• elyse

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Du behöver inte känna dig som en polis för att din arbetsgivare har en viss rutin inför sommaren. Sluta lägga egna värderingar i beslut du inte har någon insyn i så ska du se att det känns bättre. Är väldigt befriande, faktiskt.

• elyse
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 13:13:02 följande:

Fast arbetsgivaren i detta fallet gör fel om hen lägger detta på pedagogerna. Det är INTE deras jobb. Facket slår bakut.

Att begära in papper på sysselsättning? Jo, det är väl mer en uppgift för barnomsorgsadministrationen. Vi i personalen gjorde det på min förra arbetsplats och det reflekterade vi inte över då eftersom det gick smidigt att få in.
  • elyse
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 13:24:46 följande:

Om förskolechefen anser att ett intyg måste lämnas in för att styrka så gör hon det. Kanske via en administratör men absolut inte via personal. Det är oproffsigt. I de flesta fall lämnas ju inte nåt intyg in öht. Det är väl bara vid särskilda skäl.

Jag vet inte vad man kan tänkas ha för skäl eller rutiner till det heller.
  • elyse
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 13:41:04 följande:

Om man misstänker att nån utnyttjar systemet är ett sådant skäl.

Jo, men då förstår jag faktiskt TS, om det är så att det är enstaka grupper eller t.o.m personer där man begär intyg för att man misstänker fusk. Det kan ju inte gynna relationen förälder-pedagog. Det får isf chefen eller någon administratör stå för.
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?