Inlägg från: Anonym (Gunhilde) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gunhilde)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Jag är väldigt glad att jag bor i Stockholm när jag läser sådana här trådar. Jag är övertygad om att de flesta föräldrar gör det som är bäst för sina barn. Det behövs ingen sur kontrollant i de allra flesta fall. Och barnen till de få föräldrar som "utnyttjar" systemet kanske har det bättre på förskolan ändå?

• Anonym (Gunhilde)
    IngridHellstrom skrev 2017-05-17 21:26:34 följande:

...för övrigt har jag svårt att tro att någon skulle förlora sin chans att jobba timmar på ett visst ställe, för att du berättade att du skulle vara ledig fyra veckor för att ditt barn också behöver lite semester. Om arbetsgivaren inte förstår det så är han ingen bra arbetsgivare. Jag har också arbetat timmar och det har aldrig varit några problem. Problemet uppstår om man INTE säger till att man ska vara ledig en viss period, utan låter dom ringa och dissar varje dom ringer. 

Soc behöver inte veta om den överenskommelsen. För övrigt ska soc ha ett barnperspektiv, och att ett barn får fyra veckor ledigt på sommaren är även i deras intresse. Kan aldrig tänka mig att det skulle vara några problem ens om de fick veta. Dessutom är de så överbelastade nu att de knappast hinner tänka på allting och ringa och snoka runt. De bara räknar ut beloppet du ska få och beviljar din ansökan för månaden.

Det är oftast bättre för barnen om föräldrarna har jobb och slipper gå på soc. Det behöver inte vara ett problem att på jobbet att säga till att man vill vara ledig men om man står o väger mellan att anställa en av två likvärdiga och den ena har arbetat hela sommaren och den andra halva då hade jag valt den som inte tagit ledigt.
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?