kan ha barnen hemma utan att de far illa men att man själv far illa och blir sämre i sin sjukdom och förlänger denna vilket ingen gynnas av.
    Nyss var de utan stöd och hjälp... Om man inte klarar av att ta hand om sina barn någon vecka under sommaren för att man är för sjuk, så klarar man knappast av att ta hand om barnen under julveckan, om man har samma kroniska sjukdom som gör så att man inte kan ta hand om sina barn mer än lördag-söndag.
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (titti) skrev 2017-05-15 22:17:59 följande:
    Ja absolut en bra ide. Extra sommarlön till alla föräldrar. Och dubbel till dem som inte jobbar. Och personlig sommarassistent till dem som behöver. Då kan ju alla barn få semester. Låter som en jättebra ide!
    Jag beklagar att du inte förstår vad jag skriver. Sov gott lilla Titti. :)
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (home) skrev 2017-05-15 22:26:05 följande:
    Förkortningen ev. står för eventuellt. Du missade nog den. Och om man kan få visst stöd och hjälp helger och kvällar när många är lediga betyder inte att man kan få det under veckan och i den utsträckning som behövs.

Men jag tycker du ska läsa vad jag skrev igen för ditt svar visar att du inte gjorde det.
    Vad svamlar du om? Plötsligt ska förutsättningarna förändras, snurrigt värre. Jag missar inget. Ditt nyss påhittade scenario är inte det som har diskuterats i tråden.

Carpe diem.
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (soc) skrev 2017-05-15 23:07:59 följande:

Nej,  ALLA människor har inte rätt till semster.

Det är ett påhitt som finns i Sverige, i många anra länder ser de ut som folgelholkar när man diskuterar att vi ska ha gratissemster reglerad av staten.

I övrigt om man är sjukskriven arbetslös mm så har du inte en heltidstjänst på 40timmar, vilket innebär att du faktiskt FÅR ledigt på bekostnad av andras arbete. Varför ska du har mer än så?

Varför jämställer du att vara arbetssökande eller sjuk med att vara ledig? (Och dessutom kastar in den käcka kommentaren "på bekostnad av de som arbetar".

Jag har inget gott intryck av dig som person.

Visst kan man ta hand om sina barn någon/några veckor på sommaren även om man söker arbete/har brutit benet/har ångest/behandlad för cancer/har ryggvärk eller varför inte fibromyalgi. Det kan kosta på mycket men om man anser att man. Själv behöver vila upp sig emellanåt, så borde man kunna inse att ens egna barn behöver samma sak.
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?