Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Om du är förskolepersonal ska du inte samla in sådana intyg. Gör du det? Det är på din höjd förskolechefens jobb.

• Anonym (F)
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 07:56:17 följande:
    Inringd? Är man arbetslös så är man ARBETSLÖS, vem ska ringa? Samma om man är sjukskriven så är man SJUK!
    Har man inget jobb så är de flesta arbetssökande och kan bli inringd på jobb. Då får man inte tacka nej.
  • Anonym (F)
    Anonym (titti) skrev 2017-05-15 07:57:42 följande:

Själv pluggar jag och sommarjobbar i år. Bara lyckats fixa två veckors semester. Förskolechefen (liten förskola) ifrågasatte det och började prata om barns "rätts till semester".. Sedan när har barn någon sådan rätt? Informerade henne om att barn endast har semester om föräldrarna har det. Amöba!

Enligt barnkonventionen bör alla barn i förskolan ha rätt till rekreation. Någon lagstadgad rätt finns inte.....ännu. Det är dock på gång att bli. Precis som för vuxna.
  • Anonym (F)
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 08:36:36 följande:
    Fattar fortfarande inte. VEM ska ringa? Om man inte är anställd så finns det ingen som kan "ringa in en på jobb".

Om man däremot har en timanställning, behovsanställning, konsultar eller liknande är det såklart en annan sak. Men för en som  är arbetslös finns det ingen som kan "ringa in en på jobb" helt plötsligt.
    Om man är arbetssökande så söker man jobb och kan därför bli inringd med kort varsel till intervju, snabbvik mm. Dessutom kallas man in på kurser och möten som man inte får tacka nej till. När man är arbetssökande så sitter man inte bara hemma och rullar tummarna. Man är aktiv.
  • Anonym (F)
    Anonym (titti) skrev 2017-05-15 08:48:12 följande:
    Vuxna har ingen lagstadgad rätt till rekreation eller semester. Testa förresten säg till din bidragshandläggare att du vill ha rekreationsbidrag så får du se vad som händer :)

Many problems. En sån lagändring skulle kräva att hela bidragssystemet ändrades och harmoniserades till barnets rätt till rekreation. I mitt fall skulle det innebära att csn även betalar ut studiemedel under sommaren i de fall man har barn. För timvikarier skulle det innebära statligt garanterad sommarlön. För sjukskrivna skulle det innebära personlig assistans sommartid. Väldigt dyr reform. Tror ingen bryr sig så mycket om andras barn. Och vem skulle bestämma längden och kvaliten på minimum rekreation för barn?
    Jo vuxna har lagstadgad rätt till semester. Ja om det blir en lag på att även barn ska ha en sådan rätt krävs en hel del förändringar. Du kan ju läsa om det själv om du är intresserad. Du verkar ha missat detta. En toppenbra sak förövrigt. Hela barnkonventionen bör bli en lag. Det är något som också finns som förslag. Mer rätt åt våra barn.
  • Anonym (F)
    Jennie med ie skrev 2017-05-15 10:18:25 följande:
    Sen hade jag som pedagog vägrat jaga intyg. Vi hade på en arbetsplats direktiv uppifrån kring det som vi snart upplevde oacceptabla konsekvenser , protesterade och fick det ändrat. Vi ska inte behöva ta den kontrollerande rollen jämtemot föräldrarna, det ger inga bra förutsättningar för en god kontakt utifrån barnets bästa.
    Nej det är verkligen inte vårt jobb att agera kontrollanter. Vi är pedagoger, inte poliser. Helt galet.
  • Anonym (F)
    sextiotalist skrev 2017-05-15 10:35:56 följande:
    Nej, vuxna har inte lagstadgad rätt till semester. Däremot har de som har ett fast arbete rätt till detta. Det är en helt annan lagstiftning som styr detta, den lagstiftning som hanterar arbetsgivare / arbetstagare.

Det finns idag väldigt många vuxna som inte har den rätten, arbetslösa, timanställda etc

Ja givetvis utgår man från dem som har ett jobb att ta semester från, hehe. Det tror jag de flesta förstår. Det är ju utfärdat från ARM. Det är som sagt även på tal att även barn som går i förskola ska få den rätten.
  • Anonym (F)
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 10:37:21 följande:
    Hur ska jag kunna bli det? Vem skulle ringa? Det är ingen som vet vad jag kan och har för utbildning. Skulle vården som jag aldrig har jobbat med få för sig att plötsligt ringa mig för jobb? Låter extremt märkligt i så fall.

Men det vore ju riktigt spännande om det skulle ske även om jag aldrig någonsin kan tänka mig det. Det är minst 400 sökande på alla jobb jag har sökt de senaste åren!
    Jag har haft en extrem TUR som fått de jobb jag har sökt och förhoppningsvis hinner jag få ett nytt innan nuvarande anställning har upphört men i annat fall är det A-kassa som gäller för mig.
    Arbetsförmedlingen vet ju vad du kan, vilken utbildning du har, vilket jobb du passar för och vilka jobb du söker. Dyker det upp ett jobb är det ju vis arbetsförmedlingen kontakten sker såklart. Är du arbetslös eller arbetssökande? Det är skillnad på det. Är man inskriven på arbetsförmedlingen så är man atbetssökande.
  • Anonym (F)
    sextiotalist skrev 2017-05-15 10:52:21 följande:
    Intressant att se hur de löser inkomstfrågan för de föräldrar som hamnar i kläm. För de barn som är utan ledighet är nog till 99% barn till föräldrar som är i en sådan situation att de inte kan ta ledigt.
    Ja det ska bli intressant.
  • Anonym (F)
    Anonym (home) skrev 2017-05-15 10:46:55 följande:
    Jo men poängen är ju att om förskolebarn ska kunna få en sådan lagstadgad rätt måste även samtliga föräldrar ha den. Inte bara de som arbetar på en tillsvidareanställning eller annan längre anställning.
    Ja, det diskuteras. Får se hur de löser den frågan.
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?